Opzeg huurcontract

scubagirl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzeg huurcontract

#1 , 09 aug 2020 11:15

In december 2019 hebben ik en mijn partner een woning gehuurd; het huurcontract is door ons beiden getekend en we zijn feitelijk samenwonend.
Omdat hij ondertussen een relatie heeft met iemand anders, wil ik zo snel mogelijk de woning verlaten.
Ik heb vorige week een opzegbrief aangetekend verstuurd naar de verhuurders; enkel in mijn naam want hij wil hier blijven wonen en wil het huurcontract dus niet opzeggen.
Het gaat hier om een contract van 9 jaar wat echter op het moment dat ik mijn opzegbrief heb verstuurd nog niet geregistreerd was. Er is tot op heden ook nog steeds geen plaatsbeschrijving opgemaakt.
De verhuurders zeggen nu dat mijn opzeg niet geldig is omdat mijn ex de opzegbrief ook moet tekenen.
Klopt dit inderdaad? Ik wil hier gewoon zo snel mogelijk weg zonder daar een grote financiële kater aan over te houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 09 aug 2020 12:49

De verhuurders zeggen nu dat mijn opzeg niet geldig is omdat mijn ex de opzegbrief ook moet tekenen.
Klopt dit inderdaad?
Dat klopt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 aug 2020 12:50

Uw contract was met 2 personen, dus zullen die 2 personen ook moeten ondertekenen. Verhuurder heeft meer zekerheid met 2 huurders dan met maar één. Zolang jij nog op het contract staat kan hij bij u komen aankloppen voor de huur. Staat er in het contract dat beide huurders ondeelbaar samen verantwoordelijk zijn voor de betalingen? Indien hij niet betaald kan verhuurder bij komen aankloppen voor de volledige huur. Je kan wel naar de rechtbank stoppen om dat te veranderen

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2020 18:58

Vlaams Woninghuurdecreet http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... =wet[quote]
HOOFDSTUK VI. - Specifieke bepalingen voor de medehuur
Art. 52. Feitelijke samenwoning
[...]
§ 3. Een huurder kan de huurovereenkomst opzeggen ten persoonlijke titel onder de voorwaarden, vermeld in deze titel. De vergoeding, vermeld in artikel 20, § 1, tweede lid, en 21, § 2, tweede lid, is niet verschuldigd.
[....]
Als geen nieuwe huurder wordt voorgesteld of geen nieuwe huurder wordt aanvaard door de verhuurder en de overblijvende huurder of huurders of na een rechterlijke beslissing, kan de verhuurder de huurder, vermeld in het eerste lid, gedurende zes maanden nadat hij geen huurder meer is, aanspreken voor de betaling van de huurprijs.
Uw opzeg is geldig. Wel kan de verhuurder nog gedurende zes maanden betaling van de huur vragen als de medehuurder deze niet zou betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 09 aug 2020 19:25

Uiteraard is elke opzeg geldig in de strikte betekenis, niemand kan je immers dwingen om ergens te blijven. Uit de openingspost is het echter duidelijk dat de TS van de veronderstelling uitging dat dit geen financiële consequenties zou hebben. De TS mag nog van geluk spreken dat de verhuurder de opzeg als 'ongeldig' ziet, voor hetzelfde geld krijgt de TS een gigantische factuur in de bus.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2020 19:51

voor hetzelfde geld krijgt de TS een gigantische factuur in de bus.
max. zes maanden huur als de medehuurder de huur niet zou betalen. En dan kan TS nog minstens de helft hiervan terugvorderen van de medehuurder die ook mee gehouden is tot betaling van deze huur.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2020 20:09

Uiteraard is elke opzeg geldig in de strikte betekenis, niemand kan je immers dwingen om ergens te blijven.
Als de opzeg ongeldig zou zijn kan de verhuurder TS aanspreken voor de betaling van de huur e.d. zolang de huurovereenkomst blijft bestaan, dus tot de medehuurder akkoord zou gaan om ook op te zeggen. Je kan niemand verplichten ergens te blijven. Je kan die wel verplichten de huur te blijven betalen tot de huur op rechtsgeldige wijze beëindigd is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 aug 2020 13:50

Vergeet niet om te reageren naar uw verhuurder toe met het feit dat de opzeg wel degelijk geldig is! Met vermelding van het juiste artikel nummer uit het Vlaams huurdecreet. Je moet er niet letterlijk bijtypen, ze moeten maar zelf uitvogelen dat ze de komende 6 maand nog huur bij jou kunnen rapen :P

Terug naar “Huren”