Huurovereenkomst.

Van de Velde D.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst.

#1 , 20 jul 2020 17:04

Beste mensen, ik en mijn onderbuur zitten met een probleem wat de huurovereenkomst met de verhuurder betreft, awel ja, als er een verhuurder is!! Laat ons van het begin beginnen ondanks het een heel zuur belegde boterham is. Ons huurbazin was een lief vrouwtje van 92 jaar. Op 11 mei is ze spijtig genoeg overleden en haar enige zoon heeft na veel heen en weer de taak ( zogezegd ) op zich genomen. Wij zijn nu 20 juli en tot nu toe hebben wij nog GEEN nieuw contract gekregen maar wel een andere rekening nummer op naam van hem waar de huur moet op gestort worden. Vorige week kreeg ik een telefoon oproep van hem om eens langs te komen in het huis van zijn overleden moeder, daar werd mij duidelijk gemaakt dat de uitgaves hoger zouden liggen dan het inkomen ( huur ) en dat hij verplicht is om daarom de huur te verhogen bij mijn buurvrouw met 14% of 100 euro, bij mij zou het om 21% of 145 euro per maand gaan. LET WEL: In de huur is de verwarming, water en elektriciteit inbegrepen. Het pand waar wij wonen was vroeger een restaurant wat nu 2 appartementen van gemaakt is, aangrenzend is er een ( niet meer gebruikte ) feestzaal. Dus, ik moet voor mijn appartement 19% of 120 euro meer betalen en voor gebruik van een deel van de zaal 2% of 25 euro betalen. Ik heb daarop de garantie gevraagd dat wij als wij deze verhoging betalen er ook mogen blijven wonen maar daar kreeg ik de reactie van "dit kunnen wij niet garanderen, zolang er geen grote onkost komt is er geen probleem maar van zodra er toch een grote onkost zou komen zullen wij dat dan toch moeten herzien". Tegen mijn buurvrouw heeft hij zelf gezegd "als je wil verhuizen begrijpen wij dat en zullen wij het je niet moeilijk maken". Wat het pand betreft, huis van het overleden vrouwtje en de 2 appartementen: Water komt uit de put, er komt GEEN ENKEL DRUPPEL van stadswater uit de kraan, elektriciteit loopt voor de 3 op 1 meter en de mazout is gemeenschappelijk. Nu stel ik mij toch wel de volgende vraag. °1) kan hij zomaar de huur verhogen ( mondeling's ) zonder voorafgaande aangetekend schrijven en vooral, ZONDER een nieuw huurcontract op zijn en mijn respectievelijk op zijn en mijn onderbuur haar naam?. °2) kan/mag hij de huur zo drastisch naar omhoog zetten met 14% en 21%?. °3) Kan hij bv. de huuropslag berekenen met terug werkende kracht? M.a.w.: Ik woon hier nu bijna 12 jaar en heb in deze periode maar 1 keer opslag moeten betalen. °4) Mag hij het kadastraal inkomen door verrekenen aan de huurders?. Nog eventjes ter informatie: Ik heb tot heden nooit een epc certificaat gezien. Mijn mening is dat hij het ons zo wil zuur maken daarmee wij iets anders zoeken en verhuizen daarmee hij de hele boel dan kan verkopen, zo ontloopt hij dan zijn verplichtingen ons de tijd te geven voor een eventuele verhuis. Verder heeft hij gezegd dat ze ook overwegen om alles in handen te geven van een immo die dan alles zal regelen qua verhuur en dat het dan nog veel duurder zal worden. Dat hij de huur verhoogd tot daar toe maar zo drastisch. Oké, het appartement beneden is ongeveer 140 m2 en dit van mij 120 m2 en wij begrijpen ook dat wij ondanks de verhoging nog altijd onder de normale huurprijs zitten, maar toch!! Het huis van zijn overleden moeder wil hij niet verhuren omdat dit niet aan de voorwaarden voldoet, epc, verwarming, elektriciteit enz..... Beste mensen, misschien hebben jullie antwoorden of suggesties op de vragen die ik gesteld heb. Ik vraag mij gewoon af, gaat het er hier wel wettelijk aan toe?. Alvast bedankt voor het lezen en op de eventuele reacties die zouden komen. Groetjes, Danny.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 20 jul 2020 18:54

Mijn eerste vraag als u over verhoging spreekt van de huurprijs : is er ooit een indexatie van de huur doorgevoerd ? Lang geleden? En als we dan de cijfers + data kunnen krijgen, kunnen we u wellicht verder informeren.

