Verhuizen tijdens Coronaperiode

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6853

Verhuizen tijdens Coronaperiode

#1 , 30 mar 2020 15:32

Vragen omtrent verhuizen, verhuren, plaatsbeschrijvingen, plaatsbezoeken, herstellingen.............. worden grotendeels opgelost in volgende link. Hoop ik althans

https://www.matthiasdiependaele.be/site ... nderen.pdf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 30 mar 2020 15:47

Mag ik u bedanken voor deze nota.
Mvg

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6853

#3 , 30 mar 2020 16:04

Hoeft niet, heb het ook doorgekregen als tip van een huurder... :)

Maar in de huidige situatie verandert er elke dag wel iets. Dus best zeer geregeld blijven checken voor updates en dergelijke .

Ik hoop dat het een aantal mensen kan vooruithelpen.

Reclame

murroek
Berichten: 22

#4 , 05 apr 2020 13:35

Mijn huurovereenkomst eindigt op 30 april 2020 en ik heb nog geen nieuwe woonst gevonden.

Ik heb zojuist gelezen dat de mogelijkheid bestaat om eventueel langer in je huidige woning te blijven.

Mijn vraag is:
wat is het verschil tussen
* verlenging van de huidige huurovereenkomst wegens buitengewone omstandigheden
EN
* tijdelijke bezetting ter bede overeenkomen

Vriendelijke groeten

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6853

#5 , 05 apr 2020 14:31

Lees misschien eens het document dat in #1 opgegeven is.

Een heel kort uittreksel daaruit :

1.3 EINDE VAN DE HUUROVEREENKOMST
Moet de huurder de huurwoning verlaten ng verlaten op het einde van de huurovereenkomst als die tijdens de beperkende maatregelen valt?  Verhuizen is onder de beperkende coronamaatregelen enkel mogelijk als deze dringend zijn. Deze maatregelen rechtvaardigen in bepaalde gevallen dat de huurder op het einde van de huurovereenkomst langer in de huurwoning blijft. Indien de huurder niet op het voorziene tijdstip kan verhuizen, laat hij dat zo snel mogelijk weten aan zijn verhuurder en geeft hij de redenen aan waarom hij niet kan verhuizen. De huurder en verhuurder proberen op basis daarvan tot een akkoord te komen. − De huurder kan aan de verhuurder de verlenging van de huurovereenkomst wegens buitengewone omstandigheden vragen (zie artikel 11 Woninghuurwet of artikel 24 Vlaams Woninghuurdecreet). Tijdens de beperkende coronamaatregelen kan deze aanvraag per mail gericht worden aan de verhuurder (de huurder vraagt om bewijsredenen best wel een ontvangstbevestiging en een leesbevestiging) en kan hij deze aanvraag ook minder dan een maand voor het einde van de huurovereenkomst doen. Bij de aanvraag van verlenging en de reactie van de verhuurder is het gelet op de uitzonderlijke omstandigheden door de beperkende coronamaatregelen nodig dat beide partijen de nodige flexibiliteit aan de dag leggen en rekening houden met de instructies van de Nationale Veiligheidsraad om verplaatsingen zoveel mogelijk te vermijden en enkel dringende verhuizingen door te voeren. Niet-dringende verhuizingen moeten uitgesteld worden. − De huurder en de verhuurder kunnen ook een tijdelijke bezetting ter bede overeenkomen voor de periode na het aflopen van de huurovereenkomst. De eigenaar kent dan een tijdelijk verblijfsrecht toe aan de voormalige huurder, in afwachting van de opheffing van de beperkende
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

pagina 6 van 14 Coronamaatregelen 27.03.2020

maatregelen die de verhuizing van de voormalige huurder verhinderen. Het akkoord tussen de eigenaar en de voormalige huurder kan blijken uit duidelijk mailverkeer tussen deze partijen. Tijdens de verlenging blijft de huurder de huurprijs of een bezettingsvergoeding, gelijk aan de huurprijs, betalen.  Vermijd in geval van verhuizing zo veel mogelijk ‘overlapping’ tussen de opeenvolgende huurders. Probeer in concreto voor contracten die einde maart aflopen aan de vertrekkende huurder te vragen om in het weekend van 28-29 maart te verhuizen. Vraag aan de huurder wat water bij de wijn te doen, maar wees als verhuurder zelf ook soepel en geef de vertrekkende huurder eventueel enkele dagen huurkorting. Laat de nieuwe huurder pas verhuizen nadat alle modaliteiten van de beëindiging van de huur met de vertrekkende huurder geregeld zijn. Als er nog geen nieuwe huurder klaar staat om in het pand te trekken, kan de verhuurder een grotere souplesse aan de dag leggen. Als er onmiddellijk een contract met een nieuwe huurder in werking treedt en deze wil onmiddellijk het pand betrekken (bv. omdat hij zelf moet vertrekken uit zijn huidige woning), zal de ‘vertrekkende’ huurder zelf een oplossing moeten zoeken om toch het pand vrij te krijgen: men kan een beroep doen op een andere verhuisfirma of verhuizen met de gezinsleden en de hulp van maximaal één extra persoon.

murroek
Berichten: 22

#6 , 07 apr 2020 11:11

Beste
Mijn vraag komt na het lezen van deze nota.

