Onhygiënisch huis aan het huren - mondelinge contract

ufopiloot
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Onhygiënisch huis aan het huren - mondelinge contract

#1 , 08 jun 2020 12:21

Ik zal proberen om mijn uitleg kort te houden.. Mijn partner en ik huren een huisje die heel onhygiënisch is (schimmel, elektriciteit niet in orde, geen isolatie waardoor het in de winter binnen amper 10°C wordt, water lekt van het dak in de berging waar de wasmachine is, enz enz.). De eigenaren zijn een koppel die aan het scheiden is en ze vechten om het pand. We hebben geen idee van wat er kan gebeuren. We hebben tot nu toe enkel contact gehad met de man. We wonen daar al 2 jaar zonder contract of huurwaarborg, maar we betalen wel elke maand huur. Het is al 3x gebeurd dat we de huur niet konden betalen, de huisbaas kwam toen aankloppen en ons dreigen dat zijn schoonbroer een deurwaarder os en ons buiten kon smijten. Ik ben werkloos en mijn man is de enige met een inkomen. De reden waarom we hier kwamen wonen is omdat we in een noodsituatie waren en hadden dringend een woning nodig.

De huis is in zulke slechte staat dat ik beschaamd ben om er mijn eigen familie uit te nodigen.. onlangs kwamen ze en zeiden ze dat het illegaal is om zo'n huis te verhuren en dat ik hier advies moest vragen over een mogelijke compensatie.

Sorry voor de lange uitleg en mijn slechte NL (Ik ben franstalig lol).

Dank u voor het lezen!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2020 13:46

je kan steeds een woningonderzoek laten uitvoeren, maar de vraag is natuurlijk of jou dat vooruit brengt. Stel, er wordt een woningonderzoek gedaan en het is niet in orde. Dan wordt de eigenaar aangemaand om het te herstellen (een hoop werken die zullen moeten doorgaan dus).
Als hij het niet herstelt, dan betaalt hij na een jaar op de inventaris jaarlijks een boete. De meeste zetten het dan gewoon te koop en dan heeft de nieuwe eigenaar weer zoveel jaar de tijd om alles te herstellen.
Soms, in ernstige gevallen, levert zo'n officieel woningonderzoek met achteraf een ongeschikt en onbewoonbaar verklaring voorrang op op de wachtlijst van de sociale bouwmaatschappij en het sociaal verhuurkantoor. Maar dan moet je in de eerste plaats al voldoen aan de voorwaarden om te mogen sociaal huren.

Waarom zoek je niet gewoon iets anders? Je hebt een mondeling huurcontract dus je kan daar vrij eenvoudig vertrekken, zonder opzegvergoeding en met een zelf te bepalen opzegperiode (max 3 maand)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 08 jun 2020 13:51

Deurwaarder kan niet buitensmijten. Dat kan hij alleen na vonnis van de vrederechter. Het huis is slecht maar als de huur laag is zal je moeten kiezen: weinig betalen voor een slecht huis of veel voor een goed. Als de huur dermate hoog is dat je iets kan vinden op de huurmarkt dan vertrekken zonder vooropzeg en na AS naar de vrederechter om je waarborg terug te vorderen.

Onbewoonbaar laten verklaren (zie hoger) is een andere optie.

Reclame

ufopiloot
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2020 14:05

Waarom zoek je niet gewoon iets anders? Je hebt een mondeling huurcontract dus je kan daar vrij eenvoudig vertrekken, zonder opzegvergoeding en met een zelf te bepalen opzegperiode (max 3 maand)
Omdat we het moeilijk hebben met sparen, er moeten 3 maanden huurwaarborg voorzien worden + een maand huur als we iets anders willen huren.

Dus is er niets illegaal aan het verhuren van een huis die niet conform is aan de veiligheidsmaatregelen? Wetend dat er door de huisbazen intussen wordt gevochten over wie het huis zal krijgen na de scheiding

ufopiloot
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2020 14:57

Het huis is slecht maar als de huur laag is zal je moeten kiezen: weinig betalen voor een slecht huis of veel voor een goed.
Ik betaal 600€ voor een huis met 1 kamer. Water + elektriciteit + mazout betalen wij appart. Alles is op gelijkvloers. De eerste verdieping is een zolder en kan onmogelijk gebruikt worden - geen isolatie dus super koud in de winter en veel te heet in de zomer. De raam is ook stuk, en er is daar het meeste schimmel.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 08 jun 2020 15:43

Ga anders eens praten met t ocmw. Misschien kan je de waarborg via hen lenen. 600€ voor een klein huisje in slechte staat is al stevig doorgerekend.... (tenzij het een toplocatie is)

Heb je de verhuurde al aangetekend aangemaand verhuurdersherstellingen uit te voeren (incl de verplichte dakisolatie) ?

ufopiloot
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2020 17:14

Ga anders eens praten met t ocmw. Misschien kan je de waarborg via hen lenen. 600€ voor een klein huisje in slechte staat is al stevig doorgerekend.... (tenzij het een toplocatie is)

Heb je de verhuurde al aangetekend aangemaand verhuurdersherstellingen uit te voeren (incl de verplichte dakisolatie) ?
Het huis ligt middle of nowhere in een buurt waar er enkel 1 bus per uur passeert.