Een nieuw contract hebt u in principe niet nodig; het oude contract wordt gewoon verdergezet. Ook de opzegvoorwaarden blijven dezelfde, dus niets om u dringend zorgen over te maken.

Van de Velde D.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2020 19:31

Hallo, bedankt voor de spontane reactie. Wel, ik ben daar gaan wonen in 2008, in 2010 heb ik dan een verhoging van huur gekregen wegens de index maar daarna niks meer omdat ik het vrouwtje veel hielp plus als er iets was wat aan haar huis of de zaal moest gedaan worden ik dit in orde bracht in zover dit mogelijk was ( lekkende kraan, de mazout meten, haar tv in orde brengen enz..... ) Nu is het wel zo dat mijn onderbuur, een alleenstaande vrouw met 4 kinderen nog GEEN jaar op het appartement woont maar dan wel een opslag van 100 euro per maand meer zal moeten betalen. Voordat hij met de onaangename boodschap aankwam zijn hier verscheidene mensen geweest die interesse hadden om alles te kopen en ook een rondleiding hebben gekregen. Ook was zijn bewering dat dus de uitgave hoger ligt dan het inkomen maar als ik hier alles bereken, inkomsten huur van de 2 huurders per jaar met aftrek van elektriciteit, tanken mazout, kadastraal inkomen en de wettelijke belasting voor het water blijft er nog altijd een plus van 4000 euro over wat uiteraard nog hoger zal worden met die opslag!! Dus, zit hij niet met verlies. Wat het contract betreft: Dus zoals ik begrijp is een nieuw contract niet nodig, hoe wordt dit dan geregeld, het oud contract ( op naam van zijn moeder ) loopt ( bij mij bv. ) op een bedrag van 630 euro maar nu vraagt hij 145 euro meer? Dit moet toch vast gelegd worden via een nieuw contract of niet? Hoe moet het geregeld worden met de borg, dit is namelijk ook zo een probleem, mijn 2 maanden borg ( 1200 euro ) moest ik namelijk storten op het vrouwtje haar rekening maar haar rekening zal na een periode worden opgedoekt en waar zijn dan mijn intresten van al die jaren? Ik weet niet maar ik heb zo het gevoel dat er hier geen addertje maar wel een grote wurgslang zit.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 20 jul 2020 20:01

Eigenlijk rekent de verhuurder een iets te hoge indexatie aan.

het juiste cijfer kan u berekenen via
https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie
Hij mag hierop drie maand terugkeren, dus bij vraag in juli kan hij die "opslag" , eigenlijk indexaanpassing dus, voor de maanden juli + april, mei en juni van dit jaar. Hij zal wellicht wat hoger zitten. Aan u om te beslissen of u hierover in discussie wil gaan...

Voor de buurvrouw zal het wel over een relatief hoger bedrag gaan.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 20 jul 2020 20:04

Aanvullend:
Veel tamtam voor niets.
1. Of uw verhuurder nu winst of verlies maakt is niet uw probleem. Daar hebt u totaal geen inspraak in.
2. De achterstallige indexatie: de huur kan daarmee nog steeds wettelijk worden aangepast.

Alle andere punten die u aanhaalt zijn irrelevant. Er dient ook GEEN nieuw contract te worden opgesteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2020 20:17

U kan de intrest op de waarborg, die u op een spaarboekje zou gekregen hebben, van de verhuurder (= de zoon) vragen.
Iedere partij kan te allen tijde aan de vrederechter de herziening van de forfaitaire kosten en lasten vragen of de omzetting ervan in werkelijke kosten en lasten.
De waarborg + deze intrest zal door de zoon moeten terugbetaald worden bij het einde van de huur (als er geen huurschade is).
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Van de Velde D.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jul 2020 22:40

