beëindigen huurcontract

ritaDS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

beëindigen huurcontract

#1 , 27 aug 2020 09:49

Na brandstichting door een huurder van mijn appartement is het onbewoonbaar verklaard door de stad.
Het huurcontract heeft een looptijd van 3 jaar.
De brandverzekering van het gebouw zal mijn schade vergoeden.
Kan ik zonder problemen te krijgen met de verzekering het huurcontract opzeggen? Moet dit met wederzijdse toestemming van huurders en ik als verhuurder?
kan ik de volledige huurwaarborg terug eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 27 aug 2020 12:01

Verzekering zal wel akkoord zijn met het verwijderen van een brandstichter uit hun verzekerd appartement vermoed ik :)

En de waarborg dient nu eenmaal voor schade toegebracht door de huurder. Gemakkelijk aan te tonen toch, te beginnen met de franchise die u mist, gederfde huurinkomsten, herverhuring.....

bosprocureur

#3 , 27 aug 2020 12:01

Verzekering zal wel akkoord zijn met het verwijderen van een brandstichter uit hun verzekerd appartement vermoed ik :)

En de waarborg dient nu eenmaal voor schade toegebracht door de huurder. Gemakkelijk aan te tonen toch, te beginnen met de franchise die u mist, gederfde huurinkomsten, herverhuring.....

Reclame

LennieK

#4 , 27 aug 2020 13:41

Je mag de huurder een opzeg geven ALS je de geldende wetgeving (huurwet of huurdecreet) volgt. Een onbewoonbaarverklaring is geen opzeg reden.

Andere opties zijn;
- een minnelijk akkoord tussen huurder en verhuurder
- een vonnis van de vrederechter

Franciscus

#5 , 27 aug 2020 13:47

Brandstichting zou een correctioneel proces zijn dus zeker ook rechtsbijstand inschakelen want schade zal wel iets hoger zijn dan huurwaarborg.
Brandstichting in bewoond pand staan zware straffen op.
Normaal moet bewoner nu een verblijfplaats aangeboden gekregen hebben... zonder kans om te weigeren.

bosprocureur

#6 , 27 aug 2020 15:39

Brandstichting zou een correctioneel proces zijn dus zeker ook rechtsbijstand inschakelen want schade zal wel iets hoger zijn dan huurwaarborg.
Brandstichting in bewoond pand staan zware straffen op.
Normaal moet bewoner nu een verblijfplaats aangeboden gekregen hebben... zonder kans om te weigeren.
:lol: :shock:
Maar ook dan zal er wel een opzeg mogelijk zijn, dacht ik; of is het beter dat ineens bij de vrederechter te vorderen?

Franciscus

#7 , 27 aug 2020 20:26

Gezien PV kan u dat tegen de verdachte ineens vorderen bij vrederechter bij mijn weten.
Appartement is mogelijk toch onbewoonbaar?
Raadpleeg in elk geval al uw verzekeringen en zeker ook uw rechtsbijstandsverzekering.

scorpioen

#8 , 27 aug 2020 21:53

Burgerlijk Wetboek
Art. 1722. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd door toeval geheel is teniet gegaan, is de huur van rechtswege ontbonden;
Deze bepaling is van toepassing als de woning na een brand onbewoonbaar is. Een opzeg is niet nodig. De huurovereenkomst is ontbonden. Als de huurder de woning niet verlaat kan u aan de vrederechter toestemming vragen hem te laten uitdrijven.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Huren”