huurder wil opzegtermijn niet betalen

Chatododo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huurder wil opzegtermijn niet betalen

#1 , 08 jul 2020 07:59

Hallo, de huurder zou volgens het huurcontract bij opzeg 3 maand opzegtermijn moeten betalen ttz juni, juli, augustus. Bij opzeg vroeg de huurder of hij zou moeten blijven betalen indien er voor 1 sept een nieuwe huurder zou komen. Vanzelfsprekend is dat voor mij niet het geval. Ikzelf had/heb verschillende kandidaten maar niemand wou vóór half augustus huren. Op 30/6 kreeg ik telefoon van de huurder met de melding dat er een kandidaat was die vanaf 1 juli wou huren (terwijl het appt toen nog niet leeg was). Ik zei dat ik die persoon wou ontmoeten maar dat het niet realistisch was dat die persoon voor 15 juli het appt zou overnemen en dat de huurder best nog de maand juli correct betaalde en dat als er iemand op 15juli het appt zou overnemen ik eventueel de helft van juli zou kunnen terug betalen.
De huurder betaalde niet voor juli en ik weigerde de voorgestelde kandidaat te ontmoeten zolang de huur van juli niet betaald is. Ikzelf heb een kandidaat klaar om het huurcontract te tekenen vanaf 15aug.
Nu weigert de huidige huurder de maand juli (en dus ook augustus) te betalen want ik ben volgens hem verplicht de voorgestelde kandidaat aan te nemen als nieuwe huurder vanaf 1 juli. Ik kan er volgens hem wel de voorkeur aan geven een andere huurder te nemen vanaf 15 augustus maar ik kan de huidige huurder niet verplichten verder te betalen.
Ter info: ik denk dat de huidige huurder het appt heeft leeggehaald en verlaten op 5 juli maar ik heb geen sleutels gekregen.

Wie heeft hier gelijk?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2020 12:14

U heeft gelijk inderdaad, des te meer omdat u de sleutels niet hebt terug gekregen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 20 jul 2020 15:40

Met een AS in gebreke stellen en oproepen in verzoening en bij niet verschijnen direct ten gronde vragen laten oproepen voor vrederechter.
In de AS schrijft u chronologisch wat er allemaal aan de hand is en voegt alle bewijzen bij in bijlage en genummerd .

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 20 jul 2020 23:30

U hebt als verhuurder het recht van een kandidaat van uw keuze toe te laten op voor waarde dat u de wettelijke bepalingen op discriminatie respecteert.
U mag als verhuurder de kandidaat kiezen en er mag gerust een discriminerende motivatie achter zitten om een andere te weigeren. Je mag het echter nooit of te nimmer uiten.

Het komt er op neer dat er op de Belgische huurmarkt zonder beperking gediscrimineerd kan worden en dat politiek noch wetgeving hier iets aan kan veranderen. Het grappige is dat de de groepen (joden en Marokkanen) die al tientallen jaren zich opstellen als het grootste slachtoffer van discriminatie ook veruit de grootste daders zijn. Probeer maar eens een zwarte huurder in de joodse buurt te vinden. Hetzelfde geldt voor de panden in handen van de Marokkanen. Schandalig, echt schandalig.

Terug naar “Huren”