Ik wil heel beleefd zeggen dat een kraan vervangen niet voor de verhuurder is, nog in het huidige huurdecreet en ook niet in de woninghuur.Als de hele kraan echt MOET vervangen worden, kost voor de VERhuurder. Anders is onderhoud normaal voor de zittende huurder.
Maar... 5 jaar is wel een wat korte levensduur. Was die kraan echt kapot, of was er wat gebrek aan onderhoud? Wat heeft de huurder daarmee uitgehaald, hoe behandeld, en ook, hoe lang woont de huidige huurder daar al?
TS heeft een contract onder de huurwetgeving.Een versleten kraan dient door de verhuurder vervangen te worden, tenzij het contract hier een uitzondering op maakt.
lekkende kranen herstellen voor de huurder, tenzij de kraan volledig vervangen moet worden
TS heeft een huurcontract onder de federale huurwetgeving, heeft dus niks te maken met het Vlaamse huurdecreet.En zo blijven we maar bezig.... Ik heb recent een nieuwe bril, en daardoor lees ik herhaaldelijk onder het nieuwe decreet (vanaf 2019) :
lekkende kranen herstellen voor de huurder, tenzij de kraan volledig vervangen moet worden
Mijn bril is nog onder garantie. Moet ik aandringen om hem te laten anders afstellen ?
Trouwens ook onder de oude huurwetgeving was het principe dat onderhoud iets is voor de huurder, en vervangen voor de eigenaar.