Pagina 1 van 1

Te hoge waterrekening

Geplaatst: 25 feb 2020 19:46
door Anietje
We hebben n torenhoge rekening van de Pidpa. Hun zeggen dat t niet kan kloppen, de huurbaas zegt dit ook. Maar niemand helpt ons. De Pidpa zegt dat er iets mis is met het bovendrukventiel? Maar de huisbaas wil dit niet onderzoeken, schuift t af naar de Pidpa, de Pidpa schuift t af op de huisbaas. Wat kunnen wij nu nog doen?

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 25 feb 2020 19:48
door Thomas Morus
Ventiel van wat?
Bedoel je niet: overdrukventiel?

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 25 feb 2020 20:25
door Anietje
Ja dst bedoel ik

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 25 feb 2020 20:30
door basejumper
Beste

Wat is voor u torenhoog? Over welk verbruik spreekt u?
Een slecht overdrukventiel kan wel wat nadeel opleveren, maar doorgaans zorgt dat niet voor een ‘torenhoog’ verbruik...

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 25 feb 2020 20:44
door Sirkii
Gaat het over een lekkend hogedrukventiel van een electrische boiler? Dit s mi onderhoud en dus voor de huurder. Zo n ventiel kost minder dan 50€ (en plaatsingskost als je t zelf niet kan. Als de boiler versleten is is de vervanging voor de huisbaas.

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 25 feb 2020 21:06
door Thomas Morus
"De Pidpa zegt dat er iets mis is met het bovendrukventiel? "

Zijn die ter plaatse komen kijken?

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 26 feb 2020 08:46
door D0gD0g
Gaat het over een lekkend hogedrukventiel van een electrische boiler? Dit s mi onderhoud en dus voor de huurder. Zo n ventiel kost minder dan 50€ (en plaatsingskost als je t zelf niet kan. Als de boiler versleten is is de vervanging voor de huisbaas.
Niet helemaal akkoord.

Wie draait op voor de herstellingen bij een defecte ketel
De eigenaar is verantwoordelijk voor grote en kleine herstellingen die te wijten zijn aan ouderdom, normaal gebruik of overmacht. Wordt de schade echter veroorzaakt door een slecht gebruik door de huurder of omdat de ketel niet werd onderhouden, dan moet de huurder de werken en herstellingen laten uitvoeren en betalen.

Dus alvorens de onkosten worden toegewezen, moet eerst de oorzaak worden vastgesteld.
Een huurder is bij normaal gebruik enkel financieel verantwoordelijk voor het periodiek onderhoud en de onderhouds eigen onderdelen.

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 26 feb 2020 11:07
door mava105
Om dat vast te stellen wil @DogDog 100 € betalen (en de rest) om een loodgieter de oorzaak te laten bepalen, en dat voor zaak die kan opgelost worden voor de helft van die kost. Een dergelijk ventiel gaat gewoon stuk door kalkaanslag, en dat is iets dat door de huurder dient verwijderd te worden, zoals dat ook verplicht is voor kranen.
Een dergelijk ventiel kan wel wat water verliezen als het is aangekalkt. Je kan het dan vergelijken met een jachtbak van een WC die blijft lopen. Huurder kan dat gemakkelijk controleren, want je ziet het water letterlijk lopen (en soms ook horen) tussen de vrije ruimte van het ventiel en afloop

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 26 feb 2020 11:48
door D0gD0g
Om dat vast te stellen wil @DogDog 100 € betalen (en de rest) om een loodgieter de oorzaak te laten bepalen, en dat voor zaak die kan opgelost worden voor de helft van die kost. Een dergelijk ventiel gaat gewoon stuk door kalkaanslag, en dat is iets dat door de huurder dient verwijderd te worden, zoals dat ook verplicht is voor kranen.
Een dergelijk ventiel kan wel wat water verliezen als het is aangekalkt. Je kan het dan vergelijken met een jachtbak van een WC die blijft lopen. Huurder kan dat gemakkelijk controleren, want je ziet het water letterlijk lopen (en soms ook horen) tussen de vrije ruimte van het ventiel en afloop
Ik neem dat aan mava105, dat dit een kleine kost is, maar je moet de oorzaak wel weten en het zelf kunnen herstellen. Niet alle huurders kunnen dit of kennen dit probleem, hoe simpel het voor u ook lijkt.
Spijtig dat je het weer in het belachelijke moet trekken door mij te vernoemen, misschien dat dit ventiel reinigen mogelijk wel bij de verplichting van een periodiek onderhoud hoort, want de firma die bij mij de ketel komt nakijken doen dit automatisch.
Het ontkalken van kranen zoals u aanhaalt staat beschreven in de regels van de huurwet ten laste van de huurder. Echter het ontkalken van dergelijk ventiel staat er niet in. Dus zullen de meeste huurders er van uitgaan dat er een defect is aan het toestel en dit moeten melden aan hun verhuurder.En dan kan beoordeeld worden voor wie de kosten zijn.

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 26 feb 2020 12:55
door mava105
Moest men alle onderdelen en deeltje s van een gebouw opsommen in een boek en er telkens bij vermelden wie het dient te onderhouden, dan krijgen we een boek dikker dan het Belgische staatsblad van 1 jaar.
Een dergelijke klep kan je aanzien als een kraan, en dat onderhoud is voor de huurder
Wat is er belachelijk aan om uw naam te vernoemen? Het was een reactie uw tekst.

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 26 feb 2020 13:35
door Thomas Morus
Onderhoud van kranen en ventielen is voor de huurder. Hij is ook degene die toezicht moet houden op de goede werking ervan en ze moet onderhouden. Overdrukventielen moeten geregeld worden gecontroleerd op goede werking.
Dit kan ook nog letterlijk in het huurcontract staan.

Re: Te hoge waterrekening

Geplaatst: 26 feb 2020 13:43
door JurecaBE
Best niet onderling met verwijten beginnen aub --- JurecaBE - als moderator.
Aanvullend kan nooit geen kwaad ... het bekijken van een probleem vanuit verschillende standpunten is net de verrijking van dit Forum... maar persoonlijke aanvallen zeker niet.