Huurcontract net getekend en verhuurder wil het opzeggen

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

Huurcontract net getekend en verhuurder wil het opzeggen

#1 , 12 apr 2020 10:38

Hallo,


De zoon (R) van een goeie vriendin wil een appartement huren. Vorige week hebben ze de meterstanden opgenomen en het contract getekend samen met de eigenaar.

R is in februari met zijn gezin vanuit X terug voorgoed naar België gekomen. Maar hij kon pas beginnen met een woonst te zoeken als hij hier was en hij kan pas met alles in orde geraken (adres, ziekenkas, bankrekening aanvragen, kindergeld...) als ze hier wonen en dus een adres hebben.
Het OCMW springt in om de waarborg te betalen en daar krijgen ze nu wat leefgeld van. Wanneer hij een adres heeft kan hij werkloosheidsuitkering krijgen.

Maar nu wil de eigenaar het verhuren niet doen omdat R geen loonfiches kan laten zien. De eigenaars vonden dat niet erg maar ze hebben een broer en die is mede-eigenaar, die doet nu moeilijk.

Mag die eigenaar zomaar, ook al is het huurcontract getekend, ineens de verhuur opzeggen? Zo nee, wat kan R daar tegen doen? Want die mensen gaan hoe dan ook hun huurgeld krijgen, is het niet van een uitkering voorlopig dan is het van wanneer hij werk heeft. Maar zonder eigen adres kunnen R en zijn gezin natuurlijk nergens mee starten.

Raf woont er nog niet, ze zouden volgende week de sleutel gekregen hebben normaal gezien. Nu zouden de eigenaar het nog overleggen met die broer die mede-eigenaar is en zouden ze na de paasvakantie iets weten te zeggen aan R of het nog doorgaat of niet.

Het is een bijna onmogelijke situatie voor dat gezin om een woonst te vinden. Ze moeten privé huren want het OCMW kan hen geen woonst geven. Ze hebben raad gevraagd aan de burgemeester en die kan hen ook niet helpen.

R zou er niet tegenin gaan als ze het huurcontract toch zouden opzeggen, maar ik wil toch wel eens weten hoe dat wettelijk allemaal in elkaar zit. Of dat zomaar kan als het contract al getekend is dat de verhuurder het ineens toch niet laat doorgaan.

Ik ben toch eens benieuwd hoe het zit in zo 'n situatie. Weet iemand hoe het werkelijk juridisch in elkaar zit in zo 'n geval?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groeten,

Larissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6869

#2 , 12 apr 2020 10:59

Wie staat er op het huurcontract als eigenaar of verhuurder?

Blaatpraat
Berichten: 3797

#3 , 12 apr 2020 11:11

Belangrijkste vraag: heeft R een getekend exemplaar van het contract?

Getekend is getekend, dus het contract zal ingaan.
Ik zou het zelfs niet erbij laten, want als de eigenaar het smerig speelt, zal deze R nog voor de rechter slepen omdat deze geen huur betaalt.
Zelfs al heeft R geen eigen exemplaar, de eigenaar heeft dit wel.

De eigenaar kan het contract immers niet zomaar opzeggen.
Daarvoor zijn er strikte regels.
Als R een eigen exemplaar heeft, zou ik dit afdwingen.
Ofwel de eerste dag van verhuring met een slotenmaker de deur openen (met het getekende huurcontract zal de slotenmaker dit doen); ofwel een minnelijke schikking voorstellen aan de eigenaar wegens contractbreuk.
Een jaar aan huurgelden betalen aan R lijkt mij een minnelijke schikking (de wet spreekt van 18 maanden onder bepaalde omstandigheden, als je dit voor de rechter zou brengen, dus 12 maanden is zeker minnelijk).

Ik zou nu nog afwachten op volgende week, tot er bericht is of R de sleutels krijgt of niet.
Indien wel: case closed.
Indien niet: minnelijke schikking van 12 maanden huur voorstellen wegens contractbreuk (in het geval R een eigen exemplaar kan voorleggen, anders kan je dit niet bewijzen).
Indien geen eigen contract: ik zou een schriftelijk bewijs eisen dat het contract eenzijdig is opgezegd door de verhuurder.
Indien ze zelfs dat niet willen leveren... dan heb je een mogelijks probleem. Dan zou ik toch wel naar de vrederechter gaan, en een verzoening opstarten, al is het maar om een begin van bewijs op te starten.

Reclame

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#4 , 12 apr 2020 11:19

Ik weet niet wie er precies op het huurcontract staat als verhuurder. Het zou een ouder koppel zijn die verhuren en hun broer zou mede-eigenaar zijn. Maar wie er juist dan op staat als verhuurder weet ik niet.

Albert V
Berichten: 12

#5 , 12 apr 2020 11:51

"Vorige week hebben ze de meterstanden opgenomen "
Als R in het bezit is van die formulieren of doorgestuurd heeft naar de maatschappijen, is dat ook geen (begin van) bewijs?

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 12 apr 2020 11:54

Ik weet er het fijne niet juist van, ik chat met mijn vriendin en zij moet dat nu ook doen of bellen met R want met de corona mag zij er niet bij komen. Ik kan alleen vertellen wat mijn vriendin zegt. Ik ken R niet zelf.

Hoe dat zit met die meterstanden en papieren weet ik niet juist, ik weet dat het contract zou getekend zijn en de meterstanden opgenomen zijn.

Naam gewijzigd in R lijkt me beter -JurecaBe - moderator

CityBird
Berichten: 797

#7 , 12 apr 2020 12:15

Heeft R dit huurcontract in zijn bezit?

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#8 , 12 apr 2020 12:57

Ik weet dus niet of hij het contract heeft, dat heb ik aan mijn vriendin gevraagd.

CityBird
Berichten: 797

#9 , 12 apr 2020 13:27

Zonder huurcontract in handen zit je met een potentieel probleem. De verhuurder kan het bestaan van een huurcontract ontkennen op de rechtbank en zonder andere documenten, opname meterstanden, betalingen voorschot ed, sta je erg zwak. Een zaak indienen is op zich al een probleem omdat het eerste wat een advocaat gaat vragen precies dat huurcontract is.

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 12 apr 2020 13:38

Huurwetgeving is geregionaliseerd

Woont R in Vlaanderen, dan is dit de uitleg ivm regelgeving:
https://www.woninghuur.vlaanderen/huurd ... f-01012019

en wat uitgebreider:
https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... df#page=42


Met ivm beëindigen van de overeenkomst:
https://www.woninghuur.vlaanderen/opzeggen-huurcontract

Dat is dus ifv de aard vh contract, de reden van opzeg


En alles hangt of valt met het kunnen bewijzen van het bestaan van de overeenkomst.

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#11 , 12 apr 2020 13:38

Zodra ik het verneem van mijn vriendin of hij ook een huurcontract heeft zal ik het hier posten, ze heeft R vandaag nog niet gehoord.

Het appartement dat hij zou gaan huren is in Meerhout, provincie Antwerpen.

LennieK
Berichten: 1872
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 apr 2020 10:15

Het Vlaams huurdecreet vermeld niet wie 'verhuurder' kan zijn. R heeft in mijn ogen een perfect geldig huurcontract, dat de verhuurder alleen maar kan opzeggen volgens de modaliteiten bepaald in het huurcontract. Dat de verhuurder handelde zonder toestemming van de mede-eigenaar, dat is hun probleem en dat moeten zij onderling maar oplossen.

Terug naar “Huren”