Mag verhuurder kosten laattijdige betaling doorrekenen aan huurder?

Alexander70
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mag verhuurder kosten laattijdige betaling doorrekenen aan huurder?

#1 , 24 feb 2020 10:59

Beste,

Mijn huurbaas stuurde onlangs een rekening voor het verbruik in de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw.
Aangezien ik deze kosten relatief hoog vond voor wat maar enkele lampen zijn die automatisch uit gaan, bekeek ik de factuur grondiger.
Hieruit bleek dat de huurbaas zelf de factuur te laat heeft betaald, waardoor er een aanzienlijk bedrag aan boetes o.w.v. laattijdige betaling en aanmaningskosten meegerekend wordt.

Nu is mijn vraag, mag de huurbaas deze kosten doorrekenen aan de huurders wanneer de huurbaas zelf verantwoordelijk is voor deze boetes?

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2020 11:05

Absoluut niet dat zijn privatieve kosten voor uw huisbaas.
Zou nogal straf zijn.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 feb 2020 15:20

Betaal wat je effectief verbruikt hebt, en stuur hem een aangetekende brief waarin je uitlegt waarom je de rest niet betaald.
Overleg ook eens met uw medehuurders in het gebouw om de klacht te coördineren

Reclame

D0gD0g

#4 , 24 feb 2020 16:26

Ik zou doen wat mava105 voorstelde uw effectieve verbruikskosten.
Maar ik zou geen uitleg geven en zeker niet aangetekend.
Waarom zou TS kosten en moeite moeten doen voor de dwaasheden van zijn verhuurder?


D0gD0g

#6 , 24 feb 2020 18:18

Bewijsmiddel
En wat dan met de factuur en het storting afschrift van TS, is dat geen bewijs?
Een aangetekende zending sturen is immers toch ook geen bewijs dat het gestort is.
En het gaat hier over een verhuurder die misbruik maakt en kosten in rekening brengt die niks met het verbruik te maken hebben.
Gewoon storten TS wat je moet storten, niks zeggen tegen uw verhuurder en laat hem maar stappen ondernemen, als hij durft tenminste.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 24 feb 2020 18:42

Gaan we nu "dwaasheden van de verhuurder "(sic) al gaan bestrijden met "dwaasheden van de huurder" ?

Wat kost nu een aangetekende brief , zeker in verhouding tot de mogelijke kosten van een discussie die uit de hand loopt (het Eigen Grote Gelijk weet u wel ) ?

D0gD0g

#8 , 24 feb 2020 20:18

Gaan we nu "dwaasheden van de verhuurder "(sic) al gaan bestrijden met "dwaasheden van de huurder" ?

Wat kost nu een aangetekende brief , zeker in verhouding tot de mogelijke kosten van een discussie die uit de hand loopt (het Eigen Grote Gelijk weet u wel ) ?
We zouden in de omgekeerde wereld leven, wanneer een slachtoffer in dit geval de huurder TS, zich moet gaan verantwoorden via een aangetekende zending tegenover een oplichter in dit geval de verhuurder, wanneer de eerste het slachtoffer TS dus, niet in zijn zakken wil laten zitten door zijn verhuurder.
Het is de verhuurder,in dergelijk geval die uit beleefdheid, moraal en empathie een aangetekende zending zou moeten sturen vol met excuses aan zijn huurder.
Ts betaald het niet betwiste gedeelte van de factuur of de rekening en daarmede is wettelijk de kous af.
Ik zou eens willen zien welk mogelijke kosten van discussie hier wel zouden uit kunnen voortvloeien zoals u verondersteld.

KJ86
Berichten: 2662

#9 , 24 feb 2020 23:05

Dogdog, niet beginnen flippen.

In eerste instantie zal een vriendelijk mailtje wel volstaan, kost nauwelijks tijd.
Als ts niet graag schrijft, kan een telefoontje ook.
Misschien heeft de verhuurder per ongeluk het bedrag opgenomen in de afrekening zonder de factuur te ontleden.
Grote patrimoniums worden beheerd met excelbestanden. Niet altijd direct van het slechtste uitgaan, er durft wel eens een administratief foutje tussen kruipen.

AS schrijven kan dan nog altijd, alhoewel dat de mail voldoende bewijslast draagt voor een dergelijke inhouding te rechtvaardigen. Inhouden zonder uitleg zorgt voor onnodige verwarring.

D0gD0g

#10 , 25 feb 2020 08:46

Dogdog, niet beginnen flippen.

In eerste instantie zal een vriendelijk mailtje wel volstaan, kost nauwelijks tijd.
Als ts niet graag schrijft, kan een telefoontje ook.
Heeft niks met flippen te maken beste Kj86, uw antwoord ligt in de lijn zoals ik het ook voornam. Een e-mail, telefoontje, sms is voldoende, waarom is een aangetekende zending hier nodig dat zijn nutteloze kosten.
Ik denk wel niet dat het per ongeluk is dat verhuurder dergelijke rekening doorstuurt, ik denk dat hem eens wou proberen en zoalng hij zich niet verontschuldigd blijft het voor mij een oplichter.

Terug naar “Huren”