Oprichting bijberoep huurhuis

Bob3s
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Oprichting bijberoep huurhuis

#1 , 09 mei 2020 13:07

Beste forumleden,

Ik heb al verschillende instanties gecontacteerd waaronder fod financiën, maar krijg niet meteen een duidelijk antwoord op mijn vraag (ik ben niet thuis in wetstaal).

Ik wil graag een bijberoep oprichten als grafisch vormgever, website developer, consulent. Hierbij wil ik geen fysiek kantoor openen maar meer werken op freelance basis.

Ik huur momenteel een woning en zou mijn maatschappelijke zetel van mijn bijberoep hier willen vestigen. De verhuurder wil zeker zijn dat die hier niet zwaarder door belast wordt, wat natuurlijk te begrijpen is.

De huurwoning zal niet gebruikt worden als kantoor, ik ga hier geen mensen ontvangen en geen reclameborden hangen. Ik ga ook geen huurkosten of huurlasten inbrengen als beroepsonkosten.

Mijn vraag is nu aan jullie:
Als ik mijn bijberoep laat inschrijven met maatschappelijke zetel op mijn huuradres maar geen huurkosten of huurlasten inbreng, wordt mijn huisbaas dan zwaarder belast of heeft die hier mogelijk nadeel aan?

Het zou fijn zijn hier een concreet zwart op wit antwoord op te krijgen van iemand met een boekhoudkundige of financiële achtergrond.

Kunnen jullie mij helpen bij het beantwoorden van deze vraag?

Alvast bedankt voor jullie input!

Vriendelijke groeten,
Bob

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12886

#2 , 09 mei 2020 13:14

In die situatie gaat het geen negatieve gevolgen hebben voor uw verhuurder. Echter staat er in veel huurcontracten standaard vermeld dat er geen beroepsactiviteit mag worden uitgevoerd, en pleegt u dus mogelijk contractbreuk.

Bob3s
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2020 14:02

Dag Leen,

Bedankt voor je antwoord.

Als ik een onderling akkoord krijg is dat dan voldoende? Dus als de huisbaas toestemming zou geven is er geen probleem?

Heeft u zelf een fiscale achtergrond? Ik vertrouw u zeker op uw woord, maar dan heb ik iets meer onderbouwde houvast in communicatie naar de huisbaas toe.

Super bedankt voor je snelle antwoord!

Groetjes,
Bob

Reclame

jef007
Berichten: 1687

#4 , 09 mei 2020 15:46

MZ ? dus een of andere vennootschap? als bijberoep??

jef007
Berichten: 1687

#5 , 09 mei 2020 15:47

als u het anonieme JF niet vertrouwt, stap dan een boekhouder!

Bob3s
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2020 16:20

MZ ? dus een of andere vennootschap? als bijberoep??
Beste,

Mijn excuses ik bedoelde vestigingseenheid of inschrijvingsadres van mijn bijberoep. Het zal zeker geen vennootschap zijn, dankjewel voor de terechte opmerking!

Bob3s
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2020 16:27

als u het anonieme JF niet vertrouwt, stap dan een boekhouder!
Beste,

Dit is mijn eerste ervaring met het juridisch forum, ik apprecieer zeker alle feedback en input en anonimiteit is zeker geen probleem. Mijn excuses als het onbeleefd overkwam.

Ik zou graag een boekhouder aannemen en raadplegen, maar tijdens de periode van Corona kan ik geen afspraak vastkrijgen en krijg ik geen antwoord via mail.

Ik waardeer in ieder geval iedereens feedback en wou niet onrespectvol zijn!

Vriendelijke groeten,
Bob

Terug naar “Huren”