Volgende vragen zit ik echt mee en zit ik al sinds vrijdag mijn kas in op te fretten :
1) Mag de eigenaar, nadat wij de woonst reeds huren, zonder schriftelijke verwittiging/aankondiging een deel van de eigendom, die wij meehuren, verkavelen?
2) Mag de eigenaar, het stuk eigendom dat hij wenst te verkavelen, reeds verkopen alvorens de verkavelingsaanvraag is goedgekeurd?
3) Mag de eigenaar de inrichting van de eigendom reeds komen wijzigen zolang de verkavelingsaanvraag niet is goedgekeurd?
4) Mag de eigenaar zonder voorafgaandelijke verwittiging/aankondiging en zonder onze toestemming zomaar de hele tuin komen platgooien en uitgraven met een bulldozer?
5) Mag de eigenaar zonder onze toestemming zomaar gazon, bomen, struiken en bloemen verwijderen?
6) Mag de eigenaar ons verbieden om verdere opkuis-, herinrichtings- en aanplantingswerken uit te voeren in het teken van zijn plannen om alles plat te gooien en uit te graven?
7) Mag de eigenaar van ons eisen/verlangen dat wij, nadat hij alles heeft platgegooid en uitgegraven, zelf een nieuwe gazon moeten aanleggen op onze eigen kosten? Wij hebben hier tenslotte niet om gevraagd.
8 ) Mag de eigenaar zonder voorafgaande verwittiging, zonder aanbellen en zonder zijn aanwezigheid kenbaar te maken zomaar het terrein betreden ondanks het feit dat alles grondig is afgesloten?
9) Kunnen wij verzet aantekenen tegen de verkavelingsplannen?
10) Kunnen wij met al deze gepleegde inbreuken klacht indienen wegens huisvredebreuk of schending van privacy?
11) Mogen wij toegang en tuinwerkzaamheden verbieden als huurder wanneer wij niet schriftelijk op de hoogte zijn gebracht van de geplande werken en wanneer er geen duidelijke datum en uur is opgegeven?
12) Wat kan/mag/moet ik doen als de eigenaar plots voor de deur staat met de bulldozer en toegang eist of zoals hij reeds eerder heeft gedaan zomaar het terrein betreed?
Hmz, blijkt nog een hele boterham te zijn blijkbaar

groetjes,
Bieke
Geachte,
Eind maart 2008 zijn wij een woonst gaan bezichtigen dat net verkocht was en op dat moment nog bewoond werd door de oude eigenaars. Gezien de dringendheid om te verhuizen van onze kant en het feit dat de woonst ideaal was en een ontzettend grote tuin had (we hebben drie kinderen dus de tuin was zeker één van de belangrijkere criteria) hebben wij onmiddellijk ons akkoord gegeven om de eigendom te huren. Daarop wenste de nieuwe huisbaas met ons mee te rijden naar onze toenmalige woning om een voorlopige huurovereenkomst te tekenen.
Het betrof een woning met 4 slaapkamers en een supergrote tuin voor de huurprijs van 900,00 euro per maand.
Een maand later (nadat de oude eigenaar het pand had verlaten en de nieuwe eigenaar enkele opfrissingswerken had uitgevoerd) hebben we dan het officiële huurcontract ondertekend en per 1 mei 2008 zijn wij dan officieel in het huis gaan wonen.
Plots kregen we dan te horen dat de nieuwe eigenaar plannen had om bijna de helft van het terrein te verkopen en op 16 mei 2008 werd er een plakkaat geplaatst met “aanvraag tot verkaveling” voor 2 huisnummers.
Mijn vraag hier is : Mag de eigenaar zonder voorafgaandelijke verwittiging zomaar beslissen om het door ons gehuurde terrein te gaan verkavelen?
Eind mei 2008 kregen we dan te horen dat het stuk dat hij wenst te verkavelen reeds verkocht zou zijn en dat er een eerste compromis was getekend.
Mijn vraag hier is : Mag de eigenaar het stuk grond reeds verkopen zolang de verkavelingsaanvraag nog niet is goedgekeurd?
