schadevergoeding stopzetting contract

FOOfighters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schadevergoeding stopzetting contract

#1 , 21 jan 2020 13:36

We geraken er niet zo goed meer aan uit.
Door de aankoop van een eigen woning hebben we per aangetekend schrijven aan de verhuurder van de woning laten weten dat we een standaardopzeg deden van 3 maanden, deze zou ingaan op 01/09/2019.
Wij hadden een contract getekend voor 3 jaar met ingang van 01/10/2016 (geregistreerd).
In het contract staat volgende clausule:

'De overeenkomst verstrijkt op het einde van de overeengekomen periode door middel van een opzegging die de ene of andere partij ten minste zes maanden op voorhand betekent

Bij gebrek aan betekening van opzegging binnen deze termijn wordt de huurovereenkomst telkens opnieuw verlengd voor een periode van drie jaar, tegen dezelfde voorwaarden. '

Wij hadden deze termijn van zes maanden niet gerespecteerd (wat mij wel heel lang lijkt, maar goed) en daardoor werd ons contract automatisch verlengd naar een nieuw driejarig contract.

Volgens de verhuurder en zijn advocaat zouden wij nu een schadevergoeding moeten betalen van 1,5 maand (975€) omdat wij het contract vroegtijdig stopzetten. Klopt dit wel? Ik begrijp er geen snars van, dat betekent dus dat je dus ook na 3 jaar te huren steeds een schadevergoeding moet betalen?
Volgens hem is dit geen 3_6_9 contract, maar nog iets anders, en wordt het ook geen contract onbepaalde duur. Hij zegt dat door de nieuwe huurderswetgeving van 2019 ik dit moet betalen.

Er is trouwens ook nooit een plaatsbeschrijving gebeurd bij het binnenkomen of buiten gaan, er is wel een binnendeur beschadigd door onze hond. Ik wil deze met plezier terugbetalen, omdat het toch schade is die is aangebracht door ons.
Daarnaast leefden we tussen het vocht en de schimmel,dat in combinatie met die schadevergoeding waaraan ik twijfel of die wel correct is, zou ik durven gebruik maken van het feit dat er geen plaatsbeschrijving gebeurd is en dus ook geen bewijs.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 21 jan 2020 15:39

Neen, u zit in het vierde jaar van een negenjarig contract, en de huurder kan dan gewoonj opzeggen mits drie maand op voorhand een opzeg te doen.
Van schadevergoeding geen sprake.

Missen is menselijk, maar bent u zeker dat u contact had met een echte advocaat?

FOOfighters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2020 16:23

Neen, u zit in het vierde jaar van een negenjarig contract, en de huurder kan dan gewoonj opzeggen mits drie maand op voorhand een opzeg te doen.
Van schadevergoeding geen sprake.

Missen is menselijk, maar bent u zeker dat u contact had met een echte advocaat?
Ik had geen contact met een advocaat maar de verhuurder wel. Hij heeft me vluchtig het antwoord van zijn advocaat laten zien per mail.
Zijn advocaat zou plaatsvervangend vrederechter zijn waardoor ik niet zou mogen twijfelen. Neem ik misschien best zelf contact op met een advocaat? Ik zou het jammer vinden om het zo te moeten oplossen. Uiteraard moet ik zeker weten of ik volledig in mijn recht ben voor ik verdere stappen onderneem.
Daarnaast hebben wij ook geen schriftelijke vraag ontvangen voor die schadevergoeding, wat volgens mij ook wel zou moeten.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 21 jan 2020 16:27

Uw contract is ingegaan in 2016, en nu zijn we 2020. PUNT.

U als huurder kan een einde maken aan het contract, zonder schadevergoeding, mits drie maand opzeg. Niet meer, niet minder.

Moet u nog iets ontvangen van de verhuurder ?

FOOfighters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2020 16:29

Uw contract is ingegaan in 2016, en nu zijn we 2020. PUNT.

U als huurder kan een einde maken aan het contract, zonder schadevergoeding, mits drie maand opzeg. Niet meer, niet minder.

Moet u nog iets ontvangen van de verhuurder ?
De waarborg moet nog worden vrijgegeven, hierover had hij aangegeven niet echt moeilijk te doen. Behalve dan over die lichte schade aan de deur, maar dat zouden we dan onderling oplossen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 21 jan 2020 16:32

Maak dan een afspraak hierover, en als hij daar niet op ingaat, roep hem dan op in verzoening bij de (al dan niet plaatsvervangende) vrederechter.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2020 12:10

Uw driejarig contract kon enkel beëindigd worden door minstens 6 maand voor het einde van die drie jaar te laten weten dat je wou dat het een einde nam. Dat heb je niet gedaan. Dus, uw contract is automatisch een langdurig contract geworden met startdatum 01/10/2016. Jouw opzeg eindigt dus in het vierde jaar van jouw langdurig contract. Met andere woorden, de huur van de 3 maand durende opzegperiode moet je blijven betalen maar GEEN wederverhuringsvergoeding verschuldigd.

Terug naar “Huren”