Opzegtermijn Corona

R0748657
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn Corona

#1 , 18 mei 2020 11:27

Beste

Door Corona hebben een paar medestudenten en ik besloten om ons studentenhuurovereenkomst vroegtijdig te stoppen. Echter ontstonden hier een paar problemen met onze kotbaas.
Ten eerste stond in het contract dat de opzegtermijn in dit geval 2 maanden bedraagt plus een schadevergoeding van 1 maand. Dit zou dus zeggen dat we nog 3 maanden huur moeten betalen. Echter zijn we er achter gekomen dat dit volgens een oude wetgeving was en dat er nu 2 maand opzegtermijn geldt, zonder schadevergoeding aan de huurbaas.
Naar aanleiding van Covid-19 hebben we een paar artikelen gevonden, waaronder één op de site van minister Gatz, waarin stond dat door de pandemie een steunmaatregel zal komen voor de studenten die zegt dat de opzegtermijn 1 maand bedraagt. Dot hebben we dat mat en zien aan onze huurbaas en ze ging er mee akkoord. Alle 3 hebben we een aangetekende brief gestuurd met alle afgesproken info erin. Deze heeft ze goed ontvangen.

Nu zegt ze opeens dat we toch 2 maanden moeten betalen terwijl we al bezig zijn met verhuizen en één van ons is er zelfs volledig uit.
Mag ze dit doen? Geldt de aangetekende brief als rechtsgeldig document?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 18 mei 2020 11:43

Die wetgeving is voor zover ik weet (nog?) niet goedgekeurd, dan kan u zich daar ook niet op beroepen. De verhuurder kan steeds de wettelijke opzeg eisen, tenzij bewijsbaar anders werd overeengekomen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 mei 2020 12:20

Geldt de aangetekende brief als rechtsgeldig document?
Die aangetekende brief is enkel uw kant
Dat u die verstuurd hebt, betekent niet dat tegenpartij er ook mee akkoord was.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3794

#4 , 18 mei 2020 22:29

Bent u afgestudeerd in januari?
Zo nee: dan geldt die opzeg van 2 maand niet, en moet u het contract uitzitten tot het einde.
Alles wat de eigenaar aanvaardt, is een bonus.
Als u in dat geval moeilijk zou doen, zou deze mogelijks kunnen eisen dat u het contract uitdoet.

Zo ja: dan is de opzeg inderdaad 2 maanden.

Maar u sprak dat de eigenaar akkoord ging met 1 maand.
Hebt u dat akkoord op papier? Dat verandert immers de zaak.

R0748657
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2020 23:09

Bent u afgestudeerd in januari?
Zo nee: dan geldt die opzeg van 2 maand niet, en moet u het contract uitzitten tot het einde.
Alles wat de eigenaar aanvaardt, is een bonus.
Als u in dat geval moeilijk zou doen, zou deze mogelijks kunnen eisen dat u het contract uitdoet.

Zo ja: dan is de opzeg inderdaad 2 maanden.

Maar u sprak dat de eigenaar akkoord ging met 1 maand.
Hebt u dat akkoord op papier? Dat verandert immers de zaak.
We hebben dat besproken via de telefoon en dan heb ik meerdere keren bevestiging gevraagd via sms. Telkens ging ze er mee akkoord. Ze betwiste het niet of zo. Daarna toen ze bevestigde dat alles oke was, heb ik de brief opgestuurd en ze stuurde me nog een bericht dat ze die ontvangen had. Dus ik weet niet of dat ook geldt als bewijs?

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 18 mei 2020 23:13

Een ontvangstmelding is geen akkoord.

Terug naar “Huren”