Mijn vraag is:
wat is het verschil tussen
* verlenging van de huidige huurovereenkomst wegens buitengewone omstandigheden
EN
* tijdelijke bezetting ter bede overeenkomen

Vriendelijke groeten

murroek
Berichten: 22

#7 , 12 apr 2020 19:55

Kan iemand mij aub het verschil uitleggen?

Ellipse
Berichten: 30

#8 , 12 apr 2020 20:17

Zijn er ook tips of regels ivm verhuizen wanneer het niet over huur gaat, maar over koophuizen? Wij verhuizen van een koophuis naar een koophuis, maar de verkopers zouden moeten verhuizen naar een koopappartement waar op dit moment iemand woont die mogelijk niet op tijd zal kunnen/willen verhuizen... Die persoon is recent in schuldbemiddeling gegaan, persoon moet ivm hiermee voor rechtbank komen één week voor de verhuis... Maar echt de details hiervan hebben we niet.

Zijn er zaken waar wij rekening mee moeten of kunnen houden? Als de verkopers niet kunnen verhuizen naar hun nieuwe woonst, kunnen wij hen in deze periode dan laten 'uitzetten' door een deurwaarder, of niet?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 13 apr 2020 09:12

Nederland?

Ellipse
Berichten: 30

#10 , 13 apr 2020 10:23

Nee, ik heb het over België. (Wel grappig dat mijn taal blijkbaar doet denken dat ik Nederlands ben? :-) )

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 apr 2020 12:39

Nee, ik heb het over België. (Wel grappig dat mijn taal blijkbaar doet denken dat ik Nederlands ben? :-) )

Ik vermoed dat Mava een beetje sarcastisch was ;)

Allez, ik zal proberen met mijn onbestaande kennis, maar met het wel kunnen lezen van de teksten een antwoord geven op je vraag.

De verkopers van de woning die jullie gekocht hebben, zijn nu geen eigenaar meer van de woning die jullie gekocht hebben, dus zijn ze nu "huurder" van jullie woning.
Een deurwaarder kan maar een huurder uitzetten na een vonnis van een vrederechter.

Op moment van schrijven van de maatregelen van Diependaele :
Kan de verhuurder huurders tijdens de beperkende maatregelen gedwongen uit huis zetten? Een gedwongen uithuiszetting kan enkel worden uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder en op basis van een vonnis van de vrederechter. De Vlaamse Regering heeft beslist om uithuiszettingen tijdens de gelding van de beperkende maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad genomen vanaf 12 maart 2020 tijdelijk niet toe te laten. Tijdens de beperkende maatregelen kunnen er dus geen uithuiszettingen worden uitgevoerd. Deze maatregel duurt tot en met 17 juli 2020.
Jullie moeten dus ergens een overeenkomst maken met diegene die in jullie nieuwe woonst wonen, en waarschijnlijk moeten jullie dat dan ook doen met de nieuwe eigenaars van het huis waar u nu nog woont.

Voor de rest, best een nieuw topic openen ;)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 apr 2020 12:59

Kan iemand mij aub het verschil uitleggen?
Zie het als een gebruiksovereenkomst, buiten de beperkingen, regelingen en zekerheden van de huurwetgeving

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... g-ter-bede

murroek
Berichten: 22

#13 , 14 apr 2020 13:20

Bedankt Inazuma

Ik heb echter nog volgende vraag. Kan iemand mij dit met een voorbeeld toelichten nl. eind huurovereenkomst 30 april, wanneer beginnen die 3 maanden te lopen (eind corona maatregelen?)

tot en met het verstrijken van een termijn van drie volle maanden die begint te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de federale beschermingsmaatregelen inzake verbod op bezichtiging huurwoningen, plaatsbezoeken en plaatsbeschrijvingen een einde nemen. (*)

(*) Tijdens de huidige beschermingsmaatregelen (de dato 08 april 2020) mogen geen nieuwe huur- of verkoopprocedures opgestart worden en mogen daarmee verbonden woonstbezichtigingen door kandidaat-huurders of -kopers, door immo-makelaars evenals plaatsbeschrijvingen niet doorgaan. Momenteel loopt deze periode door tot en met 19 april 2019, Maar deze periode kan verlengd worden. Informeer u via deze link: https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/

Terug naar “Huren”