Huurbaas en zijn eisen ?

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

Huurbaas en zijn eisen ?

#1 , 16 mei 2020 17:58

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE- moderator


Beste,

bij deze graag advies gevraagd want heb totaal geen ervaring met volgende kwestie;

Een ruw jaar geleden leerde ik mijn vriend kennen en na niet lang ben ik nooit meer bij hem thuis weggegaan.
De huisbaas wist van mijn afwezigheid af en ik verbleef er dan ook meestal. HIj moedigde mij zelfs aan om mijn adres daar te plaatsen mits mijn vriend nog steeds gedomicileerd staat in Nederland en geen Belgisch pas bezit.

Dus volgens mij en wat ik uit het "huurcontract" kan afleiden is het een onderling akkoord. Zwart ?
Om precies te zijn huurt mijn vriend de benedenverdieping van het pand van de huisbaas terwijl de huisbaas met zijn gezin in hetzelfde pand op de bovenverdieping verblijft.

De huisbaas komt ten alle tijden binnenlopen wanneer het hem uitkomt (zelfs wanneer we er niet zijn !) de woning is in slechte staat, schimmel in de badkamer die ik zonder nut heb proberen opknappen, waterkraan verkeerd ingesteld, geen warm water, altijd verstopt, koelkast die amper werkt en noem maar op !


Ik had de huisbaas erover aangesproken en hij werd razed, zei dat om alles te herstellen hij mijn vriend zou moeten buitenzetten, maar het was al in dezelfde staat toen hij in het pand kwam wonen, dus dat slaat nergens op.

Nu heeft die huisbaas ook geprobeerd ongewenst fysisch contact met mij te maken lange tijd geleden, maar heb dat toen weggewuifd.
Hij zei zelfs dat ik "bang" moest zijn dat hij boven woonde. Hij bedoelde het al "plagend" maar ik vond dit alles behalve ongepast !
Sinds de Coronacrisis drinkt mijn vriend degelijk overmatig en is de mug al enkele keren bij ons aan de deur gekomen en heb ik zelfs eens of twee keer de politie moeten opbelen, dus voor de huisbaas overlast.
Hij denkt dat ik de voordeur geforceerd heb, maar is totaal niet zo.


Daardoor heeft de huisbaas besloten dat ik niet langer in het pand mocht komen, dat terwijl mijn vriend er nota bene nog woont !?
Volgens hem heb ik geen recht meer om over de vloer te komen ? Ik vind dat ik steeds het recht heb om een nacht bij mijn vriend te zijn en boodschappen te brengen en voor hem te koken, want nu durf ik dat zelfs niet meer. De huisbaas is geweldadig en zijn vrouw dreigde klacht in te dienen.

Mag dit wel ? En wat kan ik doen om deze situatie te veranderen ? Mijn vriend verhuurt 't toch, dit kan toch niet ?
Of zijn er een wetten als het onderling gebeurdt ?

We zijn niet van plan daar te blijven maar kunnen helaas niet direct verhuizen mits we alletwee niet meer werken sinds de Corona crisis.

Een mening en advies zou zéér gewaardeerd zijn !

Alvast dank hiervoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 16 mei 2020 18:29

"Mijn vriend verhuurt 't toch.... " Wat is het nu, wie huurt van wie, en wat is uw situatie (huurder, gedomicilieerd of ??)

en uw vriend is gedomicilieerd in Nederland ? Wat voor contract heeft die eigenlijk, als hij al huurder is?

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#3 , 16 mei 2020 19:02

@bosprocureur Huurt, is foutje.

Zijn adres staat in NL, zoveel meer weet ik niet.
Anders zou ik geen duidelijkheid proberen scheppen.
Mits hij in NL gedomicileerd is denk ik dat 't in 't zwart is ofzo ..

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 16 mei 2020 19:43

Was dat die vriend die nu in de gevangenis zit??

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 mei 2020 20:03

En waar staat die woning? In Nl of B?

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#6 , 24 mei 2020 18:20

Neen, hij zit niet in de gevangenis hoor.

Het pand staat in Belgie, maar hij staat gedomicileerd in NL.
Volgens mij is dat een overeenkomst tussen de huisbaas en mijn vriend ...

Maar nu vraag ik me af of hij wel 't recht heeft om te eisen dat ik niet meer in het pand mag komen.
Mijn vriend betaalt toch de huur, dus wat slaat dit op ?
En wat kan ik eraan doen ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 mei 2020 19:43

Domiciliefraude door uw vriend
En door u vermoedelijk ook
Zo te lezen ook illegale verhuur van een ongeschikte woning - huisjesmelkerij ?
Pand is vermoedelijk niet opgedeeld in verschillende officiële wooneenheden ? Als huisbaas zomaar binnen kan ...


Dringend andere woning & andere vrienden zoeken ...

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#8 , 27 mei 2020 16:19

@Inazuma Door mij ? Heus niet mits ik er geen huur betaal en er niet officieel woon.
Het is 1 huis en de begane vloer wordt verhuurt aan mijn vriend.

