Beste,
Mijn huurcontract is zopas geëindigd. Wij hebben een huis gekocht en de laatste 2 maanden dat wij de woning nog huurden diendenom het huis te schilderen en ook 'op het gemak' te kunnen verhuizen en om nog herstellingen aan de huurwoning te kunnen doen (vlekken op houten vloer door ons veroorzaakt - gaatjes opstoppen in muren - kranen nog eens ontkalken)
Zoals zo vaak, hadden wij vertraging met de verhuis omwille van vertragingen in onze nieuwe woning (nieuwbouw) en moesten wij op het allerlaatste moment nog met haast en spoed verhuizen.
Ik ben drie dagen bezig geweest met de huurwoning grondig te poetsen maar spijtig genoeg ontbrak ons de tijd om ook nog de houten vloer te herstellen. Het gaat hier om een oude parketvloer waar ons kindje van 1 jaar per ongeluk op geplast had en dus bijgevolg twee zwarte vlekken op het parket. Ik heb al geprobeerd om ze eruit te krijgen met allerlei middeltjes maar het gaat enkel maar als je de parket ontkleurt op die plaatsen en daarna dus ook terug een nieuwe beschermlaag/boenlaag/herselling uitvoert. Die activiteit had ik dus voorzien voor wanneer als leeg zou zijn. Maar helaas, wij hadden geen tijd meer!
Bij de plaatsbeschrijving was het al direct mis. De huurder was woest omdat ik niet alles opnieuw geschildered had, terwijl dat volgens mij wettelijk niet moet en het staat ook nergens letterlijk in het contract. Ik heb wel zoveel mogelijk de muren proberen af te wassen waar er wat bevuiling was maar volgens mij is er niks mis met de schildering (buiten enkele verkleuringen waar meubels stonden en enkele plekken die ik heb verwijderd )
Over het parket heb ik onmiddellijk gezegd dat ik dat uiteraard betaal maar schilderwerken? Ook een woedeaanval over de huurbaas over zogezegd slecht ontkalkte kranen (ik heb daar zelf al 2 lekkende kranen en doucheknoppen integraal vervangen).
Een scharnier van een wc-bril die loshangt (terwijl het toilet tijdens de huur al eens hersteld is geweest omdat de pot zelf dreigde om te vallen - wel onmiddellijk gemaakt door huisbaas).
Ook is er schade ontstaan op de 20-jaar oude versleten vinylvloer door de verhuisfirma bij het verplaatsen van een meubel. Ook dat zal ik uiteraard vergoeden. Bij de doe het zelvers zeiden ze me mevrouw, dat gaat u toch niet meer maken? Die vynil is ramversleten , zit vol barsten, verkleuringen waar meubels hebben gestaan (ook dat verwijten ze me). In de Brico vertelden ze me dat de herstelling van de scheur me meer zou kosten dan een nieuwe vloer bij wijze van sprake.
Enfin, het was een regelrechte ramp vooral omdat de huurbaas mij verbaal onder druk zette om een plaatsbeschrijving te tekenen waarmee ik niet akkoord ga. Hij en zijn vrouw liepen rond in het appartement en waren lukraak maar vanalles aan het noteren. Ik was even weg om dampkapfilters (grondig gereinigd ! ) uit mijn wagen te halen en ineens hadden ze al vanalles genoteerd waarmee ik het niet eens was.
Ik probeerde redelijk en kalm te blijven maar de huisbaas begon nu te roepen : gij gaat dat tekenen! En anders hoepelt ge maar op! Hier die sleutels!
Ik heb gezegd dat ik op die manier niet verder communiceer en ben weggegaan. Mijn zoontje van 6 had bang. Nog geen 5 minuten buiten of de nieuwe huurders stonden al klaar met helpers en al om te verhuizen.
Uiteindelijk zijn ook de nutsvoorzieningen niet afgerond. De watermeter staat ergens anders waar de huisbaas niet binnen kon (had gerekend dat de buren er zouden zijn ) Eerst vond ik dat niet erg maar wetende dat er onmiddellijk nieuwe mensen inkwamen, verandert dat de zaak. Ik heb gewacht op de buur die binnenkan bij de watermeters en heb een foto van de meterstand naar de huisbaas gestuurd.
Nu willen ze toch samenzitten en word ik via sms aangemaand om asap die nutsvoorzieningen te regelen want de nieuwe huurder vraagt daarom? Terwijl deze 'niks met mij te maken wou hebben, alles via de huurbaas' en 'tis van mij nu' dat waren de agressieve woorden die ons te beurt vielen. Ik sta nog steeds perplex. Hoe kan ik dit nu best verder oplossen?
Mvg
Margeaux