4 maanden huurwaarborg?

Filo95
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

4 maanden huurwaarborg?

#1 , 07 feb 2020 02:17

Dag iedereen,

In het kort:

Ik sta op het punt een huurcontract te tekenen voor een appartement en wil daarbij graag 4 maanden huurwaarborg aanbieden om mijn kansen tegenover de rest (kandidaat-huurders) te vergroten. Zoals u wellicht zult vermoeden klinkt dit voor de verhuurder uiteraard als muziek in de oren. Maar mijn vraag is nu of dit voorstel wettelijk toegestaan is? Oftewel mag de verhuurder (wettelijk gezien) een bedrag gelijk aan 4 maanden huur voor de huurwaarborg wel aanvaarden?

Iemand die hier een antwoord op weet?

Groet,
Filo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 07 feb 2020 09:04

Uit het Woninghuurdecreet:
Art. 37. Huurwaarborg
§ 1. De huurder kan om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, alleen een van de vormen van waarborg, vermeld in het tweede lid, verstrekken. De waarborg mag niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan drie maanden huur.
Lijkt me vrij duidelijk...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

CityBird
Berichten: 792

#3 , 07 feb 2020 10:49

mag de verhuurder (wettelijk gezien) een bedrag gelijk aan 4 maanden huur voor de huurwaarborg wel aanvaarden?
Je moet de toegevoegde waarde van 4 maanden ook niet overdrijven. Een verhuurder ziet liever iemand met voldoende en stabiele inkomsten die prompt betaalt.

Die 4 maanden op een geblokkeerde rekening maken de problemen voor de verhuurder er niet minder op als jij stopt met huurbetalingen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2020 11:50

Beter 3 maand huurwaarborg aanhouden en bijvoorbeeld een aantal maand huur vooruit betalen.

Terug naar “Huren”