Huurster betaalt niet meer.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Huurster betaalt niet meer.

#1 , 06 jun 2020 09:19

Hallo,
Graag jullie advies aub.

Mijn moeder verhuurde haar appartementje en de huurster betaalde correct tot een maand of 8 - 9 geleden.
Eerst in der minne proberen te regelen maar helaas.
Dan vrederechter, daarna advocaat enzoverder .....
Mijn moeder heeft dus al vele maanden achterstallige huur te goed plus heeft ook kosten gemaakt voor haar
advocaat en nu nog eens gerechtsdeurwaarder 1200€.
De gerechtsdeurwaarder schrijft wel dat deze kost voor de huurster is maar ze heeft geen centen.
OCMW betaalt momenteel de huur van mijn moeder haar appartement aan mijn moeder maar wat met de achterstallige huur van de voorbije maanden?
De huurster zit ook in schuldbemiddeling maar hiervan hoort mijn moeder momenteel niets meer.
Wat kan ze momenteel ondernemen om zo snel mogelijk haar achterstallige huur te bekomen?

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 jun 2020 10:41

De stap vrederechter is al genomen.
Was dit een verzoening of een procedure?
Wat is hier uit gekomen?

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#3 , 06 jun 2020 10:53

De stap vrederechter is al genomen.
Was dit een verzoening of een procedure?
Wat is hier uit gekomen?
Volgens mij verzoening maar ik weet ook dat de huurster er niet op ingegaan is dus ik bedoel dat ze niet tot bij de vrederechter willen komen is.
De vrederechter zei tegen mijn moeder dat ze er uit moest maar dan begon de huurster terug in stukjes en brokjes te betalen en mijn moeder heeft zich hierdoor laten beïnvloeden en haar nog een kans gegeven.

Helaas was dit geen goed idee want ze betaalde toch niet meer verder.
Nu procedure verder gezet met advocaat en deurwaarder omdat ze niet uit eigen initiatief wil vertrekken.
Dan heel het gedoe met OCMW, schuldbemiddeling en dat allemaal in de moeilijke Corona tijd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 06 jun 2020 11:21

Nu procedure verder gezet met advocaat en deurwaarder.... Deurwaarder wellicht voor de dagvaarding.

Hoever staat die procedure, met andere woorden is het al voor de vrederechter gekomen ? Zoniet vrees ik dat het nog even afwachten wordt op de uitspraak.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#5 , 06 jun 2020 12:06

Dit is de laatste brief v d advocaat.

Ik kom terug op dit dossier.

Inmiddels is de gerechtsdeurwaarder bezig met zijn planning op te maken voor de uithuiszettingen na 17 juli.

Daar mevrouw xxxxxxxx hoogstwaarschijnlijk niet vrijwillig zal vertrekken, lijkt mij een uithuiszetting noodzakelijk.

Als bijlage treft de provisiefactuur van de gerechtsdeurwaarder voor deze uithuiszetting.

Deze kost 1200€ kan op mevrouw xxxxxx worden verhaald.

Indien de uithuiszetting niet nodig zou zijn, wordt u deze provisie uiteraard teruggestort.

Met vriendelijke groeten

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 06 jun 2020 12:59

Ik ga er van uit dat het vonnis betekend werd, en dat er geen beroep of verzet komt.

De provisie van de gerechtsdeurwaarder is in de eerste plaats nog te betalen door de eigenaar; jullie hebben het recht om die som, samen met de andere achterstallen en dergelijke, terug te vorderen van de huurster. Reken niet te hard op die terugbetaling :(

hebt u na het vonnis al contact gehad met de schuldbemiddelaar ?

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 06 jun 2020 14:33

Inderdaad is er een schuldbemiddelaar is er een Collectieve Schuldenregeling bij arbeidsrechtbank?
of via OCMW????

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#8 , 06 jun 2020 15:11

Ik ga er van uit dat het vonnis betekend werd, en dat er geen beroep of verzet komt.

De provisie van de gerechtsdeurwaarder is in de eerste plaats nog te betalen door de eigenaar; jullie hebben het recht om die som, samen met de andere achterstallen en dergelijke, terug te vorderen van de huurster. Reken niet te hard op die terugbetaling :(

hebt u na het vonnis al contact gehad met de schuldbemiddelaar ?
Mijn moeder heeft 2 dagen gelden een mail gestuurd naar de schuldbemiddelaar maar nog geen antwoord gekregen.
Ik heb haar gezegd dat ze moet telefoneren.
Zodra ik meer nieuws heb laat ik het weten.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#9 , 06 jun 2020 15:14

Inderdaad is er een schuldbemiddelaar is er een Collectieve Schuldenregeling bij arbeidsrechtbank?
of via OCMW????
Waarschijnlijk via OCMW hé want OCMW betaalt aan mijn moeder de huur momenteel.
Maar wat met de achterstallige centen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 06 jun 2020 15:42

Aja, het gaat over de huur die uw moeder moet ontvangen... Ik had begrepen dat het OCMW zorgt voor de huur die uw moeder zelf moest betalen.

U kan proberen via het OCMW , maar of dat een oplossing is voor de achterstallen???? Even afwachten voor de schuldbemiddelaar ? En niet te lang wachten voor die deurwaarder, want ik kan me voorstellen dat er heel wat werk zal zijn, eens ze weer aan de uitzettingen kunnen beginnen. Intrieste bedoening, maar wat moet, moet zeker ?

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#11 , 06 jun 2020 18:04

Inderdaad is er een schuldbemiddelaar is er een Collectieve Schuldenregeling bij arbeidsrechtbank?
of via OCMW????
Antwoord van mijn moeder:

Er is een schuldbemiddeling omdat er verschillende schuldeisers zijn.
Dus collectief via een schuldbemiddelaar en dit is een advocaat.
OCMW zorgt ervoor dat mijn moeder nu haar huur krijgt.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 06 jun 2020 19:58

De achterstallen zijn die doorgegeven aan schuldbemiddelaar?
Staan de achterstallen in een vonnis van de vrederechter.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#13 , 07 jun 2020 10:32

Doorgegeven ja.
In vonnis vrederechter staan de eerste 3 maanden ...mijn moeder heeft haar toen nog een kans gegeven om te blijven omdat ze toen haar woord gehouden heeft..en storting deed..

Daarna liep het mis..

Terug naar “Huren”