Huurwaarborg

KIKIDEKO
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 03 feb 2020 17:33

Dag iedereen,

Ik lig al even wakker van iets.

Voor ik mijn vraag stel, wil ik even onze situatie kaderen:
Sinds augustus 2019 wonen mijn vriend en ik in een huurappartement te Brussel. De eerste twee weken zaten wij zonder water, werkte de elektriciteit maar half en was de kookplaat stuk. Maar hierbij is het ergste nog niet gezegd: na twee weken begonnen de muren te schimmelen en stond het vocht boven de 80. Toegelaten vocht ligt tussen de 40 en de 60. De huisbaas had het appartement jammer genoeg dus opgelapt...

Door deze problemen (wij zijn al maanden ziek van het vochtgehalte in huis), waren wij genoodzaakt om naar de rechter te stappen. Hierdoor kunnen wij het huurcontract vroegtijdig beëindigen in maart 2020 (nog een maandje en we kunnen hier eindelijk weg!). Maar.. in het vonnis staat vermeld dat de huisbaas onze huurwaarborg (€1700) CASH (staat niet op geblokkeerde rekening) moet terugbetalen, zonder plaatsbeschrijving (dus kosten kunnen ons niet aangerekend worden). Nu is mijn vraag.. wat als de huisbaas zegt onze waarborg terugbetaald te hebben zonder dit effectief gegeven te hebben? Er is nl. geen virtuele transactie. Ze heeft er al mee gedreigd om dit te doen.

Zou ik hiervoor een (gerechts)deurwaarder kunnen inschakelen die op het moment van de overdracht (sleutels en waarborg) aanwezig is, zodat de huisbaas niet kan liegen?

Het gaat immers om heel veel geld en wij jonge twintigers kunnen ons dit helaas niet permitteren en waarschijnlijke niet-jonge mensen ook niet :D

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 feb 2020 17:49

Zolang jij geen, door u ondertekend ontvangstbewijs, hebt gegeven aan de verhuurder, kan die verklaren wat hij wil. Een rechter zal hem wel op zijn plaats zetten.
Ga wel op voorhand vragen aan uw bank welke intrest hij u moet betalen, en laat dat op papier zetten, zodat je dat onder de neus kan duwen, want ik heb zo een vermoeden dat hij dat zal "vergeten" te betalen

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 feb 2020 18:03

Art 1315 BW, tweede lid: "Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht."

Hoe gaat de verhuurder bewijzen u betaald te hebben? Niet dus.

Het vonnis vormt een uitvoerbare titel, als de verhuurder niet vrijwillig overgaat tot betaling kan u overgaan tot een gedwongen uitvoering. Als u gewoon als 's laat blijken op de hoogte te zijn van hoe de zaken gaan, zal hij wel wat minder hoog van de toren blazen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

KIKIDEKO
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2020 18:21

Heel hard bedankt voor jullie antwoord! Ik vermoede het al, maar wilde toch zeker zijn..

Vandaag kreeg ik een mail. Ze probeert echt alles om die waarborg niet te hoeven terug te betalen. Wij zouden geen goed huisvader zijn omdat we met de deuren gooien en het afval in de gang plaatsten. Beide beweringen zijn gelogen en jammer genoeg ben ik iemand die dat heel persoonlijk neemt, en daar van wakker ligt.

Achja, ik zal blij zijn als we hier weg zijn.


Terug naar “Huren”