Huurovereenkomst nietig?

Mohamed El kha
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst nietig?

#1 , 20 jun 2020 13:19

Dag allemaal,

-Schriftelijke contract 9 jaar beide huurders
-Ingang 15/02/2017
-Contract niet geregistreerd volgens gemeente (Mechelen)
-tijdelijke inschrijving sinds 2018

verdiep 1: GV duplex en studio
verdiep 2: appartement
Verdiep 3: appartement

Sinds 15/02/2017 huur ik samen met mijn oom een duplex.

In 2018 kreeg de verhuurder een brief van Antwerpen dat er een overtreding is en het een tijdelijke domicilie gaat nr36/9999. Waarschijnlijk niet vergund. Ik was dan samen met de verhuurder langs het gemeentehuis geweest en veel herinner ik me niet meer.

Nu 2020 wil de verhuurder het ganse huis
Verhuren als gezinswoning/cohousing maar wij gaan daar niet mee akkoord. Hij zet ons nu onder druk en zegt dat de overeenkomst al twee jaar lang nietig is, dat we geen domicilie hebben en als we niet vertrekken hij de wijkagent zal laten langs komen.

Heb de gemeente gebeld en zeiden dat de duplex niet gekend is en dat het contract dus nietig is. Nu heeft het huis 1 brievenbus en de huisbel is ook gemeenschappelijk. Als iemand studio belt, belt hij ook ons.


Nu mijn vraag:

Ik zou graag willen vertrekken, wat zijn mijn rechten en plichten?

Alvast dankjewel voor het werk dat jullie doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 20 jun 2020 16:09

Ik zou op veilig spelen, je weet maar nooit...

Het contract is niet geregistreerd: jij kan vertrekken met een opzeg naar keuze.
Dit kan dus zelfs met een opzeg van 1 dag.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 20 jun 2020 16:17

Maar bent u daar gedomicilieerd ..staat uw adres daar geregistreerd? Ontvangt u daar uw belastingsbrief bv?
Wie staat er nog allemaal op dat adres ingeschreven bij gemeente?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2020 16:44

In een gelijksoortige zaak oordeelde de rechtbank van eerste aanleg te Leuven dat de overeenkomst nietig is en de verhuurder alle betaalde huurgelden diende terug te betalen.

Mohamed El kha
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2020 13:55

Maar bent u daar gedomicilieerd ..staat uw adres daar geregistreerd? Ontvangt u daar uw belastingsbrief bv?
Wie staat er nog allemaal op dat adres ingeschreven bij gemeente?
Beste Franciscus

Eerst wil ik je bedanken.

Ik ontvang daar al mijn brieven. Ik heb via de gemeente vernomen dat ik daar tijdelijk gedomicilieerd ben. Zelf weet ik niet wat het inhoudt. Ik bel deze week nog terug voor meer info

Mohamed El kha
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2020 13:58

Ik zou op veilig spelen, je weet maar nooit...

Het contract is niet geregistreerd: jij kan vertrekken met een opzeg naar keuze.
Dit kan dus zelfs met een opzeg van 1 dag.
Ja dat is inderdaad het beste. Ben niet opzoek naar problemen.

Mohamed El kha
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jun 2020 13:59

In een gelijksoortige zaak oordeelde de rechtbank van eerste aanleg te Leuven dat de overeenkomst nietig is en de verhuurder alle betaalde huurgelden diende terug te betalen.
Als ik merk dat hij moeilijk doet zal ik een advocaat raadplegen.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 21 jun 2020 14:05

Ga voor alle veiligheid eens langs een www.caw.be in uw buurt . Deze kunnen u met alle gegevens ter plaatse in hun bezit beter helpen.
Neem uw huurcontract en uw identiteitsdocument zeker mee evenals alle briefwisseling met gemeente en met verhuurder.
Daarna kan u een advocaat raadplegen mogelijk een 'Pro-Deo' via bureau rechtshulp. CAW zal u wel helpen.
U kan altijd hier nog vragen stellen.

Mohamed El kha
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 jun 2020 14:23

Ga voor alle veiligheid eens langs een www.caw.be in uw buurt . Deze kunnen u met alle gegevens ter plaatse in hun bezit beter helpen.
Neem uw huurcontract en uw identiteitsdocument zeker mee evenals alle briefwisseling met gemeente en met verhuurder.
Daarna kan u een advocaat raadplegen mogelijk een 'Pro-Deo' via bureau rechtshulp. CAW zal u wel helpen.
U kan altijd hier nog vragen stellen.


Dankjewel Franciscus zal ik zeker doen en zal me ook aansluiten bij de huurdersbond.

Terug naar “Huren”