Wanneer start opzeg termijn verhuurder?

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

Wanneer start opzeg termijn verhuurder?

#1 , 21 mei 2020 16:04

Dag mensen van het forum

Ik heb een dringende vraag waar ik me zorgen over maak.
Is er iemand die even kort met me mee wil denken?

Ik huur op de prive. Het huurcontract ging in op 1 december 2014 en werd omgezet voor een periode van 9 jaar te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst was ingegaan.
Ik betaal elke maand heel trouw mijn huur, maar heb onlangs een vervelend gesprek gehad met de huisbaas waarna ik schrik kreeg dat hij me misschien wel uit kon zetten om later tegen een hogere prijs te verhuren aan iemand anders.
Nu lees ik dat men na het verstrijken van elke drie jarige periode de verhuurder een opzeg kan geven zonder motief, wel met schadevergoeding. (opzeg ivm verbouwing zal hij niet doen, het is pas volledig gerenoveerd)

Als ik het juist heb, dan zou ik 1 december 2020 het einde van de tweede driejarige periode hebben bereikt (klopt dit?)
Nu is mijn vraag, indien mijn huisbaas besluit om mij eruit te zetten, moet hij de opzegbrief dan pas NA 1 december 2020 versturen of moet hij de opzeg van 6 maanden doen VOOR 1 december 2020? In geval van het laatste moet hij dan de opzegbrief per post versturen voor 1 juni 2020 of voor 1 juli 2020?
Indien ik niks verneem van de huisbaas voor 1 juni of 1 juli betekent dit dat ik in de laatste driejarige periode ben terecht gekomen en hij mij de komende 3 jaar nog niet kan opzeggen zonder een motief?
Iemand die me duidelijkheid kan geven, want ik slaap er al bijna niet van? Ik zou graag nog even in dit appartement willen blijven wonen.

Alvast bedankt

Groetjes Hanaa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2020 17:41

Zes manden voor 1 december. Dus voor 1 juni.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 21 mei 2020 18:58

Voor 1 juni. En dat betekent dus in de praktijk voor einde volgende week. Nog even rustig blijven dus. Woont u daar alleen of met echtgenoot ? In dat geval moeten beide partijen afzonderlijk opgezegd worden.

Reclame

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 21 mei 2020 20:05

Oh oke, dus nog even 1 weekje in spanning.
Ik woon hier met 2 kinderen. Ik betaal al bijna 6 jaar heel trouw mijn huur, maar ik heb het gevoel gekregen dat de huisbaas denkt dat hij het makkelijk voor 150 euro pm meer kan verhuren. De locatie is goed, de huurprijzen om mij heen liggen veel hoger, maar jammergenoeg is de verstandhouding tussen de huisbaas en mij tijdens ons laatste gesprek ernstig verstoord en hij hintte een beetje die kant op. Vandaar dat ik er van loop te bibberen.
Even nog een week stressen

Bedankt voor jullie beiden reacties!

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 21 mei 2020 20:07

klopt TS, in de derde 3 jarige periode kan de verhuurder u enkel opzeggen met 6 maanden tegen het einde van de contractduur.
Oke thanks!
Hopelijk komt er geen brief binnen drze week..

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 21 mei 2020 20:08

Stel dat hij opzegt dan heb ik recht op 6x huurprijs las ik?
Maar ik blijf liever nog even hier wonen

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mei 2020 20:28

Stel dat hij opzegt dan heb ik recht op 6x huurprijs las ik?
Maar ik blijf liever nog even hier wonen
Klopt, toch als het zonder motief is.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#8 , 22 mei 2020 00:55

Hij kan ook proberen om een opzeg te geven voor eigen bewoning (of familie), en hopen dat jij het niet zal controleren of dit wel klopt.

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 23 mei 2020 14:00

ik hoop het niet, dat hij er zelf in gaat wonen.
Enig idee hoe dat later gecontroleerd kan worden? Controleert de huurdersbond of een huisbaas of zijn familie er effectief in is gaan wonen?
Nog een kleine 5 werkdaagjes in spanning nu

bosprocureur
Berichten: 6857

#10 , 23 mei 2020 14:30

ik hoop het niet, dat hij er zelf in gaat wonen.
Enig idee hoe dat later gecontroleerd kan worden? Controleert de huurdersbond of een huisbaas of zijn familie er effectief in is gaan wonen?
Nog een kleine 5 werkdaagjes in spanning nu
Echt moeilijk is dat niet hoor. Controleer eens of het niet te huur, of te koop komt, en tegen het einde van de eerste termijn van één jaar moet die bewoning een feit zijn. Let wel, de bewoner moet wel degelijk de persoon zijn die in de opzeg vermeld werd (met graad van verwantschap e.d.) , en hij moet er ook effectief twee jaar blijven wonen.
Even passeren, en eventueel eens navragen bij een buur, kan u al veel wijzer maken. Of de naam op de brievenbus.... ?

De huurdersbond kan hier weinig uitrichten.

Terug naar “Huren”