huurprijs verminderen

Helapp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huurprijs verminderen

#1 , 29 apr 2020 18:53

Ik heb een huurder die net 1 jaar huurt en de overeenkomst was opgesteld voor 1 jaar. De huurder is tevreden over het appartement en wil graag blijven, maar de socio-economische status is veranderd, dwz de huurder heeft geen volledig salaris meer, maar wordt betaald door mutualiteit waardoor de huidige huurprijs boven het budget komt. Als verhuurder heb ik een goede verstandhouding met de huurder en om tegemoet te komen wil ik eventueel de huurprijs verlagen gedurende de periode dat de huurder een nieuwe job zoekt. Kan de huurprijs in overleg voor een korte periode (bv 3 maanden) verlaagt worden? Hoe zit het dan met de registratie? Moet er een nieuw huurcontract worden ondertekend met nieuwe huurprijs (voor dan bv 3 maanden) en dan nadien als de situatie verandert terug een nieuw huurcontract opstellen voor langere periode (minimum 1 jaar)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 apr 2020 19:04

u kan onderling een overeenkomst opstellen waarin duidelijk word vermeld dat voor periode X de huurprijs word verminderd voor X euro zolang huurder op zoek is naar werk en dat bij het opnieuw vinden van werk de huurder de verhuurder op de hoogte zal stellen


een totaal nieuwe huurovereenkomst is niet nodig

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 29 apr 2020 19:18

u kan onderling een overeenkomst opstellen waarin duidelijk word vermeld dat voor periode X de huurprijs word verminderd voor X euro zolang huurder op zoek is naar werk en dat bij het opnieuw vinden van werk de huurder de verhuurder op de hoogte zal stellen


een totaal nieuwe huurovereenkomst is niet nodig
Enig voorbehoud is m.i. wel op zijn plaats.

In afwachting van een nieuw werk zou u bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat u voor max 3 maand een vermindering toestaat. Na die drie maand kan u dan nog beslissen wat u wil. Een duurtijd tot hij nieuw werk vindt is mij toch wat te vaag hoor.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 apr 2020 20:14

Zeker een einddatum vermelden, anders krijg je mogelijks misbruik. Met een eenvoudige tegen kan je die einddatum altijd aanpassen.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 29 apr 2020 20:31

Waarom moet dit ueberhaupt schriftelijk gebeuren? Je kan dit toch gewoon mondeling overeenkomen Waar zit hier een risico voor de verhuurder? Het gaat hier toch over privehuur.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 29 apr 2020 20:36

Om beide partijen wat te beschermen.

Zonder schriftelijke overeenkomst kan een verhuurder gewoon na een tijdje het huurverschil gaan opeisen, en uit het relaas van TS had ik begrepen dat dit niet de bedoeling was.

Anderzijds, een beperkte termijn kan je verlengen, tenzij een definitieve verlaging gewenst is.

CityBird
Berichten: 792

#7 , 29 apr 2020 20:46

Klopt, maar het is onlogisch dat een verhuurder die hier advies vraagt om dit correct af te handelen woordbreuk zou gaan plegen. Een huurder kan sowieso geen huurverlaging opeisen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 29 apr 2020 23:26

Zoals gezegd, bèide partijen beschermen. Zowel de huurder als de verhuurder kunnen van mening of humeur of beide veranderen. Met een simpel pampierken kan je heel wat herrie vermijden.

CityBird
Berichten: 792

#9 , 01 mei 2020 03:09

Klopt, maar het is onlogisch dat een verhuurder die hier advies vraagt om dit correct af te handelen woordbreuk zou gaan plegen. Een huurder kan sowieso geen huurverlaging opeisen.
Ik denk niet in deze tijden dat men nog op mondelinge toezeggingen kan vertrouwen. Trouwens bij een rechter moet je toch ook altijd met bewijs komen, die gelooft u toch ook niet op woord.
Dat klopt, maar het is de verhuurder hier die de vraag stelt.

Dat zou betekenen dat die verhuurder zichzelf niet vertrouwt.

Voor de huurder is zo'n document uiteraard wel zinvol.

Helapp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mei 2020 09:39

bedankt voor de reacties, ik weet nu beter wat ik mag en kan doen!

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 04 mei 2020 12:50

Zijn er geen energiebesparende renovaties om uit te voeren?
Huurder kan dan besparen op de energiefactuur en op die manier ben je beter ingedekt als de relatie zou verzuren (meestal wanneer je huurschade probeert te recupereren).

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 04 mei 2020 13:18

De huurder heeft NU een financieel probleemke. Energiebesparing is goed voor de toekomst, maar dat voelt hij pas na een jaar of zo, als de maandelijkse voorschotten wat lager worden.

Terug naar “Huren”