Op het stuk grond dat hij dus wenst te verkavelen en dus verkocht heeft bevinden zich onze oprit, automatische poort en nog een groot stuk oprit welk ons toelaat om te draaien met de wagen zodat we steeds de drukke steenweg waarop wij wonen voorwaarts kunnen oprijden. Ook is er een groot stuk gazon op aanwezig waar onze kinderen zich ten volle kunnen uitleven.
De bedoeling van de eigenaar is om de oprit en poort langs de andere kant van de woonst in te richten waardoor we niet meer in de mogelijkheid zullen zijn om met de wagen te keren en dus altijd achterwaarts de oprit zullen moeten in- of uitrijden maar ook zullen wij onze wagen niet meer in de garage (welke enkel toegang heeft langs de achterzijde van de woonst) kunnen zetten aangezien de oprit vlak naast de garage zal komen te liggen en er dus geen ruimte is om op makkelijke wijze de garage in te rijden. Ook zal de eigenaar het openen en sluiten van de poort (welke nu automatisch open gaat dmv een afstandsbediening) niet langer automatisch laten werken maar enkel nog handmatig.
Mijn vraag hier is : Mag de eigenaar zomaar wijzigingen aanbrengen die ervoor zorgen dat wij met de wagen niet langer op makkelijke en comfortabele wijze kunnen manoeuvreren en mag de eigenaar de toestand van de poort (van automatisch naar handmatig) zomaar veranderen en dit alles dan nog wel zonder onze toestemming?
Van in het begin dat we hier zijn komen wonen had de eigenaar gezegd dat we met de tuin volledig ons zin mochten doen en dat wij het aanwezige zwembad mochten verwijderen indien we er geen gebruik van wensten te maken. Afgelopen vrijdag is de eigenaar hier geweest met de melding dat wij het zwembad moeten behouden (wij hebben dit reeds gedemonteerd omdat één van onze kinderen er was in gevallen) en dat we het dus niet mochten weggooien terwijl de eigenaar zelf in het begin bereid was om het op de container te gooien die hij had ingehuurd om het pand volledig leeg te maken vooraleer wij onze intrek namen.
Ook meldde de eigenaar mij afgelopen vrijdag dat het stuk grond, waarvoor ondertussen een nieuwe aanvraag tot verkaveling is aangevraagd (het plakkaat dat half mei werd geplaatst is vervangen door een nieuwe aanvraag die nu gedateerd staat op 15 augustus 2008), definitief verkocht is en dat hij zal overgaan tot het scheiden van de twee stukken dmv een draad en dat hij de poort zal verplaatsen zonder de motor die ervoor zorgt dat de poort automatisch werkt.
Mijn vraag hier is : Mag de eigenaar mij verbieden om het zwembad te verwijderen enerzijds en mag de eigenaar zolang de verkavelingsaanvraag niet is goedgekeurd de indeling van het terrein reeds komen wijzigen?
Het is zo dat de eigenaar langs de andere kant van de woonst een zeer klein stukje grond (amper een derde van wat hij verkocht heeft) heeft bijgekocht. Op het gehele terrein staan zeer veel fruitbomen en –struiken alsook een achttal notenbomen. Nu heeft de eigenaar afgelopen vrijdag ook nog eens mondeling gemeld dat hij het resterende stuk grond samen met het kleine stukje bijgekochte grond volledig wenst plat te gooien en uit te graven dmv een bulldozer. Wij waren tijdens het verlof van mijn echtgenoot ook reeds begonnen met het opkuisen en herinrichten van onze tuin, afgelopen vrijdag meldde de eigenaar mij dat wij niets meer in de tuin mochten doen want dat hij er toch een bulldozer door gaat jagen en dat het nutteloos is dat wij bloemen of dergelijke zouden zetten want dat hij deze dan toch gewoon terug gaat uittrekken. Mijn oudste dochter, word in november 13 jaar, wou doodgraag een bloementuintje aanleggen, dit was een van de redenen van onze opkuis en herinrichting omdat we mijn dochter echt haar eigen stukje tuin wilden geven. Nu moeten wij tegen onze dochter gaan zeggen dat ze haar bloementuintje niet krijgt.
