uitgaande 'plaatsbeschrijving' onderbroken : verbale agressie

Margeaux888
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

uitgaande 'plaatsbeschrijving' onderbroken : verbale agressie

#1 , 04 mar 2020 06:10

Beste,

Mijn huurcontract is zopas geëindigd. Wij hebben een huis gekocht en de laatste 2 maanden dat wij de woning nog huurden diendenom het huis te schilderen en ook 'op het gemak' te kunnen verhuizen en om nog herstellingen aan de huurwoning te kunnen doen (vlekken op houten vloer door ons veroorzaakt - gaatjes opstoppen in muren - kranen nog eens ontkalken)
Zoals zo vaak, hadden wij vertraging met de verhuis omwille van vertragingen in onze nieuwe woning (nieuwbouw) en moesten wij op het allerlaatste moment nog met haast en spoed verhuizen.
Ik ben drie dagen bezig geweest met de huurwoning grondig te poetsen maar spijtig genoeg ontbrak ons de tijd om ook nog de houten vloer te herstellen. Het gaat hier om een oude parketvloer waar ons kindje van 1 jaar per ongeluk op geplast had en dus bijgevolg twee zwarte vlekken op het parket. Ik heb al geprobeerd om ze eruit te krijgen met allerlei middeltjes maar het gaat enkel maar als je de parket ontkleurt op die plaatsen en daarna dus ook terug een nieuwe beschermlaag/boenlaag/herselling uitvoert. Die activiteit had ik dus voorzien voor wanneer als leeg zou zijn. Maar helaas, wij hadden geen tijd meer!
Bij de plaatsbeschrijving was het al direct mis. De huurder was woest omdat ik niet alles opnieuw geschildered had, terwijl dat volgens mij wettelijk niet moet en het staat ook nergens letterlijk in het contract. Ik heb wel zoveel mogelijk de muren proberen af te wassen waar er wat bevuiling was maar volgens mij is er niks mis met de schildering (buiten enkele verkleuringen waar meubels stonden en enkele plekken die ik heb verwijderd )
Over het parket heb ik onmiddellijk gezegd dat ik dat uiteraard betaal maar schilderwerken? Ook een woedeaanval over de huurbaas over zogezegd slecht ontkalkte kranen (ik heb daar zelf al 2 lekkende kranen en doucheknoppen integraal vervangen).
Een scharnier van een wc-bril die loshangt (terwijl het toilet tijdens de huur al eens hersteld is geweest omdat de pot zelf dreigde om te vallen - wel onmiddellijk gemaakt door huisbaas).
Ook is er schade ontstaan op de 20-jaar oude versleten vinylvloer door de verhuisfirma bij het verplaatsen van een meubel. Ook dat zal ik uiteraard vergoeden. Bij de doe het zelvers zeiden ze me mevrouw, dat gaat u toch niet meer maken? Die vynil is ramversleten , zit vol barsten, verkleuringen waar meubels hebben gestaan (ook dat verwijten ze me). In de Brico vertelden ze me dat de herstelling van de scheur me meer zou kosten dan een nieuwe vloer bij wijze van sprake.
Enfin, het was een regelrechte ramp vooral omdat de huurbaas mij verbaal onder druk zette om een plaatsbeschrijving te tekenen waarmee ik niet akkoord ga. Hij en zijn vrouw liepen rond in het appartement en waren lukraak maar vanalles aan het noteren. Ik was even weg om dampkapfilters (grondig gereinigd ! ) uit mijn wagen te halen en ineens hadden ze al vanalles genoteerd waarmee ik het niet eens was.
Ik probeerde redelijk en kalm te blijven maar de huisbaas begon nu te roepen : gij gaat dat tekenen! En anders hoepelt ge maar op! Hier die sleutels!
Ik heb gezegd dat ik op die manier niet verder communiceer en ben weggegaan. Mijn zoontje van 6 had bang. Nog geen 5 minuten buiten of de nieuwe huurders stonden al klaar met helpers en al om te verhuizen.
Uiteindelijk zijn ook de nutsvoorzieningen niet afgerond. De watermeter staat ergens anders waar de huisbaas niet binnen kon (had gerekend dat de buren er zouden zijn ) Eerst vond ik dat niet erg maar wetende dat er onmiddellijk nieuwe mensen inkwamen, verandert dat de zaak. Ik heb gewacht op de buur die binnenkan bij de watermeters en heb een foto van de meterstand naar de huisbaas gestuurd.

Nu willen ze toch samenzitten en word ik via sms aangemaand om asap die nutsvoorzieningen te regelen want de nieuwe huurder vraagt daarom? Terwijl deze 'niks met mij te maken wou hebben, alles via de huurbaas' en 'tis van mij nu' dat waren de agressieve woorden die ons te beurt vielen. Ik sta nog steeds perplex. Hoe kan ik dit nu best verder oplossen?

Mvg
Margeaux

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 04 mar 2020 09:29

Verzoening bij de vrederechter is blijkbaar aangewezen hier.
Staat die verplichting tot herschilderen in uw huurovereenkomst? Indien niet is dat een kost voor de verhuurder. Ook een vinyl van 20 jaar vervangen is voor de verhuurder. Heb jij uw sleutels uiteindelijk toch afgegeven, zonder dat de PB werd ondertekend?

scorpioen

#3 , 04 mar 2020 13:04

De meters van de nutsvoorzieningen staan nog altijd op uw naam?
Dan hebt u er alle belang bij de papieren voor de overdracht naar de nieuwe huurder met deze laatste te regelen.

