Mag een verhuurder eisen dat je een verhuislift gebruikt?

Huurder27
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Mag een verhuurder eisen dat je een verhuislift gebruikt?

#1 , 02 mar 2020 19:42

Staat nergens in het huurcontract en er is geen huishoudelijk reglement.
Zij vroeg dit enkel mondeling.

PS: Excuses voor de vele vragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2020 19:59

In veel appartementsgebouwen is het niet toegelaten om de lift te gebruiken voor verhuizingen (inzonderheid meubels en andere zware voorwerpen).
Als mede-eigenaar wil hij wschl vermijden dat door uw verhuis de lift schade zal oplopen, waarvoor hij als mede-eigenaar zal opdraaien.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 mar 2020 20:04


Als mede-eigenaar wil hij wschl vermijden dat door uw verhuis de lift schade zal oplopen, waarvoor hij als mede-eigenaar zal opdraaien.
En dat kan duur worden.
Ook als je de meubels en pakken via de trap verhuist geeft dit mogelijke schade aan muren.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2020 11:34

hij moet wel een wettelijke grond hebben om het te eisen. Kijk dus goed na of het ergens vermeld staat (in de documenten van het gebouw en in jouw eigen documenten).
Staat het nergens vermeld, dan kan hij niets eisen. Uiteraard kan hij wel bij schade de schade verhalen op jou.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 04 mar 2020 21:07

Eerste verdiep of 12 de verdieping maakt een groot verschil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2020 22:33

Eerste verdiep of 12 de verdieping maakt een groot verschil.
Ik dacht ( verbeter mij indien niet ) dat een personenlift zowiezo enkel voor personenvervoer diende,
en niet om goederen, meubels te verhuizen.
Zou zeker ook de blokpolis raadplegen.

Verhuizen met de lift wordt dikwijls oogluikend toegestaan.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2020 13:41

Eerste verdiep of 12 de verdieping maakt een groot verschil.
Ik dacht ( verbeter mij indien niet ) dat een personenlift zowiezo enkel voor personenvervoer diende,
en niet om goederen, meubels te verhuizen.
Zou zeker ook de blokpolis raadplegen.

Verhuizen met de lift wordt dikwijls oogluikend toegestaan.
Wetgever verbiedt voor een personenlift geen onderscheid tussen gebruik personen, goederen en verhuis.
In het RIO en statuten/basisakte van een VME kan echter wel een verbod staan; welke ook geldig is voor de huurders.
Ieder moet voor zich uitmaken welke risico's, schade of ongevallen hij wil nemen.
Dus kleine correctie op mijn vorige reactie : geen verbod indien niet verboden door reglementen in de VME. Maar altijd opportuun ?

Terug naar “Huren”