Huurwaarborg

Tania Bruyninckx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 27 mei 2020 11:07

Beste, in augustus 2019 ben ik een huurovereenkomst aangegaan '3-6-9' met een huurwaarborg van 3 maanden. Op 19/05/2020 heb ik de opzeg per aangetekend schrijven aan mijn huisbaas overgemaakt. Vermits het huurcontract werd geregistreerd, zal ik de 3 maanden opzegvergoeding betalen, dus ik betaal juni, juli en augustus zoals het moet (terwijl ik er vanaf 01/07/20 niet meer zal wonen). Er werd bij aanvang van de huur geen plaatsbeschrijving door de huisbaas gedaan. Er is geen enkele schade toegebracht door mij en ik zal het appartement achtergelaten worden zoals ik het betrokken heb. Kan de huisbaas de waarborg volledig inhouden wegens vroegtijdige opzeg van het huurcontract of mag de huurwaarborg enkel gebruikt worden bij vaststelling van schade ?
Alvast bedankt voor uw snelle reactie,

Met vriendelijke groeten,
Tania Bruyninckx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 mei 2020 11:16

in theorie dient de huurwaarborg voor eventuele schade te dekken, maar het is altijd mogelijk om de waarborg te gebruiken om eventuele schade te dekken.

doch daar er geen intredende plaatsbeschrijving heeft plaatsgevonden zal een uitgaande plaatsbeschrijving geen enkele waarde hebben

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 27 mei 2020 11:23

Wat wel blijft, is de opzegvergoeding van drie maand huur. En dit is niet te verwarren met de huurbetaling gedurende de opzeg van drie maand !

U blijft dus op het einde, eind augustus, drie maand opzegvergoeding verschuldigd...

Reclame

Tania Bruyninckx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2020 11:42

ok, dankjewel voor de snelle reactie en het duidelijk antwoord !

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 27 mei 2020 21:14

1 vraag: hebt u in augustus 2019 het contract getekend, of bent u er dan ingegaan?
Indien u immers in augustus '19 erin gegaan bent, dient u slechts 2 maand te betalen ipv 3 (bovenop de huur tijdens de opzeg, zoals Bosprocureur al mooi aanhaalde).

Terug naar “Huren”