Verkoop huurhuis - foto's en bezichtiging

Kahler2014
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkoop huurhuis - foto's en bezichtiging

#1 , 07 aug 2020 13:33

De eigenaar van mijn huurwoning heeft besloten deze te verkopen.
Ik heb een 3-6-9-contract, zit in mijn vierde jaar.
Nu wil de eigenaar (via de makelaar) een stiliste inschakelen om de woning zodanig te veranderen dat er promotiefoto's gemaakt kunnen worden. Ik moet dan zelf allerlei plekken leegmaken, het interieur veranderen, spullen opbergen, ze wilden er in sommige ruimtes zelfs andere meubels in zetten voor de foto's.
Mijn vraag is of ik hiermee akkoord moet gaan. Vanzelfsprekend mogen er foto's gemaakt worden voor de verkoop via de website van de makelaar, maar ik voel er weinig voor mijn hele huis te moeten 'herinrichten'. Alles staat proper en netjes, maar het is natuurlijk wel ingericht. Ze hebben zelfs nog foto's van de woning toen deze te huur werd aangeboden, maar daar wordt voor zover ik weet niets mee gedaan.
Verder ben ik akkoord met bezoekregeling voor aspirant-kopers, dat zal allemaal in goed overleg gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 07 aug 2020 13:40

Als de eigenaar dat wil doen, moet hij dat maar doen nadat u er uit bent getrokken. Uiteraard mag de eigenaar foto's komen nemen en het appartement laten bekijken door kandidaat huurders, maar vragen om het huis te herinrichten is buitensporig.

Kahler2014
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2020 13:48

Het gaat om verkoop. En ik ga er natuurlijk pas uit na de wettelijke opzeg of in overleg indien ik voor die tijd een andere woning vind. Geen herinrichting of stiliste dus, ik mag dat eenvoudig weigeren?

Reclame

Kahler2014
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2020 16:13

Zoals reeds aangehaald, mag men foto's nemen in afspraak met u en u de gelegenheid geven zaken die u niet wil laten fotograferen af te dekken of te verwijderen.
U mag weigeren dat men van alles komt veranderen.
Een verkoop van een huis is geen geldige reden om de huurder zijn opzeg te geven. De nieuwe eigenaar moet uw contract in zijn geheel en onder dezelfde voorwaarden overnemen.
Dank u, dat is duidelijk.

Terug naar “Huren”