Reclame

Margeaux888
Topic Starter

#4 , 04 mar 2020 15:27

Dank je voor de snelle reactie! Nee, verplichting staat niet in huurcontract. Er staat dat de muren in dezelfde staat moeten afgeleverd worden in lichte tinten geverfd zoals in het begin van contract. Er wordt vermeld dat huurder ook niet mag schilderen zonder goedkeuring huurbaas en zeker niet met eender welke kleuren. Je kan dus de passage van 'zelfde lichte kleuren' ook opvatten als daarop betrekking hebbende. Ik vermoed dat het met opzet dubbelzinning is verwoord. Trouwens , de huurbaas zou zelf nog komen schilderen aangezien er een gigantische vochtvlek zit op verschillende muren door lekkage in muren aan douche. Die muren zijn gans afgeblotterd en verroest. Dit vochtprobleem hebben ze op verschillende manieren in mijn schoenen trachten te schuiven, terwijl het vocht overal in de muren grenzend aan douchecabine zat en volgens mij nog steeds zit. (zelfs onder vloer gang). De eerste keer hebben ze mijn brandverzekering gecontacteerd zonder mijn medeweten. Tweede keer is een speciale firma ingehuurd en werd er mijn op voorhand medegedeeld dat als het vocht, zogenaamde verstopping door toedoen van een scheermesje dat vast zat in de afloop - kreeg het niet meer los maar zelfs met dit mesje - beschouw het als een spaak in een fietspand - kon die douche onmogelijk verstopt geraken, laat staan zulke waterschade in muren veroorzaken.
Mijn ouders zijn toen bij de hele operatie aanwezig geweest (overdag tijdens werkuren) want ik vertrouwde het niet. Vocht kwam zat overal in muren 2 douchewanden door slechte en vergeelde kitting tegels.
Zucht ...

Margeaux888
Topic Starter

#5 , 04 mar 2020 15:42

dag scorpio, inderdaad maar deze mensen wilden niks regelen met mij.... moest via huisbaas..
nu stuurde huisbaas mij gisteravond dat afsluiting nutsvoorzieningen zeer dringend wordt voor nieuwe huurders ... ik begrijp er niks van ..

Margeaux888
Topic Starter

#6 , 04 mar 2020 15:45

Verzoening bij de vrederechter is blijkbaar aangewezen hier.
Staat die verplichting tot herschilderen in uw huurovereenkomst? Indien niet is dat een kost voor de verhuurder. Ook een vinyl van 20 jaar vervangen is voor de verhuurder. Heb jij uw sleutels uiteindelijk toch afgegeven, zonder dat de PB werd ondertekend?
Klopt, ik werd gedwongen om sleutels te geven en moest dan zo snel mogelijk ophoepelen. Nu begrijp ik waarom het allemaal zooo dringend was. De nieuwe huurders stonden buiten. Ik heb inderdaad sleutel dus afgegeven ...
De nieuwe huurders zijn 5 minuten na mijn vertrek ingehuisd .. Ik was hiervan ook niet op de hoogte ;.. Dacht dat ze vanaf 1 maart of iets later zouden komen ..

mava105

#7 , 04 mar 2020 16:35

Je kan toch via internet uw standen doorgeven en uw verhuis melde.
Schilderwerken zijn voor huisbaas voor zover er geen beschadigingen zijn. Huurder hoeft dan enkel maar gaatjes te dichten
Stuur onmiddellijk een aangetekende brief naar uw huisbaas met de melding dat je geen schade zal aanvaarden, gezien de uitgaande PB niet werd ondertekend, en vraag hem de volledige vrijgave van de waarborg. En dat je niet zal nalaten naar de VR te stappen als deze waarborg tegen xx/xx/xxxx niet is vrijgegeven.

Franciscus

#8 , 04 mar 2020 19:26

Als u van de nutsvoorzieningen zelf de meterstanden hebt kan u die standen doorgeven met als andere partij de verhuurder.
Gezien u er niet meer woont kan u de nutsvoorzieningen ook laten afsluiten..reden er wordt nu op uw kosten water gas en elektriciteit gebruikt en dat kan als diefstal beschouwd worden.
Zeg dat eens tegen de huurder ...mee gaan opmeten of afgesloten worden per direct.

jef007

#9 , 05 mar 2020 21:10

was er een ingaande plaatsbeschrijving?

Margeaux888
Topic Starter

#10 , 06 mar 2020 20:46

was er een ingaande plaatsbeschrijving?
Ja, er was een ingaande plaatsbeschrijving maar die was helemaal niet gedetailleerd, terwijl ze nu allemaal details wilden noteren 'zoals besteklade keuken schuift niet goed meer heel vlot /blijft hangen'. Dit was al zo maar maar ik heb daar nooit een punt van gemaakt , stond ook niet beschreven in ingaande pb maar nu begonnen ze dat allemaal te noteren tot in detail. En op wat voor een manier: kriskros rondlopend door de woning met 2 man zonder mij ook maar iets te vragen. Toen ik daarover een opmerking maakte, moest ik ineens al tekenen zonder te weten wat er opgeschreven was bijna. Maar ja, er stond iemand te wachten ... Mag dat allemaal wel? Ik wist dat zelfs niet eens dat de nieuwe huurder al ging intrekken?

mava105

#11 , 07 mar 2020 09:07

Een uitgaande plaatsbeschrijving is eigenlijk een nazicht van de ingaande, en een vergelijking van beiden.
Best verzoening aanvragen met de VR (Kost u niets) en je hebt er geen advocaat voor nodig. Tegenpartij is echter niet verplicht te komen opdagen

Terug naar “Huren”