Opzegging door verhuurder 3-6-9 contract

gasboete
Topic Starter
Berichten: 12

Opzegging door verhuurder 3-6-9 contract

#1 , 20 apr 2020 13:52

Wij hebben een 1-jaarcontract afgesloten voor een appartement dat gestart is op 1 augustus 2017. Dat contract is eenmalig verlengd met een jaar vanaf 1 augustus 2018. Hierna is het jaarcontract nooit officieel verlengd geweest waardoor we eigenlijk in een 3-6-9 contract zitten vanaf 1 augustus 2019. Enkel het eerste 1-jaarcontract is geregistreerd.

De eigenaar stuurde ons een opzeg door mits inachtneming van 6 maanden opzeg. We moeten weg of we moeten een serieus hogere huur betalen als we willen blijven. De eigenaar redeneert hier volgens mij dat we nog altijd in een 1-jaarcontract zitten. Ik ben van mening dat dit niet kan omdat we in een 3-6-9 contract zitten door de stilzwijgende verlenging en dat er dan maar 3 mogelijkheden zijn om het contract op te zeggen langs de kant van de verhuurder:

1. Voortijdige verbreking voor persoonlijke bewoning, op elk moment, mits een vooropzeggingstermijn van zes maanden
2. Voortijdige ontbinding voor werken, na afloop van de eerste en tweede driejarige periode, mits een vooropzeggingsperiode van zes maanden
3. Voortijdige ontbinding zonder reden, na afloop van de eerste en tweede driejarige periode, na een vooropzeggingsperiode van zes maanden en mits een schadevergoeding te betalen aan de huurder. Deze schadevergoeding is gelijk aan negen maanden of zes maanden huur naargelang het contract een einde neemt na afloop van de eerste of de tweede driejarige periode.

Mijn conculsie:
Het eerste is niet van toepassing, want het gaat over grote verbouwingen in het appartement.
Het tweede gaat maar dan moet er eerst 3 jaar voorbij zijn in het 3-6-9 contract.
Voor het derde moeten ze 9 maanden huur betalen maar moet er ook eerst 3 jaar voorbij zijn in het 3-6-9 contract.

Ik denk er aan om de derde optie voor te stellen met een schadevergoeding van 9 maanden. Met dan een geste langs onze kant dat het kan na 1 jaar ipv 3 jaar.

Nu, is mijn redenering juist dat we in het eerste jaar van ons 3-6-9 contract zitten? M.a.w. dat ze die opzeg enkel kunnen doen na het einde van de eerste driejarige periode gerekend vanaf 1 september 2019. Of zitten we nu in het 3 de jaar van ons 3-6-9 contract omdat we eerste twee keer hebben gehuurd volgens een 1-jaarcontract van bepaalde duur.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2020 14:18

Misschien handig om te zeggen wanneer juist de eigenaar je de opzeg gegeven heeft, dus op welke datum?
En gaat het om 1 appartement in het gebouw waar hij eigenaar van is of is het hele gebouw van hem en wil hij meerdere appartementen verbouwen?

gasboete
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 20 apr 2020 14:33

Dankjewel voor je reactie! Op 1 januari 2020. Het gaat over een appartement in het gebouw waar hij eigenaar van is. (Lees: het hele gebouw is van hem)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 20 apr 2020 14:50

En noteer voor de goede orde dat u een 9jaars contract heeft, waarvan de begindatum dezelfde is als van het oorspronkelijk 1jaarscontract (ook het jaartal 2018!) . En dus ook dat dit contract geregistreerd is.

gasboete
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 20 apr 2020 15:02

En noteer voor de goede orde dat u een 9jaars contract heeft, waarvan de begindatum dezelfde is als van het oorspronkelijk 1jaarscontract (ook het jaartal 2018!) . En dus ook dat dit contract geregistreerd is.
Ik snap je reactie niet zo goed, ontbreekt er iets?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2020 15:15

De startdatum van je huurcontract is 1 augustus 2017, als ik het goed voorheb, ook als dat verlengd is naar een langdurig huurcontract (3-6-9) blijft die nog steeds augustus '17. Het huurcontract werd geregistreerd, hoeft niet nog eens geregistreerd worden.
De opzegperiode klopt dus, als de eigenaar de opzegbrief gestuurd heeft op 1 januari 2020, dan begint de opzeg te lopen vanaf 1 februari om een einde te nemen op 31 juli 2020.

Aangezien het gaat om een verbouwing, is dat dus perfect geldig.
De kosten van de verbouwingen moeten echter minimum 3 jaar huur bedragen en het moet onmogelijk zijn om in de huurwoning te blijven wonen. Ook dienen de werken binnen 6 maand aan te vangen na einde contract en moeten ze afgelopen zijn na 2 jaar.
Als er meerdere appartementen zouden verbouwd worden, dan hoeven de kosten slechts 2 jaar huur van alle appartementen samen te bedragen.
Je hebt recht op inzage op die kosten.
Als de eigenaar die voorwaarden niet volgt, heb je recht op schadevergoeding gelijk aan 18 maanden huur.

Dankjewel, bosprocureur ook nog voor de toevoeging :)

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 20 apr 2020 16:27

Idd ; startdatum van de eerste verlenging 2018, maar de oorspronkelijke startdatum van 2017 blijft uiteraard behouden. :oops:

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 21 apr 2020 11:08

Er is in dit geval geen opzeg gegeven voor verbouwing.

