Kan eigenaar sleutelkluisje weigeren?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Kan eigenaar sleutelkluisje weigeren?

#1 , 22 jan 2020 18:29

Beste forumleden,

deze keer niet voor mezelf, maar voor een kennis. Een kennis van me mag geen sleutels laten bijmaken van de voordeur en appartement van de eigenaar. 't Zijn van die speciale sleutels waarvoor toestemming vereist is van de eigenaar ...
Nu had ze gedacht om zo'n sleutelkluisje aan de buitenmuur te hangen, zodat iemand binnen kan om haar hondje buiten te laten op die twee dagen dat ze fulltime werkt, de andere dagen werkt ze parttime. Maar dat ziet de eigenaar ook niet zitten. Nu is mijn vraag, kan de eigenaar haar dat verbieden om zo'n kluisje op te hangen? Ik dacht van niet, ik kan uiteraard verkeerd zijn...

Dank bij voorbaat :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 jan 2020 18:59

Een sleutelkluisje hangen aan en in de gemeenschappelijke delen, dat kan de eigenaar u uiteraard verbieden.

Bovendien totaal onveilig: sleutelkluisje gekraakt, en iedereen kan binnen, in gemeenschappelijke delen, en in appartement kennis

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 22 jan 2020 19:01

Sleutelkluisje of een extra sleutel ? Veel verschil in prijs zal er niet zijn zeker ?

Reclame

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2020 19:12

Moeten twee extra sleutels zijn, op z'n minst toch 1, van de voordeur, sleutel appartement kan eventueel nog binnen verstopt worden. En als ze met de sleutels naar een slotenmaker gaat, zegt die dat ze voor die sleutels (zowel van voordeur of appartement) toestemming nodig heeft van de eigenaar. Vermoedelijk veiligheidssleutels met een kaart ...

Hoe moet ze dan in hemelsnaam iemand anders dan haarzelf laten binnen komen? Brievenbus komt uit in de deur zelf, dus dat is ook geen optie, anders had ze eventueel een brievenbusslot kunnen uitboren en een nieuw slot opsteken.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 jan 2020 19:55

Vraag gewoon aangetekend aan de eigenaar een dubbel van die sleutel. Hij is verplicht u minstens 3 sleutels te geven bij aanvang huur. Hoeveel heb je er origineel gehad?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2020 20:56

Vraag gewoon aangetekend aan de eigenaar een dubbel van die sleutel. Hij is verplicht u minstens 3 sleutels te geven bij aanvang huur. Hoeveel heb je er origineel gehad?
Ik zal het doorgeven aan haar :)

D0gD0g

#7 , 23 jan 2020 07:41

Van waar is die sleutel van de voordeur of van uw appartementdeur
Als het de sleutel van uw appartement is - deur openen - cilinder opmeten en een nieuwe cilinder gaan halen.
Cylinder veranderen en u hebt zoveel sleutels als u wil.
Waarom heeft de huisbaas een sleutel van uw woonst? --- Het is uw woonst dus hij heeft daar niks maar dan ook niks op te zeggen.
Bron:

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 23 jan 2020 19:05

Als u vertrekt, wel de oude cilinder terugsteken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jan 2020 19:19

Waarom heeft de huisbaas een sleutel van uw woonst? --- Het is uw woonst dus hij heeft daar niks maar dan ook niks op te zeggen.
Bron:
Er is niemand die gezegd heeft dat de huisbaas een sleutel heeft van de woonst! Het zijn wel veiligheidssleutels met certificaat, en die certificaten, van zowel de voordeur van het gebouw als van de deur van het appartement, die heeft de eigenaar.

