Cannabisplantage in huurwoning

Rubenchr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Cannabisplantage in huurwoning

#1 , 12 mei 2020 14:28

Beste allen,

Mijn huurder zat tijdens deze lockdown in Italië, bij familie.

Na wat klachten van de buren over geluids- en reukhinder en het feit dat er beweging was in het huis heb ik aan mijn huurder aangedrongen om mijn woning te betreden. Ik heb daar toestemming voor gekregen.
De politie is binnengegaan en heeft in mijn woning een cannabisplantage ontdekt. De telers waren al gaan vliegen.

Nu, een maand later heb ik via sms toch enigszins contact gehad met mijn "huurder" en hij heeft me gezegd dat hij niet meer terugkomt naar België. Hij heeft ook voor deze maand de huur niet meer betaald.

Ik zal volgende week met mijn advocaat samenzitten om te bespreken hoe of wat er moet gebeuren. Geld van mijn (ex)huurder zal ik waarschijnlijk niet meer zien.
Waarschijnlijk eerst naar het vredegerecht om het contract te ontbinden. Maar wat dan?

Aangezien er aanzienlijke schade zal zijn, kan ik een beroep doen op zijn of mijn woningverzekering?

mvg,

Ruben Christiaens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 12 mei 2020 15:30

Het kan alleszins geen kwaad om de huurder nu al in gebreke te stellen voor de huurachterstand, en voor op zijn minst de verwaarlozing, vastgesteld bij het bezoek van de politie.

Nadien zal het zo goed als zeker kwestie zijn om met uw advocaat het huurcontract te laten verbreken (vredegerecht). Voor de vorm kan u schadevergoedingen vragen, maar op veel meer dan de huurwaarborg moet u m.i. niet rekenen, vrees ik.

Sla de bladzijde om, en herbegin met een goede huurder...

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 15 mei 2020 19:18

Was de huurder een Belg of Italiaan... als dat een 'redelijke' plantage is kan parket wel een EU of internationaal aanhoudingsmandaat aanvragen...

Reclame

Terug naar “Huren”