Om dat vast te stellen wil @DogDog 100 € betalen (en de rest) om een loodgieter de oorzaak te laten bepalen, en dat voor zaak die kan opgelost worden voor de helft van die kost. Een dergelijk ventiel gaat gewoon stuk door kalkaanslag, en dat is iets dat door de huurder dient verwijderd te worden, zoals dat ook verplicht is voor kranen.
Een dergelijk ventiel kan wel wat water verliezen als het is aangekalkt. Je kan het dan vergelijken met een jachtbak van een WC die blijft lopen. Huurder kan dat gemakkelijk controleren, want je ziet het water letterlijk lopen (en soms ook horen) tussen de vrije ruimte van het ventiel en afloop
Ik neem dat aan mava105, dat dit een kleine kost is, maar je moet de oorzaak wel weten en het zelf kunnen herstellen. Niet alle huurders kunnen dit of kennen dit probleem, hoe simpel het voor u ook lijkt.
Spijtig dat je het weer in het belachelijke moet trekken door mij te vernoemen, misschien dat dit ventiel reinigen mogelijk wel bij de verplichting van een periodiek onderhoud hoort, want de firma die bij mij de ketel komt nakijken doen dit automatisch.
Het ontkalken van kranen zoals u aanhaalt staat beschreven in de regels van de huurwet ten laste van de huurder. Echter het ontkalken van dergelijk ventiel staat er niet in. Dus zullen de meeste huurders er van uitgaan dat er een defect is aan het toestel en dit moeten melden aan hun verhuurder.En dan kan beoordeeld worden voor wie de kosten zijn.