Bedankt voor de OCMW tip, ik zal eens gaan horen!

Franciscus
Berichten: 38595

#8 , 08 jun 2020 18:24

In deze omgeving heeft men al een appartement let twee slaapkamers voor dat bedrag.
Huis met één kamer?

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 08 jun 2020 18:48

Wel rekening houden met de discriminatie op de huurmarkt. Bij ons in de streek ken ik er genoeg die niet verhuren aan het profiel dat TS beschrijft.

Zeshonderd euro is in veel regio's (rond de grote steden) weinig voor een huis, huizen die daar rustig gelegen zijn, gaan voor een klein fortuin. Kun je niet herlokaliseren naar de rand van Vlaanderen, tegen de Franse / Waalse grens (Menen, ronse). Heel goedkoop huren en een voordeel dat je onze beide landstalen kent (gemakkelijk om werk te vinden).

ufopiloot
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jun 2020 21:21

Wel rekening houden met de discriminatie op de huurmarkt. Bij ons in de streek ken ik er genoeg die niet verhuren aan het profiel dat TS beschrijft.

Zeshonderd euro is in veel regio's (rond de grote steden) weinig voor een huis, huizen die daar rustig gelegen zijn, gaan voor een klein fortuin. Kun je niet herlokaliseren naar de rand van Vlaanderen, tegen de Franse / Waalse grens (Menen, ronse). Heel goedkoop huren en een voordeel dat je onze beide landstalen kent (gemakkelijk om werk te vinden).
Ze discrimineren echt enorm, zeker als ik dan een appartement kom bezoeken en zien ze dat mijn vriend een "zwarte kop" heeft lol. We lachen ermee.

Ik heb heel mijn leven in Brussel gewoond en moest samen met mijn vriend dringend weg, en via een kennis zijn we hier nu in Branst beland (deelgemeente van Bornem). Mijn vriend heeft ondertussen wel een werk + auto maar ik ben nog met mijn praktijklessen bezig en die waren stopgezet door de huidige Corona-situatie.

Ik wil hier heel graag weg zodat ik ook weer kan gaan werken (het is de 1ste x in mijn leven dat ik zonder werk ben) maar momenteel zit ik nu echt vast en geraak een beetje gefrustreerd.. En daarop dan nog de huis die helemaal niet OK is. 600€/maand lijkt misschien weinig, maar het is echt heel klein en alles is hier kapot.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 08 jun 2020 22:21

Dus is er niets illegaal aan het verhuren van een huis die niet conform is aan de veiligheidsmaatregelen?
Dat mag niet meer, en aan uw uitleg te horen kan u het onbewoonbaar laten verklaren
Vocht, schimmel, geen isolatie ...

Bedenk wel dat een kapotte ruit eigenlijk voor de huurder is.
Wetend dat er door de huisbazen intussen wordt gevochten over wie het huis zal krijgen na de scheiding
Dan weet u ook dat dat waarschijnlijk niet direct opgelost zal zijn.
Dat daardoor ook de problemen met het huis niet meteen opgelost gaan zijn.
Om die problemen echt op te lossen, kan er waarschijnlijk geen huurder in wonen ...


Je zit in de beste situatie: geen geregistreerd contract (kijk het na op uw "MyMinFin" ) huurcontracten staan daar in
:arrow: je kan er héél snel weg

Ze discrimineren echt enorm,
Of ze zijn voorzichtig ...
Het Is een lijdensweg voor de verhuurder, als een huurder niet meer betaalt.
Dus probeert iedereen op veilig te spelen wanneer men een risico-huurder ziet - of denkt te zien .

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 jun 2020 09:44

Wellicht biedt de Vlaamse huurwaarborglening ook een uitkomst; https://vlaamswoningfonds.be/huurwaarborglening
De meeste OCMW's gaan eerst dit (principieel) aanvragen voor ze jou een eventuele steun uit hun eigen budget toekennen. Je kan nu al de aanvraagdocumenten invullen met alle gegevens die je al weet, en dan antwoord het Vlaams woningfonds al vrij snel of je al dan niet voldoet aan de voorwaarden. Heb je dan effectief een woning gevonden, dan stuur je hen het huurcontract op en de papieren van de bank en storten ze het bedrag binnen een paar dagen.

ufopiloot
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 jun 2020 23:24

Dan weet u ook dat dat waarschijnlijk niet direct
Of ze zijn voorzichtig ...
Het Is een lijdensweg voor de verhuurder, als een huurder niet meer betaalt.
Dus probeert iedereen op veilig te spelen wanneer men een risico-huurder ziet - of denkt te zien .
De 3 keren dat ik niet heb kunnen betalen heb ik achteraf wel terugbetaald, ben ik vergeten te zeggen. Ik weet dat het een big no-no is om zijn huur niet te betalen, ik begrijp dat helemaal. Maar mijn huisbaas is ver van arm en bezit een 15-tal panden in de buurt.

En dan nog steeds snap ik het niet, als ik op bezoek ga voor een appartement, hoe kan de verhuurder weten dat ik een "risico"-huurder ben indien hij niets weet van mijn achtergrond.. Mij zeggen dat er niet wordt verhuurd aan zwarte koppen is pure discriminatie

Terug naar “Huren”