Illegale verhuur dus ? Wat kan ik hier ondernemen ?
Huisbaas kan binnen mits de deur vaak openstaat, maar is volgens mij nog steeds géén reden om telkens zomaar binnen te vallen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 mei 2020 16:51

@Inazuma Door mij ? Heus niet mits ik er geen huur betaal en er niet officieel woon.
Het is 1 huis en de begane vloer wordt verhuurt aan mijn vriend.
Een ruw jaar geleden leerde ik mijn vriend kennen en na niet lang ben ik nooit meer bij hem thuis weggegaan.
U verblijft er dus blijkbaar zowat permanent, maar staat er niet gedomicilieerd
Net dat je er niet officieel woont, maakt er domiciliefraude van ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 28 mei 2020 09:13

Jullie zijn beiden in overtreding, en staan dus zeer zwak.
Andere woonst huren, in B of NL

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 28 mei 2020 09:50

Uw vriend kan dat gehuurd hebben als tweede verblijf.
Indeling van huis is wel problematisch dus mogelijk niet wettelijk (zie wat hierboven al geschreven is).
Huurcontract valt dan onder algemeen huurrecht.
Betreden is sowieso verboden want is 'woning' van uw vriend en dus via grondwet beschermd.
U moet wel de deur afsluiten met sleutel anders geen huisvredebreuk.

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#12 , 28 mei 2020 14:02

Ik zou niet weten hoe ik in overtreding ben ? Ik verbleef er erg geregeld maar sta er niet gedomicilieerd.
Dat mijn vriend in overtreding is, zou kunnen maar vind dan dat hier de huisbaas wel de medaille verdient.

@Franciscus Kan ik u vragen wat hier dan te doen valt buiten de deur op slot doen ?
Ik heb namelijk al eens meegemaakt dat hij de deur bijna indeukte toen hij woedend was, en kon dan ook niet anders. Soms laat hij gewoon mensen ook binnen waarvoor we de buitendeur niet voor opendoen en dan ook ongewenst zijn. Het is een circus.

Ik vroeg me ook af als er misschien iets te regelen zou vallen met de sociale diensten voor nieuwe huurwoning indien ze van de situatie afwisten.

Hierbi bedoel ik niet enkel de houding van de huisbaas maar ook de schamele staat van het pand.

Alvast dank !

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 28 mei 2020 14:45

Ook al zou uw vriend daar maar over een kamer beschikken dan nog is dat grondwettelijk zijn woning. (zie ook permanente bewoning hotelkamer en huiszoeking)
De voordeur is ook van eigenaar gezien hij daar woont en hij mag (in de gang) of bij hem uitnodigen wie hij wil.
Is er een huurcontract?
Als de onbekende in de gang u lastig vallen kan u politie (101) bellen.

Maar ga best eerst eens praten met een www.caw.be in uw omgeving .. die staan dichter bij het probleem en hebben direct alle documenten (als u ze meeneemt) en kunnen gerichter antwoorden.

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#14 , 30 mei 2020 15:38

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE- moderator


Beste,

Ik had al eerder over de kwestie gepost.
De huisbaas (is de huisbaas van mijn vriend, ik verblijf er enkel af en toe) toonde vreemd gedrag, zo kwam hij om de haverklap (deurklopje en binnenvallen) binnen wanneer 't hem uitkwam - Heb 'm al paar keer op betrapt in ons privé te staan terwijl we zelf niet thuis waren (voordeur stond welliswaar open, slechte gewoonte van mijn vriend die ik hem heb moeten afleren.) - Ermbarmelijke staat van het pand -Geen ventilatie in de badkamer, schimmel op sommige plaatsen, ik durf er nota bene niet eens een bad nemen, de schimmel komt letterlijk uit de muren gekropen (!)

Het is een huis (melkjeswoning ?) die hij ingedeeld heeft in 3 = Op bovenste verdieping verblijft hij met zijn familie - tussenverdieping verbleven 2 volwassen mannen in nota bene 2 kamers (1 kamer ervan zat douche + keuken in miniscuul oppervlak (ben hier een leek in maar is niet erg kosher volgens mij !!!) en de begane grond verhuurt hij dus aan mijn vriend.

Nu had mijn vriend een paar klachten gekregen van de bewuste huisbaas dat hij geen mensen meer over de vloer mocht krijgen en ik er me zelfs niet meer mocht begeven ! De klachten zouden wegens geluidsoverlast zijn.
Mijn vriend had dan ook besloten hem een bericht te sturen via facebook om hem duidelijk te maken dat het zijn recht was binnen te laten wie hij wenste mits hij de huurder was en tijdens deze tijden max. 4 personen van zijn eigen keuze.

Vandaag kreeg mijn vriend via facebook een bericht terug dat hij binnen 3 maanden mag vetrekken wegens geluidsoverlast en "last" en dat de 3 maanden NU Ingaan. Een beetje ridicuul lijkt mij om zoiets via facebook te sturen.

Dus mijn vraag is wat hij kan verwachten ? Huurdersbond ? Advocaat ?
Dit kan toch zomaar niet ? En dan nog wel via facebook, dat is de druppel die de emmer doet overlopen vind ik persoonlijk.

Mijn vriend staat er wel niet wettelijk gedomicilieerd ... HIj zou wel een "contract" bezitten die door zowel hijzelf als door de huisbaas ondergetekend is ...
Nogmaals ik ben er niet gedomicilieerd en vraag dit voor mijn vriend ...

Met dank !

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 30 mei 2020 16:08

Is er een huurcontract voor hoofdbewoning (waarbij domiciliëren normaal wel moet, maar zelfs als de huurder dit niet doet, blijft het contract geldig)?

Indien niet spreken we een gemeen huurcontract, waarbij dit mogelijk perfect toegelaten kan zijn...
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 30 mei 2020 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”