Medehuurder vertrekt plots zonder overblijvende partij hiervan officieel in te lichten

Tascha92
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Medehuurder vertrekt plots zonder overblijvende partij hiervan officieel in te lichten

#1 , 14 apr 2020 15:26

hallo, hier een behoorlijk ingewikkelde situatie, wegens ik financiël niet in staat ben een advocaat te nemen en ze bij een gratis juridisch advies hier zeer oppervlakkig blijft hoop ik hier toch wat duidelijkere antwoorden te krijgen.

Betreffende 3-6-9 contract met als 1ste jaar "proefjaar" waarbij beide partijen zonder opzegvergoeding kunnen opzeggen

Contract is van 01-09-2019, heeft clausule "hoofdelijk en ondeelbaar" en is tijdig geregistreerd. De huur moet in 1 bedrag gestort worden via dommiciliering.
Beide personen (ik en ex partner) staan vermeld als "huurder"

Situatie;

Ik en mijn ex waren bij het begin van de huurovereenkomst onderderling mondeling overeen gekomen dat hij de volledige huur betaald en ik voor de andere rekeningen en inkopen zorgde,
Dit liep goed tem februari.
Einde februari is de relatie definitief ten einde gekomen, ex vriend is van dag op dag met zijn spullen terug bij zijn ouders ingetrokken.
Eerst ging ik ervan uit dat alles nog zou goedkomen dus maakte me niet al te druk, maar na verloop van tijd bleek dit dus definitief te zijn.

Eerst heeft hij me gezegd nog tot einde contract (het proefjaar uit dus) nog zijn financiële verplichting na te komen om zo een correcte en eerlijke afsluiting te handhaven.
Hier ging ik dus ook vanuit en alles bleef ongewijzigd, nu einde maand maart en ettelijke ruzies verder, zei hij me plots dat huishuur van de maand maart niet betaald is en dat hij al lang zijn opzeg verstuurd had naar de verhuurder.

Ik kwam compleet uit de lucht gevallen, de laatste week van maart ben ik ook door de corona crisis ook werkloos gevallen dus het was al moeilijk om rond te komen en ineens zou ik dan nog de volledige huur van de maand maart + de week erna komende maand april moeten ophoesten.

Ik weet nu niet wat doen, hij is een pathologische leugenaar (ook de rede van relatiebreuk) dus ik weet niet in hoever ik zijn woorden kan geloven (is er wel echt een opzegbrief verstuurd naar huisbaas? Is de maand maart effectief niet betaald of is dit bluf?)

Tot op heden heb ik nog niets van de huisbaas vernomen ivm huurachterstand of de opzegging van mijn ex

Ook ben ik nooit "officieel" op de hoogte gebracht van zijne eenzijdige opzeg (enkel tijdens een ruzie is dit gezegd).

Wat moet ik nu best doen?
Ik kan de huisbaas niet mailen aangezien enkel zijn telefoonnummer en adres in het contract staan, en aangezien telefonisch heel confronterend is wil ik eerst op alle mogelijke vragen/argumenten van de huisbaas voorbereid zijn vandaar dit toppic.

Ik weet dat sinds de nieuwe huurwet van 2019 een enkelzijdige opzeg mogelijk is mits 3 maanden opzeg + 1,5/1/0,5 maand opzegvergoeding te betalen aan verhuurder. en indien er geen vervangende huurder is dat de vertrekkende partij nog 6 maanden aansprakelijkheid blijft voor de huur.
Maar ik vind nergens wanneer dat als men deze vorm van opzeg doet of de overblijvende huurder dit ook aangetekend moet ontvangen alvorens de opzeg geldig is.
Ik veronderstel van wel? Anders kun je een huurcontract aangaan en zonder weet van de medehuurder u deel opzeggen en pas de laatste week voor effectief vertrek dit medelen aan de medehuurder? Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk?

Tot slot;
Ik zit dus zoals al vermeld momenteel door de corona zonder werk, kan wel terug beginnen zodra de overheid de maatregelen opheft maar dit is dus nog een ? Wanneer dat zal zijn. Momenteel moet ik zelf nog wachten op mijn werkloosheidsuitkering (was via interim dus contract interim is gewoon niet verlengd = effectief werkloos en niet economisch werkloos) dit proces duurt ook weer een hele tijd.
Wel heb ik uit goede wil alvast een deel van de huishuur betaald voor de maand april.

Alvast bedankt en hopelijk kan iemand me goede raad geven

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”