Geen huurwoning vinden

murroek
Topic Starter
Berichten: 22

Geen huurwoning vinden

#1 , 29 jul 2020 15:23

Even schetsen welke de situatie is.

* Begin huurcontract 1 mei 2019 voor 1 jaar
* in januari krijg ik opzeg, eigenaar wil app verkopen (het zijn eigenlijk 2 app, gelijkvloers en 1e verdiep die samen verkocht wirden), gelijkvloers staat leeg
* heb 3 maanden opzeg, start 1 februari 2019
* zoektocht begint maar heel klein aanbod
* coronacrisis begint gevolgd met Lockdown
* huisbaas staat 3 extra maanden toe
* begint op 1 mei 2019 midden in Lockdown
* tegen dat ik zoektocht terug kan starten zijn er bijna 2 maanden voorbij
* er is praktisch niets te huur en is er dan al iets dan zijn er niet genoeg slaapkamers, geen garage, ... of de vraagprijs ligt veel te hoog. Dat is het meest voorkomend probleem. Schandalige huurprijzen
* huisbaas verhuurt gelijkvloers app voor periode van 3 maanden en dit vanaf juni
* Halverwege juli horen we dat appartementen verkocht zijn
* ik kom aan de praat met huurder gelijkvloers en weet me te vertellen dat ze zal moeten verhuizen en opzeg heeft van 3 maanden
* ik licht de huisbaas in met ons probleem.

En ik kreeg volgend antwoord:

We hebben hier een groot probleem en zeker nu het appartement verkocht is ! Het komt er op neer dat het appartement zo snel mogelijk leeg en vrij moet zijn !

Die mensen hebben ook hun opzeg reeds gegeven in hun vorig huis en hebben ook een lening afgesloten bij de bank. Ze zullen ook stapsgewijs al hun meubelen en inboedel reeds verhuizen en in de garage en in het appartement komen plaatsen.

Als ze het appartement niet kunnen betreden, zal de gevraagde schadevergoeding niet min zijn waardoor u volgens mij nog meer in de problemen zal geraken.

U zal een tussenoplossing moeten vinden in afwachting van een definitieve woonst.

Ik heb enkele bedenkingen over mijn probleem en zou graag weten of deze correct zijn:
* normaal kan hij mij niet zomaar op straat zetten
* ik kan me wenden tot de vrederechter en ik vermoed dat hij niet kan beslissen mij op straat te zetten en zeker al niet in deze coronatijd.
* als je een woning koopt, is dit niet zo rap in kannen en kruiken. Notaris moet opzoekingswerk doen en dat kan soms (meestal) lang duren. Maximum periode voor vermijden akte is 4 maanden. Als het toch sneller kan, dan denk ik dat je toch op minimum 2 maanden moet rekenen
* dat nieuwe eigenaars reeds meubelen Enzo al in garage en app zetten. Je bent toch pas eigenaar als akte verleden is en pas dan krijg je de sleutels.
* Is het mogelijk dat ik voor schadevergoeding zou opdraaien?

Mijn opinie is volgende:
als de huurder van gelijkvloers nog 3 maanden in app kan blijven dan kan hij mij toch ook 3 extra maanden gunnen.

Morgenavond heb ik afspraak met huurbaas maar wil zeker zijn dat ik geen dingen zeg die correct zijn.

Op voorhand dank ik jullie voor uw hulp en tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 jul 2020 17:03


* begint op 1 mei 2019 midden in Lockdown
Moet dat niet 2020 zijn?

CityBird
Berichten: 792

#3 , 29 jul 2020 17:08

Is het mogelijk dat ik voor schadevergoeding zou opdraaien?
Ja. Afhankelijk wat u gaat doen, ga je een bezettingsvergoeding, uitzettingskosten, verhuizingskosten, deurwaarder, rechtsplegingsvergoeding, schadevergoeding voor de nieuwe eigenaar als deze niet op tijd in de woning kan en eventueel je eigen advocaat. Dat gaat hier niet over een paar € maar enkele duizenden.
Mijn opinie is volgende:
als de huurder van gelijkvloers nog 3 maanden in app kan blijven dan kan hij mij toch ook 3 extra maanden gunnen.
Dat kan hij, maar is dit niet verplicht.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 29 jul 2020 17:10

Hoe heeft de eigenaar u die 3 maand verlenging gegeven? Schriftelijk, of gewoon langer laten wonen? Had u schriftelijk of per mail die verlenging gevraagd?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 29 jul 2020 17:24

Een verkoper kan de koper wel degelijk de toelating geven om het (vrije) pand al te laten gebruiken voor t verleiden van de akte. Het is niet gebruikelijk doch het gebeurt.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 29 jul 2020 18:52

