Niet geregistreerd huurcontract opzeg

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Niet geregistreerd huurcontract opzeg

#1 , 26 jul 2020 08:01

We hebben ons niet geregistreerd huurcontract opgezegd. Het contract begint telkens de 18de van de maand. Ik heb op 10 juli een aangetekend schrijven verstuurd om het contract op te zeggen vanaf 18 juli zonder opzeg. Nu beweert mijn huisbaas dat ik minstens nog een halve maand moet betalen omdat de opzeg pas kan ingaan op de eerste dag van de volgende maand, zijnde 1 augustus. Klopt dit als een huurperiode in het midden van de maand start? Ik dacht dat er bij een niet geregistreerd contract geen opzeg diende te gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 26 jul 2020 09:01

Uw huisbaas interpreteert het verkeerd. Bij niet registratie is er geen opzegtermijn, men betaald gewoon de maand waarin men opzegt.
Dus als u deze maand betaald hebt is dat voldoende en wettelijk.
Euh...

En wat gebeurt er volgens u met de niet gebruikte huur van 18 (of 19) juli tot einde juli ?

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2020 18:32

Als het contract van na 2019 is, start de opzeg inderdaad pas vanaf de eerste dag van de volgende maand.

https://www.woninghuur.vlaanderen/registratie-0

Reclame

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2020 18:37

Als het contract van na 2019 is, start de opzeg inderdaad pas vanaf de eerste dag van de volgende maand.

https://www.woninghuur.vlaanderen/registratie-0
Het contract dateert van 2017

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2020 18:38

Uw huisbaas interpreteert het verkeerd. Bij niet registratie is er geen opzegtermijn, men betaald gewoon de maand waarin men opzegt.
Dus als u deze maand betaald hebt is dat voldoende en wettelijk.
Euh...

En wat gebeurt er volgens u met de niet gebruikte huur van 18 (of 19) juli tot einde juli ?
Volgens mij is de verhuurder toch in fout door niet registratie van het contract want dit is toch verplicht? En hij kan ook op 1 augustus nog zonder huurders zitten toch?

Terug naar “Huren”