Wonen en werken in België als Nederlander

floorv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wonen en werken in België als Nederlander

#1 , 04 aug 2020 09:39

Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlandse student aan de KULeuven en heb bijna mijn bachelor afgerond.

Ik wil niet meteen aan een master beginnen dus overweeg om een jaartje in Leuven te werken.

Ik ben tot nu toe op kot verbleven en aangezien ik volgend academiejaar geen student meer ben moet ik daar natuurlijk weg en op zoek naar iets nieuws.

Ik vroeg me echter af of ik me moet inschrijven in de stad en me ergens moet domicilieren om parttime te kunnen werken in Leuven, sommige mensen wonen immers in Nederland en gaan elke dag de grens over om in België te werken.

Ik vraag dit vooral omdat ik een kamer onder zou kunnen huren van iemand die ik ken. Daar kan ik mij dus niet domicilieren. Bovendien is het ook een heel gedoe om me voor een jaar in de gemeente in te moeten schrijven en een nieuwe zorgverzekering enz te moeten afsluiten.

Ik vraag me dus af of ik een jaartje kan werken in Leuven terwijl ik een kamer onderhuur en mijn hoofdadres bij mijn ouders in Nederland blijft. Eventueel moet ik dan belasting betalen voor een tweede verblijf maar ik vraag me vooral af of dat een probleem is als het aankomt op werk vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 04 aug 2020 09:56

Onder een aantal voorwaarden, moet dit wel mogelijk zijn.

Om te beginnen moet uw hoofdverblijfplaats bewijsbaar uw hoofdverblijfplaats zijn.
Dat wilt zeggen dat die kamer in Leuven enkel maar mag dienen om te verblijven om u te kunnen verplaatsen naar het werk.
Werkt u niet? Dan gaat u terug naar Nederland (in het weekend bijvoorbeeld).
Aan andere personen geeft u ook uw Belgisch adres niet door, ook voor uw bedrijf geeft u uw Nederlandse adres door.

Zorgverzekering? Deze moet u afsluiten in België. In Nederland is deze facultatief (tenzij de wetgeving daar het ook verplicht als grensarbeider).

Belastingen? Deze betaalt u in België.
U moet ook aangifte doen in Nederland hierover, maar zou normaal niet dubbel belast mogen worden.
Beide landen hebben hierover een overeenkomst.

Tweede verblijfskosten? Deze zult u inderdaad betalen (of zit mogelijks in de huur verrekend, de eigenaar betaalt deze en kan dit doorrekenen of niet).
U kunt deze echter ook weer aftrekken van de belastingen, mogelijks zit u boven het forfait waardoor dit voordeliger kan uitkomen op het einde van de rit.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2020 11:21

Ongeachte waar u gedomicilieerd bent, het land waar de werkgever gevestigd is fiscaal heffingsbevoegd. U bent verplicht ziekenfondsverzekerd in het land waar u werkt. In België is er immers een duidelijk onderscheid tussen de sociale zekerheid en de fiscaliteit . Ziekteverzekering maakt deel uit van de Belgische sociale zekerheid. Wordt u werkloos, dan wordt het woonland bevoegd. Een aanvullende ziektekostenverzekering kan u desgevallend afsluiten in uw woonland. Uitkeringen ziekte zijn toegewezen aan het laatste werkland me eventueel proratering indien er sprake is geweest van tewerkstelling in het woonland en het werkland, gezien een eventuele invaliditeit ontstaat na 01.05.2010. Het grensarbeiderspensioen geldt niet meer voor jaren na 01.01.2015 indien er voorheen geen gebruik is gemaakt van grensarbeid. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huren”