Verhuurder zegt op

JanDauwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verhuurder zegt op

#1 , 30 jun 2020 17:11

Vraagje

Mijn verhuurder komt zelf in de woning wonen. Liet dit per aangetekende brief weten maar ...

Is dit correct gebeurd? Zat ten eerste gewoon in de bus, niks zelf getekend. En is geadresseerd aan mijn huisgenoot en mij, in dezelfde brief. Moeten dit geen 2 aparte brieven zijn?

Wie weet raad?

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 30 jun 2020 17:14

Dat probleem met die aangetekende brieven die niet meer echt aangeboden worden, daar heb ik dus ook mijn vragen bij.

Postbode hoeft blijkbaar niet meer aan te bellen, in de praktijk.

En in principe moet elke huurder, of zijn/haar partner, afzonderlijk aangeschreven worden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 30 jun 2020 18:06

Klopt het niet dat de postbode niet meer moet aanbellen, of hebt u het over het feit dat beide huurders afzonderlijk moeten aangeschreven worden?

Reclame

JanDauwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2020 18:33

Het gaat om een 3 6 9, dus mag de eigenaar dit wel betrekken volgens mij na 6 maand. Maar is de aangetekende correct? Mijn huisgenoot en ik hebben beide dit contract ondertekend.

JanDauwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2020 18:44

Het contract is ingegaan op 1 april 2017. En zijn niet wettig samenwonend (volgens mij) Wel allebei in het huurcontract, en huurwaarborg ook op beide onze namen.

JanDauwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2020 19:16

A ja sorry, opzegdatum is 16 maart. 😁

JanDauwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jun 2020 19:19

Niet wettelijk samenwonend als ik opzoek wat het inhoudt, nooit samen nr gemeente geweest ofzo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 30 jun 2020 20:40

1. Aangetekend versturen is niet verplicht.
De verhuurder heeft dan echter geen bewijs van ontvangst.
2. Aangetekende brieven mogen tot op heden nog steeds gewoon in de bus gedumpt worden, en de postbode tekent af.
Dit met de coronamaatregelen.
3. 1 brief gericht aan de 2 huurders is conform de wetgeving, en conform de rechtspraak (bijvoorbeeld vredegerecht Westerlo, 8 januari 2007).

Dus: als u die brief vandaag ontvangen heeft, gaat de opzeg in op 1 augustus (om op 1 juli in te gaan, is het al te laat).
Einde opzeg is dan 31 januari.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 30 jun 2020 21:24

1. Aangetekend versturen is niet verplicht.
De verhuurder heeft dan echter geen bewijs van ontvangst.
2. Aangetekende brieven mogen tot op heden nog steeds gewoon in de bus gedumpt worden, en de postbode tekent af.
Dit met de coronamaatregelen.
3. 1 brief gericht aan de 2 huurders is conform de wetgeving, en conform de rechtspraak (bijvoorbeeld vredegerecht Westerlo, 8 januari 2007).

Dus: als u die brief vandaag ontvangen heeft, gaat de opzeg in op 1 augustus (om op 1 juli in te gaan, is het al te laat).
Einde opzeg is dan 31 januari.
dan is er nog steeds geen bewijs dat de bestemmeling de brief heeft ontvangen of mis ik iets? :oops:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jun 2020 22:24

A ja sorry, opzegdatum is 16 maart.
Wat bedoel je.
Wanneer werd de opzegbrief verstuurd?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 30 jun 2020 22:59

1. Aangetekend versturen is niet verplicht.
De verhuurder heeft dan echter geen bewijs van ontvangst.
2. Aangetekende brieven mogen tot op heden nog steeds gewoon in de bus gedumpt worden, en de postbode tekent af.
Dit met de coronamaatregelen.
3. 1 brief gericht aan de 2 huurders is conform de wetgeving, en conform de rechtspraak (bijvoorbeeld vredegerecht Westerlo, 8 januari 2007).

Dus: als u die brief vandaag ontvangen heeft, gaat de opzeg in op 1 augustus (om op 1 juli in te gaan, is het al te laat).
Einde opzeg is dan 31 januari.
dan is er nog steeds geen bewijs dat de bestemmeling de brief heeft ontvangen of mis ik iets? :oops:
Dan moeten we inderdaad vertrouwen dat de postbode eerlijk is in deze; of dat de brief niet gepikt wordt na afleveren.
Ik vraag mij luidop af hoe rechtsgeldig aangetekende zendingen inderdaad zijn met die maatregelen, maar dat is voer voor een ander topic. :)

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 01 jul 2020 00:00

1. Aangetekend versturen is niet verplicht.
De verhuurder heeft dan echter geen bewijs van ontvangst.
2. Aangetekende brieven mogen tot op heden nog steeds gewoon in de bus gedumpt worden, en de postbode tekent af.
Dit met de coronamaatregelen.
3. 1 brief gericht aan de 2 huurders is conform de wetgeving, en conform de rechtspraak (bijvoorbeeld vredegerecht Westerlo, 8 januari 2007).

Dus: als u die brief vandaag ontvangen heeft, gaat de opzeg in op 1 augustus (om op 1 juli in te gaan, is het al te laat).
Einde opzeg is dan 31 januari.
dan is er nog steeds geen bewijs dat de bestemmeling de brief heeft ontvangen of mis ik iets? :oops:
Dan moeten we inderdaad vertrouwen dat de postbode eerlijk is in deze; of dat de brief niet gepikt wordt na afleveren.
Ik vraag mij luidop af hoe rechtsgeldig aangetekende zendingen inderdaad zijn met die maatregelen, maar dat is voer voor een ander topic. :)
ik vraag mij dat ook ernstig af

heb zo al verschillende pak(jes) ontvangen voor mijn modelbouw hobby en telkens werd afgetekend door de postbode, als ik van slechte wil zou zijn heb ik deze nooit "ontvangen" en bewijs heeft men dan niet want het is niet mijn handtekening . . .

zoals veel mensen woon ik ook in een appartement en het valt dan ook regelmatig voor dat er post niet voor mij in de bus valt of zelfs post voor mensen die hier niet (meer) wonen en hebben 2 bedrijven aan de andere kant van het gebouw de nummers 36A en 36B (tegenover 36 voor bewoners), wat al meer als genoeg voor "problemen" heeft gezorgd :(

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jul 2020 10:06

staat er beschreven in de opzegbrief wie er komt in wonen? Als het gaat om een contract ondertekend na 01/01/2019 mag de eerste drie jaar enkel de verhuurder zelf (dus de persoon die het huurcontract ondertekende) er komen in wonen, en niemand anders. Gaat het om familieleden, dan moeten die wachten tot de eerste driejarige periode voorbij is

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 01 jul 2020 10:13

In de praktijk steekt de postbode gewoon de zending in de brievenbus, zonder meer.

Ik neem wel aan dat hij is al ondertekend hebben op zijn apparaat.

De site van de post geeft de theorie. In de praktijk gaat het enigszins anders.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 01 jul 2020 11:11

En de levensgrote vraag blijft: hoe ga je ontvangst bewijzen? :)

Terug naar “Huren”