Opzegtermijn van 3 maanden

Jogela
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn van 3 maanden

#1 , 26 mei 2020 15:30

Beste,

Op 2/11/19 ging mijn negenjarig huurcontract van start. Wegens een aantal redenen zou ik echter graag verhuizen en ben ik bereid hier de opzegvergoeding voor te betalen. Hieromtrent heb ik twee vragen:

1) Indien ik mijn opzegvergoeding wil beperken tot 2 maanden huur, klopt het dan dat ik ten vroegste vanaf 1 augustus mijn opzeg kan verzenden per AS? Wanneer de opzegtermijn de eerstvolgende maand van start gaat (1 sep), wilt dit namelijk zeggen dat ik eind november kan verhuizen. Dient dit alles inderdaad een volledige maand uitgesteld te worden omdat de huurovereenkomst van start ging op de 2de van de maand in plaats van de 1ste?

2) In het geval ik een nieuwe woonst vindt die ik kan betreden op bijvoorbeeld de 15de van de maand, wil dat zeggen dat ik dan nog een halve maand met een overlappende huur zit, of in het andere (hypothetische) geval een halve maand zonder woonst zit, aangezien de opzegtermijn strikt 3 maanden is? Is het bijvoorbeeld mogelijk om de opzeggingstermijn in dat geval met twee weken te verlengen, 3.5 maanden dus? Zit hier enige marge op?

Vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 mei 2020 21:05

1) lijkt mij correct te zijn.
En zelfs moest het de eerste zijn, is er nog verdeeldheid of je al dan niet 2 of 3 maanden zou moeten betalen, waardoor het "voordeliger" uitkomt om een maandje bij te doen (je betaalt uiteindelijk even veel, maar hebt een maand langer "woongenot").

2) Hoe zou je het probleem oplossen om te kunnen verhuizen als je niet tijdelijk in 2 woningen tegelijk kan?
Overlapping van huurperiodes is een must lijkt mij.
2 weken is zelfs nipt om én te verhuizen én de administratie in orde te brengen én het oude pand in orde te brengen vind ik.
Marge heb je niet alvast, maar je kan wel altijd verlenging van de opzegging vragen wegens buitengewone omstandigheden.
Geen woonst vinden is normaal gezien geen buitengewone omstandigheid (dat was het bijvoorbeeld wel in het begin van de crisis, maar ondertussen kan je al beargumenteren dat je op de hoogte bent dat er een crisis is en dat een zoektocht wat stroever loopt).

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 26 mei 2020 21:54

Geen woonst vinden is normaal gezien geen buitengewone omstandigheid (dat was het bijvoorbeeld wel in het begin van de crisis, maar ondertussen kan je al beargumenteren dat je op de hoogte bent dat er een crisis is en dat een zoektocht wat stroever loopt).
Blijkbaar zou dat toch kunnen aangenomen worden als buitengewone omstandigheid.

In het Brussels Gewest "zou" de opzegmogelijkheid aangepast (lees versoepeld en/of verlengd) worden in deze periode. Even verder zoeken wat dat precies inhoudt, en hoe ons gewest daarop reageert. We zien wel.

Reclame

Terug naar “Huren”