De verwarring is ontstaan door dat de verhuurder denkt dat hij zijn initieel contract verlengd heeft voor twee jaar (blijft onder de max termijn van 3 jaar), in dat geval zou de opzeg kloppen.

TS heeft gelijk, de verhuurder kan enkel minnelijk ontbinden. Hij zou de huurprijs al serieus moeten verhogen om nog iets te kunnen verdienen na een verbrekingsvergoeding van 9 maanden. Lijkt mij te hoog gegrepen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2020 11:55

De door de verhuurder in januari gegeven opzeg van zes maanden beëindigt de huurovereenkomst tegen 31 juli 2020. Dit is het einde van de eerste driejarige periode.
De verhuurder moet een vergoeding gelijk aan negen maanden huur betalen.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 apr 2020 13:08

TS zegt toch duidelijk dat het om een verbouwing gaat, een grote verbouwing zelfs? Zie quote ..
1. Voortijdige verbreking voor persoonlijke bewoning, op elk moment, mits een vooropzeggingstermijn van zes maanden
2. Voortijdige ontbinding voor werken, na afloop van de eerste en tweede driejarige periode, mits een vooropzeggingsperiode van zes maanden
3. Voortijdige ontbinding zonder reden, na afloop van de eerste en tweede driejarige periode, na een vooropzeggingsperiode van zes maanden en mits een schadevergoeding te betalen aan de huurder. Deze schadevergoeding is gelijk aan negen maanden of zes maanden huur naargelang het contract een einde neemt na afloop van de eerste of de tweede driejarige periode.

Mijn conculsie:
Het eerste is niet van toepassing, want het gaat over grote verbouwingen in het appartement.
Het tweede gaat maar dan moet er eerst 3 jaar voorbij zijn in het 3-6-9 contract.
Voor het derde moeten ze 9 maanden huur betalen maar moet er ook eerst 3 jaar voorbij zijn in het 3-6-9 contract.
En aangezien de opzegbrief gestuurd werd in januari, eindigt de huurovereenkomst op 31/07/2020 wat dus na de eerste 3 jaar is. Dan is dat toch na de eerste 3 jaar, aangezien zijn huurcontract gestart is op 01/08/2017?

Blaatpraat
Berichten: 3795

#11 , 21 apr 2020 13:33

Maar de verhuurder is wel verplicht om de werkzaamheden te bewijzen.
Aan de hand van een bouwvergunning, een bestek, of een aannemerscontract of ...

Aangezien we nog onder de oude wetgeving vallen, staat er geen termijn op.
Maar op eenzijdig verzoek van TS dient de verhuurder dit meteen te overhandigen.
(Nota terzijde: bij het nieuwe huurdecreet dient de verhuurder dit bij de opzeg te overhandigen)
Indien de verhuurder dit niet doet, is dit een opzeg zonder motief, en dan heeft TS inderdaad recht op 9 maanden huur.

Als de verhuurder nadien nog aan de werken verzaakt (zonder vertraging omwille van buitengewone omstandigheden, dit moet door de rechtbank aanvaard worden) heeft TS recht op 18 maanden huur.

gasboete
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 21 apr 2020 17:42

Dankjewel iedereen voor de reacties! Op het einde werd het wel terug onduidelijker. De verhuurder heeft op 1 januari 2020 de opzeg gegeven met als reden grote verbouwingen. Ik geloof ook dat ze die gaan uitvoeren. Dus is het dan juist doorgegeven en heb ik dan toch geen recht op iets?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 apr 2020 19:06

Dankjewel iedereen voor de reacties! Op het einde werd het wel terug onduidelijker. De verhuurder heeft op 1 januari 2020 de opzeg gegeven met als reden grote verbouwingen. Ik geloof ook dat ze die gaan uitvoeren. Dus is het dan juist doorgegeven en heb ik dan toch geen recht op iets?
Als hij de kosten van die werkzaamheden kan bewijzen, zoals Blaatpraat in reactie #13 zegt en met hetgeen in reactie #6 van mezelf hoeveel die kosten minimaal moeten bedragen, dan heb je inderdaad nergens recht op.

Meer duidelijkheid vind je hier, vanaf blz 23, rechts onderaan puntje 2.

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Blaatpraat
Berichten: 3795

#14 , 22 apr 2020 10:40

Toch #8 nog eens onder de aandacht brengen.
TS 1e driejarige periode loopt van 1-10-2017 tot 30-9-2020
Verhuurder kan eerst opzeggen voor verbouwing NA de eerste 3 jarige periode dus ten vroegste vanaf
01-10-2020 en dit met 6 maanden tot 31/03/2021.
Woninghuurwet artikel 3§3.
Bij het verstrijken van de driejarige periode = opzeg tegen het einde = opzeg geven na 2.5 jaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 apr 2020 10:51

De huurovereenkomst wordt beëindigd (=eindigt) bij het verstrijken van de driejaarlijkse periode. De opzegtermijn is zes maanden. De opzeg moet dus gegeven worden minimum zes maanden voor het einde van de driejaarlijkse periode.

Terug naar “Huren”