Domicilie Niet-Europese Student op Kot

LodeDH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Domicilie Niet-Europese Student op Kot

#1 , 14 jul 2020 10:30

Hallo,

Ik verhuur een kot en ben momenteel op zoek naar een nieuwe huurder. Het kot is officieel geregistreerd als studentenresidentie en ik gebruik dus ook het standaard 12-maanden contract. Ik heb ondertussen al van meerdere niet-Europese studenten de vraag gekregen of ze zich zouden kunnen registreren op dat adres. Als zij langer 3(?) maanden in België verblijven is dat immers verplicht. Ik ben al verzekerd geweest door de stad dat dit voor hen geen probleem is, maar in onze basisakte staat duidelijk dat domiciliering niet is toegestaan:
Artikel 4: Bestemming der kavels :
1. De kavels zijn bestemd tot studentenresidentie.
2. De kavels die bestemd zijn tot studentenverblijf mogen niet worden gebruikt
door een aantal personen dat hoger is dan datgene wat in verhouding staat
met de oppervlakte en de inrichting van de kavels. Domiciliering is conform
de vergunning niet toegelaten.

Nu is mijn vraag: is het toegestaan om dit kot te verhuren aan een buitenlandse student? Als zij zich registreren op dat adres, wordt dat gezien als 'domiciliering'?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2020 10:57

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LodeDH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2020 15:17


Dank voor de reactie. Ik had deze site inderdaad al eens gelezen en geconcludeerd dat, gezien het in dit geval niet om een 'hoofdverblijfplaats' gaat, het in ieder geval niet in strijd is met de huurwetgeving.

Echter, in de basisakte staat expliciet dat domiciliering niet is toegelaten. Ze hebben het daar niet over een 'hoofdverblijfplaats'. Mag ik hiervoor dan dezelfde argumentatie gebruiken en stellen dat, gezien het niet om een hoofdverblijfplaats gaat, het geen probleem is om zich er te registreren/domicilieren?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 14 jul 2020 15:26

Het gaat toch maar over een inschrijving in de bevolkingsregisters en niet over een domiciliëring als hoofdwoonplaats?
Ik zie geen probleem, want de student zijn domiciliering/hoofdwoonplaats blijft in zijn eigen land behouden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 14 jul 2020 17:37

En, hoe denkt u die student tegen te houden om zich daar in te schrijven ?

LodeDH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2020 13:54

Het gaat toch maar over een inschrijving in de bevolkingsregisters en niet over een domiciliëring als hoofdwoonplaats?
Ik zie geen probleem, want de student zijn domiciliering/hoofdwoonplaats blijft in zijn eigen land behouden.
Klopt. Vandaar mijn vraag: wordt een inschrijving in het bevolkingsregister/vreemdelingenregister gezien als een domiciliëring, of niet? Gezien domiciliëring expliciet is verboden in de basisakte, wil ik zeker zijn dat ik deze regel niet overtreed wanneer een student zich zou inschrijven in het bevolkingsregister/vreemdelingenregister. Een "domicilie" is, volgens de Van Dale (https://www.vandale.be/gratis-woordenbo ... xGQlSgzZPZ), een "wettelijke woonplaats". Het is een beetje muggenzifterij, maar je zou dus kunnen stellen dat een inschrijving in het bevolkingsregister betekent dat je wettelijk op die plaats woont.
En, hoe denkt u die student tegen te houden om zich daar in te schrijven ?
Ik weet dat alle andere kotbazen in het gebouw niet verhuren aan buitenlandse studenten omdat ze denken dat ze hiermee die regel over domiciliëring overtreden. Ik vind het niet erg logisch dat het niet mogelijk zou zijn om te verhuren aan een buitenlandse student, daarom dat ik het even met 100% zekerheid wil uitzoeken.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 17 jul 2020 14:10

Een inschrijving van buitenlandse studenten in de bevolkingsregisters is niet hetzelfde als een domiciliëring.
Vergelijk met kat en hond. Beide zijn dieren maar een hond is geen kat en een kat is geen hond.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2020 14:34

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LodeDH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2020 14:47

Duidelijk, bedankt voor de antwoorden!

Terug naar “Huren”