21% BTW bovenop de opzegvergoeding?

BelleBelle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

21% BTW bovenop de opzegvergoeding?

#1 , 05 mei 2020 14:09

Het woonbureau vraagt 21% btw (een bedrag van €206!) die ik extra zou moeten betalen op een opzegvergoeding van 1 maand (wegens vroegtijdige stopzetting huurcontract, net geen 3j huur). Ik betwist niet die 1 maand opzegvergoeding, doch de 21% btw die men bovenop deze opzegvergoeding wil heffen. Ik vind hierover niets terug in mijn huurcontract. In hoeverre is dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6870

#2 , 05 mei 2020 14:10

Sinds wanneer is er BTW toegepast op een schadevergoeding? Of kreeg dat bedrag een andere naam ?

LeenW
Berichten: 12886

#3 , 05 mei 2020 14:17

Noch op een schadevergoeding, noch op onroerende verhuur is er btw verschuldigd. Ik vraag mij dan ook af hoe men dit gaat benoemen.

Reclame

BelleBelle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2020 14:25

Hartelijk dank voor jullie advies! Ik probeer dit ook zo in mijn reactie naar het woonbureau te zetten en betaal enkel het verschuldigde bedrag, nl. 1 maand opzegvergoeding ZONDER hierop nog eens 21% btw! Thx!

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2020 14:31

Leen, bosprocureur, dit topic is niet onmiddellijk mijn dada, maar zie eens naar https://www.sbb.be/nl/magazine/verhuur- ... vanaf-2019
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mei 2020 14:43

Leen, bosprocureur, dit topic is niet onmiddellijk mijn dada, maar zie eens naar https://www.sbb.be/nl/magazine/verhuur- ... vanaf-2019
Kan de bal misslaan, maar ik denk dat deze regeling slaat op BTW plichtigen en niet op private ( particuliere ) verhuur.

LeenW
Berichten: 12886

#8 , 05 mei 2020 14:57

Leen, bosprocureur, dit topic is niet onmiddellijk mijn dada, maar zie eens naar https://www.sbb.be/nl/magazine/verhuur- ... vanaf-2019
Kan de bal misslaan, maar ik denk dat deze regeling slaat op BTW plichtigen en niet op private ( particuliere ) verhuur.
Correct, en dit heeft enkel betrekking pas opgerichte kantoorgebouwen.

BelleBelle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mei 2020 15:04

Thx!!

bosprocureur
Berichten: 6870

#10 , 05 mei 2020 15:30

Zou het kunnen dat het "woonbureau" de herverhuringsfactuur , normaal ten laste van de eigenaar en altijd onderworpen aan BTW, te uwen laste tracht te leggen ?

BelleBelle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 mei 2020 16:20

Inderdaad, ik denk dat dit hier het geval is. Ik probeer er in ieder op te reageren

mava105
Berichten: 22299
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 06 mei 2020 09:53


Zowel verhuurder als huurder zijn akkoord met de btw-heffing. Dit zal expliciet in de ondertekende huurovereenkomst moeten staan.
TS: Staat dit vermeld in uw huurovereenkomst?

Terug naar “Huren”