* normaal kan hij mij niet zomaar op straat zetten
Klopt, daarvoor dient er een rechtbank gepasseerd te worden.
* ik kan me wenden tot de vrederechter en ik vermoed dat hij niet kan beslissen mij op straat te zetten en zeker al niet in deze coronatijd.
Ik vermoed net van wel: je hebt immers al een verlenging gekregen.
* als je een woning koopt, is dit niet zo rap in kannen en kruiken. Notaris moet opzoekingswerk doen en dat kan soms (meestal) lang duren. Maximum periode voor vermijden akte is 4 maanden. Als het toch sneller kan, dan denk ik dat je toch op minimum 2 maanden moet rekenen
Is al eerder gezegd: het is niet omwille van de verkoop dat je moest verhuizen.
Dat is zelfs geen wettige reden.
Het is omdat je huurcontract afliep, en dat kwam goed uit met de verkoop.
* dat nieuwe eigenaars reeds meubelen Enzo al in garage en app zetten. Je bent toch pas eigenaar als akte verleden is en pas dan krijg je de sleutels.
Fout. Je bent eigenaar vanaf beide partijen het compromis getekend hebben.
Maar dit eigenaarschap is pas tegenstelbaar tegenover derden (zoals u dus) vanaf de akte.
Vaak wordt er dan afgesproken dat nieuwe eigenaars pas in de woonst kunnen vanaf de verlijding, maar dit is geen verplichting.
* Is het mogelijk dat ik voor schadevergoeding zou opdraaien?
Tuurlijk, en zoals hierboven al aangegeven: deze is niet mals.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 29 jul 2020 18:54

Een verkoper kan de koper wel degelijk de toelating geven om het (vrije) pand al te laten gebruiken voor t verlijden van de akte. Het is niet gebruikelijk doch het gebeurt.
Ook als het gebruiksrecht (de facto dan toch) nog altijd bij de huurder ligt?

En ook :) is het in deze periode van social distancing enzovoort niet riskant om dan maar een akte te verlijden ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 29 jul 2020 19:29

* normaal kan hij mij niet zomaar op straat zetten
Uitzetting vereist gerechtelijk vonnis
* ik kan me wenden tot de vrederechter en ik vermoed dat hij niet kan beslissen mij op straat te zetten en zeker al niet in deze coronatijd.
Dat was tijdens lockdown - er was een uitzettingsverbod tot 17 juli.

U bent zo'n 2 maanden voor lockdown opgezegd ...

Verhuurder tolereert u al veel langer in de woning dan voorzien: u kreeg 3 maanden extra (1/4 vd voorziene huurtermijn !)

Lockdown is al meer dan maand afgelopen

U zit nog steeds in de woning en heeft nog steeds geen alternatief

Dit speelt allemaal in uw nadeel

* Is het mogelijk dat ik voor schadevergoeding zou opdraaien?
Als u schade veroorzaakt door de voorwaarden van uw huurovereenkomst niet na te leven, is het mogelijk dat u voor die schade zal moeten opdraaien


als de huurder van gelijkvloers nog 3 maanden in app kan blijven dan kan hij mij toch ook 3 extra maanden gunnen.
Heeft niets met uw situatie te zien.
Opzeg gebeurt voor alle huurders apart, volgens wettelijke voorwaarden, ifv de begintermijn v hun huurcontract
Termijn kan anders zijn dan uw termijn ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jul 2020 20:56

T.S. misschien eens lezen:

https://www.vlaanderen.be/uithuiszetting

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 29 jul 2020 21:55

T.S. misschien eens lezen:

https://www.vlaanderen.be/uithuiszetting

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Het zou me niet verbazen mocht er aan die speciale regeling, die afliep op 17 juli, een vervolg gebreid worden. Trouwens, de vakantiemaanden zullen ook wel wat extra vertragingen meebrengen zeker ?

murroek
Topic Starter
Berichten: 22

#11 , 30 jul 2020 09:39

Heeft niets met uw situatie te zien.
Opzeg gebeurt voor alle huurders apart, volgens wettelijke voorwaarden, ifv de begintermijn v hun huurcontract
Termijn kan anders zijn dan uw termijn ...

Appartementen werden afzonderlijk verhuurd maar bij verkoop zijn die 2 app 1 geheel, worden gescheiden door 1 deur die nu gesloten is.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 30 jul 2020 12:19



Appartementen werden afzonderlijk verhuurd maar bij verkoop zijn die 2 app 1 geheel, worden gescheiden door 1 deur die nu gesloten is.
Zijn die appartementen wel vergund?
De brandveiligheid is in ieder geval niet in orde, tenzij het een brandwerende deur is met RF 60

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 30 jul 2020 17:48

Appartementen werden afzonderlijk verhuurd maar bij verkoop zijn die 2 app 1 geheel, worden gescheiden door 1 deur die nu gesloten is.
Maakt voor u niets uit
U huurde een ander deel van de woning

Terug naar “Huren”