Mijn vraag hier is : Mag de eigenaar zomaar zonder schriftelijke verwittiging en zonder onze toestemming onze hele tuin komen uitgraven en op deze manier alle fruitbomen en –struiken alsook de notenbomen verwijderen? Het is namelijk zo dat mijn kinderen van al het fruit en de noten zeer graag eten en wij deze dus wensen te behouden. Ook is het zo dat er in de tuin een verhoogd perkje was aangemaakt dmv kasseistenen en dat wij plannen hadden om dit perkje te verplaatsen (wegens nogal slechte ligging) en dit wensten te gebruiken voor enkele groenten die volledig gescheiden moeten staan van andere groenten. Nu blijkt de eigenaar ineens beslist te hebben om de kasseistenen hiervoor gebruikt te gaan verkopen. Mag dit zomaar?
Ook is er electriciteit en water voorzien achter in de tuin welk met de nieuwe plannen van de eigenaar ook zal verwijderd worden terwijl wij hier toch wel goed gebruik van maken.
En dan is er nog het grote probleem inzake huisvredebreuk en/of schending van privacy.
Het hele terrein is afgesloten met draad en bomen, een automatische poort en een klein houten poortje met een grote grendel langs de binnenzijde. Reeds van in het begin kwam de eigenaar zomaar binnen zonder aan te bellen en zonder dat wij op de hoogte waren van zijn komst. Bij zijn voorlaatste bezoek was voor ons de maat vol en hebben we ook aan het kleine houten poortje een hangslot bevestigd waardoor nu zeker alles afgesloten is.
Doch heeft de eigenaar afgelopen vrijdag zomaar het terrein betreden zonder eerst aan te bellen en zonder verwittiging van zijn komst.
Kruipt hij over de poort of heeft hij nog een afstandsbediening van de automatische poort (wij hebben maar één afstandsbediening gekregen omdat het tweede volgens de eigenaar verloren zou zijn), ik weet het niet, maar volgens mij heeft hij absoluut niet het recht om zomaar het terrein te betreden.
Mijn vraag is : Mag ik hem verplichten het terrein opnieuw te verlaten als hij zonder aanbellen zomaar het terrein betreed en valt dit onder huisvredebreuk?
Hij heeft absoluut geen respect voor onze privacy, maakt zijn eigen wetten, denkt zelfs dat hij boven de wet staat volgens mij, komt op elke moment dat het hem uitkomt opdagen zonder voorafgaandelijke verwittiging en doet zelfs de moeite niet om aan te bellen of kenbaar te maken dat hij aanwezig is enz…. Totnogtoe heeft hij bij mijn weten de woonst zelf nog niet betreden maar de tuin is volgens mij toch ook privé.
De tweede week dat wij hier officieel woonden waren wij 15km van huis inkopen gaan doen voor stof voor gordijnen. Aangezien wij niemand verwachtten hadden wij de afstandsbediening meegenomen voor het gemak. We waren nog maar 2 minuten in de winkel toen ik telefoon kreeg van mijn moeder dat de eigenaar voor de deur stond met allerlei spullen (die hij volgens afspraak pas drie dagen later zou brengen) en dat we onmiddellijk naar huis moesten komen om de poort te openen. Wij hebben dat toen dan ook maar gedaan om alle miserie te vermijden en omdat ik geen ruziemaker ben maar hier had hij volgens mij absoluut het recht niet toe.
Mijn algemene vraag is : Welke zijn onze rechten naar de eigenaar toe, in welke mate mogen wij toegang en werkzaamheden verbieden en wat kunnen wij eventueel wettelijk gezien ondernemen?
Ook zou ik graag willen weten of wij als huurder in de mogelijkheid zijn om verzet aan te tekenen tegen de verkavelingsplannen en de verkoop van de helft van het terrein dat wij van in het begin reeds huren. En zoja, waar wij hiervoor terecht kunnen. Het is namelijk zo dat wij vanaf het moment dat we de eigendom hadden bezichtigd ook interesse hadden om de volledige eigendom te kopen en hadden dit ook gemeld aan de eigenaar welke ons dan meedeelde dat wij dit na drie jaar zeker konden doen. Maar onze interesse was wel om de eigendom zoals die toen was, en momenteel nog steeds is, te kopen. Maar de eigenaar heeft dus ondertussen de helft van de grond reeds verkocht en wenst dit te verkavelen in twee loten. Hebben wij als huurder normaal niet de voorkeur wanneer (een deel van) de eigendom verkocht word?
Met vriendelijke groeten,
Bieke, een zeer gefrustreerde huurder….