En het is ook niet mijn woonst, echt wel van een kennis, anders zou ik het ook wel zeggen. Nu, ze heeft slechts 2 sleutels van elke deur gekregen. Ik heb haar alles doorgegeven wat hier gezegd is, de rest is aan haar ...

mbbs1024
Berichten: 475

#10 , 23 jan 2020 20:06

In een appartementsgebouw worden de sleutels van de gemeenschappelijke delen gewoonlijk beheerd door de syndicus, tenzij het ganse appartementsgebouw van eenzelfde eigenaar is.
Het is dus de syndicus die sleutels kan laten bijmaken, kijk eens wie de syndicus is.
Ik weet echter niet zeker of de syndicus ook sleutels mag bijmaken voor huurders, of dat het de eigenaar van het appartement is dat het aan de syndicus moet vragen.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jan 2020 21:11

In een appartementsgebouw worden de sleutels van de gemeenschappelijke delen gewoonlijk beheerd door de syndicus, tenzij het ganse appartementsgebouw van eenzelfde eigenaar is.
Het is dus de syndicus die sleutels kan laten bijmaken, kijk eens wie de syndicus is.
Ik weet echter niet zeker of de syndicus ook sleutels mag bijmaken voor huurders, of dat het de eigenaar van het appartement is dat het aan de syndicus moet vragen.
Eén eigenaar, geen syndicus..

D0gD0g

#12 , 24 jan 2020 09:25

Waarom heeft de huisbaas een sleutel van uw woonst? --- Het is uw woonst dus hij heeft daar niks maar dan ook niks op te zeggen.
Bron:
Er is niemand die gezegd heeft dat de huisbaas een sleutel heeft van de woonst! Het zijn wel veiligheidssleutels met certificaat, en die certificaten, van zowel de voordeur van het gebouw als van de deur van het appartement, die heeft de eigenaar.

.
Neen, dat hebt u inderdaad niet gezegd dat de huisbaas een sleutel zou hebben. Maar het feit is dan wel, als hij er geen heeft, hoe kan hij er dan een laten bijmaken.
Ik kan u direct een adres geven van een sleutelmaker die er wel een kopie van maakt.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jan 2020 12:51

Neen, dat hebt u inderdaad niet gezegd dat de huisbaas een sleutel zou hebben. Maar het feit is dan wel, als hij er geen heeft, hoe kan hij er dan een laten bijmaken.
Ik kan u direct een adres geven van een sleutelmaker die er wel een kopie van maakt.
Ach, D0gD0g, ik begin te geloven dat je het inderdaad moeilijk hebt met begrijpend lezen. Eens goed kijken, er staat: veiligheidssleutel met certificaat. Zolang je dat certificaat niet in je handen hebt, mag je die sleutel niet laten bijmaken, net zoals dat je bijv. zonder je bankkaart geen geld kunt afhalen en als je je bankkaart kwijt bent, dat je niet naar de bank kunt gaan vragen om een nieuwe bankkaart als je je id-kaart niet hebt. Je bent zo goed in opzoeken, dus zoek het maar eens op.
En als jij een sleutelmaker kent die wel zo'n sleutel bijmaakt zonder certificaat, dan is die sleutelmaker verkeerd bezig.

D0gD0g

#14 , 24 jan 2020 13:42

Neen, dat hebt u inderdaad niet gezegd dat de huisbaas een sleutel zou hebben. Maar het feit is dan wel, als hij er geen heeft, hoe kan hij er dan een laten bijmaken.
Ik kan u direct een adres geven van een sleutelmaker die er wel een kopie van maakt.
Ach, D0gD0g, ik begin te geloven dat je het inderdaad moeilijk hebt met begrijpend lezen. Eens goed kijken, er staat: veiligheidssleutel met .


Waar staat dat, dat men als huurder een veiligheids- sleutel niet mag laten bijmaken?
Het is aan de sleutelmaker om deze opdracht te weigeren, het is de huurder niet die hem bijmaakt maar de sleutelmaker.
En staat er iets van in het contract dat je geen mag laten bijmaken?

taalgebruik en reacties - verwijderd JurecaBe - moderator

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jan 2020 13:59

Slotje graag ;)

Terug naar “Huren”