Huisbaas eist maand opzeg terwijl er al een nieuwe huurder is

jl5165446
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huisbaas eist maand opzeg terwijl er al een nieuwe huurder is

#1 , 09 jul 2020 17:06

Hallo,

Ik heb een vraag.

Vorige week ben ik verhuisd, mijn vorige huisbaas hield zich niet zo aan regels in een huurcontract dus heb ik gewoon gemeld dat ik ging verhuizen en alles was in orde.

Echter, toen ik de sleutels moest gaan afgeven kreeg ik plotseling een papier waarop stond dat hij 1 maand huur eist (de huur van juli, ik ben verhuisd op 4 juli).
Ik heb wel mijn sleutels moeten afgeven, dus de toegang tot het pand is me ontnomen, ook het huurcontract is gestopt én er is al een nieuwe huurder die zijn contract al had getekend, die man kwam ik toevallig tegen bij het naar buiten gaan, terwijl mijn huisbaas me 2 minuten ervoor vertelde dat er niemand nieuw was.

Mijn vraag is nu of ik verplicht ben om de huur van de hele maand juli te betalen of niet?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2020 17:17

Wanneer is uw huurcontract gestart?

jl5165446
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2020 17:21

op 17 januari 2020, tot 4 juli 2020

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 09 jul 2020 20:30

Is het enkel de huur van juli dat hij wenst, of wenst hij ook een wederverhuringsvergoeding?
Deze laatste is immers bepaald op 3 maanden huur (indien huurcontract minstens 3 jaar zou duren), of anderhalve maand (indien het contract maximaal 3 jaar zou zijn).

Weet dat de verhuurder daar recht op heeft; behalve bij niet-registratie, maar er is ook geen correcte opzeg geweest (volgens ik lees) dus registratie kan nog altijd gebeuren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2020 21:41

maar er is ook geen correcte opzeg geweest (volgens ik lees) dus registratie kan nog altijd gebeuren.
opzegging = de kennisgeving dat men vanaf een bepaalde datum een einde maakt aan de overeenkomst.
De sleutels zijn teruggegeven. De huurder heeft dus aan de verhuurder kennis gegeven van zijn beslissing om de huurovereenkomst te beëindigen. Hij heeft de huurovereenkomst opgezegd, eventueel zonder een opzegtermijn in acht te nemen, maar er is dus wel een geldige opzegging.

jl5165446
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2020 14:47

Hij wenst enkel de huur van de maand juli, dezelfde huur die hij ook van de nieuwe huurder krijgt (ik dacht dat het verboden was om als verhuurder dubbele huur te innen). Dus er is geen sprake van een wederverhuringsvergoeding.

Het contract was wel geregistreerd, dat wel. Hij hield er zich enkel niet aan.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 jul 2020 15:59

Het is GEEN dubbele huur dat je betaald maar een verbrekingsvergoeding.
Hoe lang liep uw huurovereenkomst (van wanner tot wanneer)
Wat staat er in uw huurovereenkomst over opzeg?

jl5165446
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2020 19:41

De huurovereenkomst liep van 01/02/2020 tot 4/07/2020. Beide data staan op papier.
In de officiele huurovereenkomst staat dat bij opzeg een termijn van 3 maanden moet gedaan worden.

Echter is er een (door hem gemaakt) papier ingevuld waarin staat dat er onderling overeengekomen is dat er geen 3 maanden opzeg moet worden gegeven, maar slechts 1 maand.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jul 2020 22:54

Echter is er een (door hem gemaakt) papier ingevuld waarin staat dat er onderling overeengekomen is dat er geen 3 maanden opzeg moet worden gegeven, maar slechts 1 maand.
En dat is dan de maand juli?
Nadat u weg bent mag de eigenaar opnieuw verhuren, maar bent u de opzegvergoeding voor juli verschuldigd.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 11 jul 2020 09:31


Nadat u weg bent mag de eigenaar opnieuw verhuren, maar bent u de opzegvergoeding voor juli verschuldigd.
En die maand is nog steeds verschuldigd als er al een andere huurder is, en heeft het appartement nog geen dag leeggestaan.

Terug naar “Huren”