Beste Thomas Manus, voor jou blijkt dit een zogenoemde tamtam voor niks te zijn, voor mij is deze 21% huurverhoging wel een grote kap in mijn budget!! Dus, zoals ik begrijp kan de verhuurder lollig zijn gang gaan en voor de rust en vrede moeten wij dus in de zure appel bijten, dan vraag ik mij wel duidelijk af waar hier de rechten voor de huurder is?. Wat de achterstallige indexatie betreft mag hij het maar blijkbaar met terug werkende kracht van 3 maand berekenen. De andere punten zijn daadwerkelijk irrelevant, dit was een vriendendienst wat ik met veel plezier heb gedaan, zoals zijn moeder helpen toen ze gevallen was en mij belde om haar te komen helpen, in zwaar storm weer op het dak van de feestzaal kruipen om asbest platen die verschoven waren terug goed te leggen enz.....Voordat de mevrouw onder mij daar is komen wonen woonde de zoon van mijn ( huidige?) verhuurder in dit appartement en dit voor een tijd van 8 maanden. Deze acht maanden heeft hij GEEN, NADA, NUL huur moeten betalen, zelf geen mazout, elektriciteit en water, dus m.a.w. heeft hij 8 maanden op de kap geleefd van zijn grootmoeder en van mij + heeft hij op de koer een jacuzzi gezet en ook in gebruik genomen met elektriciteit van de feestzaal met het eindresultaat dat zijn grootmoeder vanaf begin dit jaar 80 euro per maand meer moest betalen. Dus, nu zijn oma er niet meer is mag ik een deel ervan ophoesten met die 25 euro, maar tja, zoals reeds gezegd, irrelevant. Als ik de verhoging huur van mijn buur en mij tezamen reken op jaarbasis kom ik iets boven de som van wat het kadastraal inkomen bedraagt, dus ga ik hier ook van uit dat wij, de huurders het kadastraal inkomen betalen. Toch alvast bedankt iedereen voor de reacties.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 20 jul 2020 23:14

Ik vermoed dat het sowieso niet goed gaat komen. Ik zou rustig uitkijken naar iets anders. Mensen die de lage rendabiliteit van verhuren niet gewoon zijn, verschieten als ze beginnen te rekenen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 21 jul 2020 09:18

Kleine correctie voor TS : Indexatie wordt berekend op basis van het oorspronkelijke indexpeil (van de maand voorafgaand aan ondertekening) . De verhuurder kan de geïndexeerde bedragen opvragen, maar alleen voor de lopende maand + de drie voorafgaande maanden.

Beter te verteren voor TS zou inderdaad wel geweest zijn dat de indexatie elk jaar toegepast werd; hij zou de aanpassing minder voelen, maar in totaal een stuk meer betaald hebben....

En voor de rest, hij betaalt geen KI (eigenlijk de onroerende voorheffing) , dat doet de eigenaar. Daar heeft de huurder verder geen zaken mee.
En inderdaad, die hele situatie van elektriciteit, watervoorziening, verwarming, zou weleens moeten aangepakt worden. Gaat de verhuurder die kosten willen doen ? Ik vrees van niet, dat wordt dan verkopen. Ook in geval van verkoop, blijven de bestaande huurcontracten geldig, en kopen de nieuwe eigenaars de verplichting mee om de woningen conform te maken.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 21 jul 2020 10:23

Zoals hierboven reeds in uitgelegd:
Indexatie kan zoals de wettelijke regels toelaten
Kadastraal inkomen is voor de verhuurder nooit voor huurder
Blijkbaar geen aparte meters .. dan moet eigenaar de eindfacturen voorleggen en een wijze van verdeling voorzien. Sommige zaken kan kan u misschien opvragen bij nutsmaatschappijen en verdere info bij gemeente qua bewoning en verdeling van huis.
Aan de huidige reglementen zal hij wel een probleem hebben om te verhuren maar gezien contract niet wijzigt blijft dat gelden.
Is zo wie zo nog de federale huurwet
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Waarborg moest gestort worden op een rekening op uw naam bij de bank - als dat niet gebeurd is dan dient de eigenaar bij einde waarborg terug te geven. Stel hem in kennis via een aangetekend schrijven dat u de waarborg op een rekening wil ..vanaf dat ogenblik is hij intrest verschuldigd maar lees eerst eens de huurwetgeving en uw contract eens na

Dit ter aanvulling van bovenstaande antwoorden.

Van de Velde D.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jul 2020 16:43

Hallo allemaal, ik heb ook een mailtje gestuurd naar woninghuur Vlaanderen en daar kreeg ik hetzelfde te horen als hier maar dan met een interessante link voor het uitrekenen van de huur ( link zie hieronder )

https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie

En tja, ik moet spijtig genoeg zeggen dat hij met de verhoging correct is, integendeel, de verhuurder vraagt op eindeffect zelf nog 10 euro minder. Dus...... slikken die bittere pil en hopen dat wij hier mogen blijven. Alvast bedankt iedereen voor de reacties en suggesties. houd het gezond en op tijd de handjes wassen hé. Groetjes, Danny ;-)

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 23 jul 2020 18:51

:) :)

De link naar die site kon u al terugvinden onder het derde antwoord hoor (nummertje 4 dus )

Terug naar “Huren”