Jaar op kot gezeten zonder contract

NielDz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Jaar op kot gezeten zonder contract

#1 , 19 aug 2020 00:21

Beste

Ik heb al drie jaar hetzelfde kot. De afgelopen twee jaar heb ik telkens een contract getekend met een termijn van een jaar. Echter is dat dit laatste jaar niet gebeurd. Dus, dit jaar heb ik zonder enig contract op kot gezeten. De kotbaas is niet met een contract afgekomen, anders had ik wel getekend. Er is in die drie jaar ook nooit een plaatsbeschrijving gebeurd.

Nu ga ik vanaf september weg en wil ik mijn waarborg van drie maanden (die hij al die jaren heeft gehad) graag terug. Maar hij is niet te contacteren (negeert berichten en telefoonoproepen).

Maar mijn vraag is: Stel dat er iets kapot zou zijn aan mijn kot, heeft hij dan het recht iets te weerhouden van mijn waarborg?
Is het überhaupt voor verhuurders toegelaten een kot te verhuren zonder contract (ivm verzekeringen enzo?).

Zou ik in principe ook niet kunnen zeggen "Omdat ik dit jaar officieel gezien niet op kot heb gezeten (geen contract), zou ik eigenlijk al een jaar mijn waarborg van het vorig academiejaar terug moeten hebben. Ik wacht er al een jaar op..."?

Vorig jaar hebben we allemaal al veel van onze waarborg moeten afstaan omdat er 'dingen kapot waren' (veel zaken waren - oprecht - al kapot voor we kwamen inwonen).

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 aug 2020 09:37

Zonder ingaande PB heb je niets beschadigd, want er is geen bewijs.
Hoe heb jij uw kot betaald? Via een overschrijving met als vermelding "huur kot"?

NielDz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2020 10:59

Via overschrijving maar zonder vermelding. Er is ook wel mail/gsm-verkeer over de huur.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 aug 2020 11:55

Staat er in het oude contract iets over een stilzwijgende verlenging? Door uw regelmatige betalingen heb jij een geldig huurcontract, evenwel zonder plaatsbeschrijving. Verhuurder kan u dus geen schade aanrekenen , en dient u dus de volledige HWB + intresten hierop, terug te storten.

NielDz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 aug 2020 16:20

Ok, bedankt voor je advies! Ik vindt het wel raar dat in Belgie een regelmatige overschrijving ook geldt als een contract. Dan heb je als huurder toch geen vastgelegde rechten? Of gelden dan bepaalde algemene rechten?

En nog een vraagje, moet op de waarborg ook nog eens interest teruggestort worden? Hoeveel percent is dit dan? Dit is ook bij niemand gedaan die kot verliet.

Bedankt!

NielDz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2020 16:31

En wat als ik niks te horen krijg/de kotbaas weigert de waarborg terug te storten?

Moet ik dan een aangetekende brief schrijven ofzo? Werkt zo’n aangetekende brief ookal is er geen echt contract? En dan als hij na 2 weken de brief ook negeert op zijn kosten studentendienst/vrederechter?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 aug 2020 17:00

een regelmatige overschrijving ook geldt als een contract. Dan heb je als huurder toch geen vastgelegde rechten?
Een overschrijving is inderdaad geen huurcontract, maar wel een sluitend bewijs dat er een betaling gebeurd. Indien geen contract, wordt de algemene wet terzake toegepast. Op een huurwaarborg, die normaal op een geblokkeerde rekening wordt gezet, betaald de bank altijd intrest, alhoewel zeer miniem tegenwoordig. Heeft de verhuurder de waarborg niet op een gedeblokkeerde rekening gezet, moet hij alsnog een intrest betalen, weliswaar een iets hogere.

Terug naar “Huren”