Verbrekingsvergoeding van huurwaarborg af?

Liske_99
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding van huurwaarborg af?

#1 , 06 feb 2020 18:11

Ik heb voor 2,5 jaar een appartement gehuurd. Nu had ik een kandidaadhuurder voorgesteld voor de verhuurders maar ze weigerde dit om reden van dat ze wouden verbouwen. Ik heb dus 3 maand opzeg gedaan en die 3 maand nog huishuur betaald ondanks ik er niet meer woonde. Nu eisen ze dat ik nog een verbrekings vergoeding betaal maar willen dit van mijn huurwaarborg halen. Mogen zij dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 06 feb 2020 18:35

Over welk huur contract gaat het? Is het geregistreerd? Wanneer hebt u de opzeg gedaan? Van wanneer is het contract ingegaan ?

Liske_99
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2020 12:42

Een 9 jaar contract, het is via immobilien gegaan, opzeg was op 30 november, contact is ingegaan op 1 februari 2018

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 08 feb 2020 13:33

Een 9 jaar contract, het is via immobilien gegaan, opzeg was op 30 november, contact is ingegaan op 1 februari 2018
Dus wellicht één maand te betalen; hangt er toch van af of dat contract geregistreerd is (niet, NIET aan de verhuurder vragen ! )

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 08 feb 2020 14:23

Bij "myfin" waar je je belastingsaangifte online kan doen, zou je normaal kunnen zien of het huurcontract geregistreerd is. Normaal kan je daar de volledige kopie van het huurcontract zelfs op terugvinden.

Liske_99
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2020 12:39

Maar wettelijk gezien mogen zij dit van mijn huurwaarborg halen? Ik dacht dat enkel geld van de waarborg mocht gehaald worden voor schade aan de woonst?

D0gD0g

#7 , 23 feb 2020 14:27

Maar wettelijk gezien mogen zij dit van mijn huurwaarborg halen? Ik dacht dat enkel geld van de waarborg mocht gehaald worden voor schade aan de woonst?

Maar u kan die maand verbrekingsvergoeding ook betalen aan het einde van het contract, bij het opmaken van de uitgaande plaatsbeschrijving en de afgifte van de sleutels.
Dus het is eigenlijk beter dat ze de afrekening maken bij teruggave van de waarborg, dacht ik,

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 23 feb 2020 16:27

Als er geen schade is, maag de waarborg vor iedere anders schuld tegenover de verhuurder, maar de schade heeft voorrang

Terug naar “Huren”