Opzegging door verhuurder 3-6-9 contract

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Re: Opzegging door verhuurder 3-6-9 contract

#16 , 22 apr 2020 11:21

TS 1e driejarige periode loopt van 1-10-2017 tot 30-9-2020
Verhuurder kan eerst opzeggen voor verbouwing NA de eerste 3 jarige periode dus ten vroegste vanaf
01-10-2020 en dit met 6 maanden tot 31/03/2021.

§ 3. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :

Bij het verstrijken dat wil zeggen Na
De 1e 3 jarige periode verstrijkt op het einde van 30-9-2020
Ik zou toch nog eens goed kijken naar de datums die TS geplaatst heeft in zijn openingspost. Zijn huurcontract is niet gestart op 1/10/2017 maar op 1/8/2017.

En de contracten noemen in de volksmond nog steeds 3-6-9 hé, geen 3,5 - 6,5 - 9

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#17 , 22 apr 2020 12:56

Bijvoorbeeld, als de huurder bij het verstrijken van een “3-6-9” huur in de woning verblijft zonder dat de verhuurder zich hiertegen verzet, zal het contract voor de komende 9 jaar geldig blijven.
En dat klopt m.i. al helemaal niet. Zo'n contract wordt niet MET 9 jaar verlengd, maar TOT 9 jaar, omdat de ingangsdatum gewoon de ingangsdatum van het oorspronkelijk contract blijft. Dit ingeval van hctr van korte duur van 3 jaar uiteraard.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#18 , 22 apr 2020 12:59

Bij het verstrijken van een driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen
Duidelijk lijkt mij: einde huurcontract bij het verstrijken van een driejarige periode.
Dus aan het einde van een driejarige periode kan de huurovereenkomst een einde nemen.
met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden ...
Dus de 6 maanden voorafgaand aan het einde van de huur zijn de opzeg.
Verhuurder dient hiervoor de opzeg te geven.

En nog een opmerking ivm het laatste:
Als een negenjarig contract volledig verstrijkt (er is niet zoiets als een 3-6-9 contract), dan wordt deze verlengd voor 3 jaar, geen 9 jaar.

Reclame

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 apr 2020 13:05

Ik krijg zowaar een D0gD0g visioen.

Think, je bent verkeerd. Ik hoop dat je die raad nooit geeft aan een eigenaar/verhuurder, want anders mag die nog eens 2,5 jaar wachten om te verbouwen ;)

Er staat letterlijk : " Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen ...".
Dus het contract neemt een einde na de eerste of tweede periode van 3 jaar.
En dan staat er : "... met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden ... " wat wil zeggen dat de eigenaar wel eerst een opzeg moet geven van 6 maanden. Hij/zij kan immers niet zomaar zeggen op de laatste dag van die 3 of 6 jaar, en allez, nu mag je vertrekken want ik wil verbouwen.

En verder zal ik er geen woorden meer aan vuil maken...

Franciscus
Berichten: 38602

#20 , 22 apr 2020 14:04

Geloof @ scorpioen maar think.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 apr 2020 14:05

De huurovereenkomst wordt beëindigd (=eindigt) bij het verstrijken van de driejaarlijkse periode. De opzegtermijn is zes maanden. De opzeg moet dus gegeven worden minimum zes maanden voor het einde van de driejaarlijkse periode.
Ik weet niet waar jullie al deze interpretaties vandaan halen
Dit is al altijd zo toegepast, door iedereen. En iedere jurist zal dit zo lezen, daar kan geen enkele twijfel over bestaan.

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#22 , 22 apr 2020 14:06

Juist antwoord is gegeven door scorpioen - slotje voor er weer een zinloze discussie opstart die niet juridisch correct is - JurecaBE - moderator
JurecaBE moderator

Terug naar “Huren”