Last/stalking van huisbaas

Black sheep
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Last/stalking van huisbaas

#1 , 07 feb 2020 08:53

Sinds een paar maanden heb ik enorme last met mijn huisbaas, die vlak naast het appartementsgebouw woont dat ik huur (hij is enkel aanwezig op dinsdag, woensdag en donderdag, woont in Knokke-Heist).
Volgens “Marcel” (huisbaas) is er sinds 1 augustus 2019, (startdatum van mijn huur contract) een constante geluidsoverlast.
De politie is na enkele maanden wel 1 maal langs geweest, ik geef eerlijk toe dat de muziek wat te luid stond. Ik heb de muziek dan ook onmiddellijk stiller gezet, hierna is de politie doorgegaan, zelfs zonder opmaak van een PV.
Maar “Marcel” heeft mij al meermaals opgewacht aan de voordeur van het appartementsgebouw, en begint dan nog te roepen en mij uit te maken, omdat er altijd nachtlawaai is. Wat dus totaal niet het geval is.
Die avond had hij zelf een “zogezegd” aangetekend schrijven in de bus gestoken. Deze brief is geen aangetekend schrijven, maar iets wat hij zelf ineen geknutseld heeft... de klachten zijn ronduit belachelijk en dan nog leugens ook.
Klachten vermeld in zijn “aangetekende brief”:
Muziek, luid gepraat, lopend water, rondlopen met hakken, uw bezoekers die bij de andere bewoners steeds aanbellen, enz.
Na 22 uur dient de stilte en de rust in het gebouw te worden gerespecteerd.
Er staat zelf geen muziek meer op, maar toch blijft “Marcel” klagen en dreigt ook van naar de vrederechter te stappen.
Vorige week heb ik effectief een uitnodiging ontvangen van het vredegerecht, zitting op donderdag 13 februari om 10 u.
Aangezien ik niets mis doe of nachtlawaai maak, stel ik mij de vraag of dit wel kan?
Marcel is verre van een correcte huisbaas.
Redenen:
1)Verrekening van het water gebeurt via hem, terwijl ik voor de gas en elektriciteit alles zelf moest regelen voor de overname tellers en contract.
Is dit wettelijk? Huurders laten betalen zonder enige info of detail van het waterverbruik.
2)Het appartement was vuil en smerig, en allesbehalve in orde. Ik heb dankzij de hulp van mijn vader en vrienden het appartement volledig opgeknapt en geverfd. Er waren zelfs blootliggende kabels van de verlichting in de badkamer.
Ik heb van alles foto’s genomen als bewijs.
3) Vanaf 1 januari 2020 is de verhuurder verplicht van minstens 1 rookmelder te plaatsten bij zijn huurders. Dit is natuurlijk niet gebeurd, ik heb dan maar zelf een rookmelder gekocht en geplaatst om toch in orde te zijn.
Er zou op elke verdieping in de gang een rookmelder moeten staan, wat dus ook niet het geval is. Er is zelf geen licht beneden in de gang of in de garage.
4) Marcel (zegt zelf dat hij regelmatig) komt luisteren aan mijn deur, en beweert dat er altijd nachtlawaai is. Mag hij dat wettelijk gezien wel doen??

Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen en/of meer informatie meedelen aub?

Alvast bedankt op voorhand voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 07 feb 2020 09:14

Beste alle bewijzen meenemen naar de vrederechter en uw verhaal vertellen tegen de vrederechter.
Marcel zal nadien wel in de pas lopen.

Black sheep
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2020 20:02

Beste,
Bedankt voor uw snelle feedback.
Ok, dat zal ik zeker doen.
Dus ik moet mij geen zorgen maken dat hij mij op straat kan zetten.
Want Marcel wilt dat ik verhuis, en hoe sneller hoe liever, hij beweert dat hij ervoor zal zorgen dat ik zelf verhuis en dat alle kosten voor mijn rekening zullen zijn, wegens contractbreuk...

Reclame

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2020 21:46

En hebt u huisbaas al met een aangetekend schrijven in gebreke gesteld voor de inbreuken?
In dit schrijven vermeld u tevens dat u de brief ook per gewone post zal bezorgen en omgekeerd in gewone brief per AS.
Stuur de AS met een Antwoord / Reponse kaart dan hebt u de bevestiging dat hij brief heeft ontvangen of niet.
In die brief somt u alle gebreken op.
Somt u ook de momenten op dat u lastig gevallen bent - met wat er gezegd is.
Normaal is er een ingaande plaatsbeschrijving en wordt de waarborg op een geblokkeerde rekening gestort op uw naam maar met handtekening van de verhuurder.
U hebt toch een verzekering woning afgesloten neem deze samen met uw huurcontract ook mee en een extra kopie van beide voor de vrederechter.

https://www.woninghuur.vlaanderen/huurd ... f-01012019
http://www.lexalert.be/nl/article/vlaam ... ba3d6ac51a

U neemt uiteraard een kopie van de brief mee voor dossier vrederechter.
En u zegt dat u nu pas de raad hebt gekregen die hier en hierboven is gegeven.
JurecaBE moderator

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 feb 2020 09:24

En neem ook die zogezegde aangetekende brief van "Marcel" mee naar de VR.
Als er maar 1 algemene watermeter staat in het gebouw kan/moet en iemand de verdeling maken, in dit geval "Marcel"

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 feb 2020 19:46

1)Verrekening van het water gebeurt via hem ... zonder enige info of detail van het waterverbruik.
Als er maar 1 algemene watermeter staat in het gebouw kan/moet en iemand de verdeling maken, in dit geval "Marcel"
"Marcel" moet de huurders wel de jaarlijkse factuur met het verbruik laten zien!

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 10 feb 2020 17:55

Het zal er natuurlijk ook een beetje vanaf hangen wat de andere huurders ervaren van overlast.
Overdag werken en 's nachts slapen is de norm hier in Vlaanderen.

Terug naar “Huren”