niet geregistreerd huurcontract

mieps
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

niet geregistreerd huurcontract

#1 , 27 mei 2020 17:00

Hallo,

mijn man en ik gaan een huis kopen en we moeten er zo snel mogelijk in (binnen 3 mnd) maar er zit nog een huurster in dat huis met een huurcontract dat NIET geregistreerd is. Moet zij dan binnen 3 maanden of 6 maanden verhuizen. Ze weet al een jaar dat het huis te koop staat en ze doet geen moeite om iets anders te zoeken dus medelijden is ver zoek bij mij dan. :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 27 mei 2020 18:11

Los van coronatoestanden, opzeg mogelijk vanaf verlijden akte, en dan drie maand vanaf de eerste van de volgende maand. En dat indien nog niet geregistreerd op het ogenblik van de opzeg.

mieps
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2020 19:40

dus in het kort. Zij moet er na 3 maanden uit ons huis? Aangetekende brief sturen en dan kan ze niet meer registreren?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 27 mei 2020 19:50

Inderdaad, aangetekende brief sturen NA het verlijden van de aankoopakte. en dan even geduld tot einde maand, en dan beginnen die drie maand te lopen.

En hou misschien een oplossing achter de hand voor het geval die bewoners niet effectief uw woning tijdig verlaten....

mieps
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2020 20:02

oplossing zoals?

mieps
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2020 20:10

Ik heb naar mijn notaris hierover gebeld en zij zegt dat in t contract 6 mnd staat, maar dat geldt toch alleen als het geregistreerd is, toch?
Heb je bewijzen hiervan of kan ik deze ergens vinden dat ik aan de notaris en later aan de huurster kan laten zien.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 27 mei 2020 21:02

Tijdelijk een andere woning, vakantieverblijf....

Tja, je zou het huurcontract moeten zien/lezen.

Normaal is bij opzeg voor eigen bewoning de opzegtermijn zes maand bij een geregistreerd contract, en drie maand bij een niet geregistreerd contract. contractueel zou daar theoretisch kunnen van afgeweken worden (in het voordeel van de huurder dan) , denk ik, maar heb het toch nog nergens in een contract gezien. Echt zekerheid dat ze er effectief tijdig uit zijn heb je nooit.

josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mei 2020 00:37

Contract moet gewoonlijk geregistreerd worden door verhuurder!!!
Als deze nalaat op dat te doen...zouden de rechten van de huurder geschonden worden....no way
Opzeg voor eigen bewoning.....6 maanden opzeg door verhuurder.
Je moet de problemen niet afschuiven op de huurder.....verhuurder....oude als nieuwe gaan hier VOLLEDIG in de fout.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 mei 2020 09:37

Bij niet registratie door de verhuurder wordt deze hiervoor gestraft door een kortere opzeg door de huurder. Hert probleem wordt hier dus NIET afgeschoven op de huurder.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 28 mei 2020 09:46

Het is toch niet omdat u koopt dat de huurder er plots uit moet? Een heeft niets met het andere te maken?
Antwoorden voor de rest hierboven.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 28 mei 2020 12:05

Of eigenaar vragen de huurder al op te zeggen

Verlijden akte gaat nog wel even duren waarschijnlijk
Pas daarna kan je zelf huurder gaan opzeggen
Gaat waarschijnlijk zelfs langer duren

josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mei 2020 01:22

De huurder wil er duidelijk niet eerder uit.....dan zal de verhuurder zich aan de wettelijke opzegtermijnen moeten houden.........tis niet de huurder die gaat opzeggen he!!!!!

Terug naar “Huren”