Automatisch verlengen na opzeg

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

Re: Automatisch verlengen na opzeg

#16 , 23 jan 2020 16:46

De huurprijs wordt geïndexeerd met het indexcijfer van de gezondheidsprijzen. Dit met een verplichte formule om een indexatie door te voeren

geïndexeerde huur = (basishuurprijs x nieuwe index) / aanvangsindex

basishuurprijs = huurprijs exclusief kosten/lasten
aanvangsindex = gezondheidsindex van de maand voorafgaand aan de maand van ondertekening van de huurovereenkomst,

Tenzij voor Vlaanderen na 31.12.2018: idan voorziet het Vlaams Woninghuurdecreet immers dat de aanvangsindex = gezondheidsindex van de maand voorafgaand aan de maand van inwerkingtreding van de huurovereenkomst
nieuwe index = gezondheidsindex van de maand voorafgaand aan de maand van de verjaardag van inwerkingtreding van de huurovereenkomst

Voorbeeld:

afsluiten huurcontract: 15 april 2017
inwerkingtreding: 1 mei 2017
basishuurprijs: 600 euro
aanvangsindex: indexcijfer maart 2017
nieuwe index: indexcijfer april 2018

huurprijs = (600,00 euro x 106,89) / 105,32 = 608,94 euro

De precieze indexcijfers zijn raadpleegbaar via de website van de FOD Economie.

En de indexatie van de huurprijs gaat niet automatisch, de eigenaar moet hiervoor een schriftelijk verzoek sturen aan zijn huurder. Hij kan dit één keer per jaar uitvoeren, maar dit ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst (dit is de datum waarop de huurder daadwerkelijk zijn intrek heeft genomen in de huurwoning).

Bijvoorbeeld: bij een huurovereenkomst getekend op 15 april 2017, die in werking treedt op 1 mei 2017, zal de eigenaar ten vroegste vanaf 1 mei 2018 een geïndexeerde huurprijs aan de huurder kunnen vragen.

De mogelijkheid tot indexatie hoeft op zich niet per se in de huurovereenkomst zijn opgenomen: de Woninghuurwet laat de eigenaar steeds toe te indexeren, tenzij de huurovereenkomst deze mogelijkheid uitdrukkelijk zou uitsluiten.


De indexatie gebeurt dus niet automatisch , is er dus steeds een schriftelijke mededeling vanwege de verhuurder aan de huurder noodzakelijk. De regelgeving voorziet echter wel de mogelijkheid om de indexatie met terugkerende kracht uit te voeren, zij het dat deze sprong terug in de tijd steeds beperkt is tot de huurgelden van de laatste drie maanden voorafgaand aan het schriftelijk verzoek.

Bijvoorbeeld: bij een huurovereenkomst getekend op 15 april 2017, die in werking treedt op 1 mei 2017, zal de eigenaar ten vroegste vanaf 1 mei 2018 een geïndexeerde huurprijs aan de huurder kunnen vragen. Indien de eigenaar pas op 1 oktober 2018 een brief aan de huurder overmaakt met vraag tot indexatie, dan zal hij de indexatie (naast de huurgelden vanaf oktober 2018) slechts kunnen eisen voor de huurgelden van de maanden juli, augustus en september 2018 (maar niet voor de maanden mei en juni 2018).
JurecaBE moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 jan 2020 16:51

Gelet op feit dat TS meerdere topics heeft over soortgelijke vragen en ik ook niet weet welk type van huur --- heb geen oudere berichten herlezen

zie ook
viewtopic.php?f=31&t=72528&p=429165#p429165
viewtopic.php?f=38&t=107337&p=610021#p609494

sluiten we hier het onderwerp ... iets van bos en bomen.
JurecaBE moderator

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#18 , 24 jan 2020 18:28

Een normale verhuurder had op 1/8/09 vastgesteld dat de woning nog altijd door mij was bezet en zou dan de uitzettingsprocedure zijn begonnen. Doordat hij mij in het huis heeft gelaten, zal de rekening op hem afgewenteld worden. Als ik het goed voorheb kan ik de huur van januari 2015 tem juni 2016 terugeisen. De 40 maanden achterstallige huur (ondertussen 43 maanden) zal ik uiteraard nooit betalen. Dat zal hem leren van een opzegbrief te sturen louter en alleen in de hoop van mij een inzinking te bezorgen zodat hij op zijn gemak mijn inboedel kan stelen terwijl ik verzorging krijg voor mijn paranoia, want ik stel mij alles maar voor?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#19 , 24 jan 2020 18:50

Verhuurders hebben ook een leven, of misschien lag de verhuurder in het ziekenhuis omdat hij de slechtste huurder van belgie in zijn kot heeft. En wat weet jij er van? Je leest nog niet eens de aangetekende brieven.

Waar blijft dat slotje?

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#20 , 27 jan 2020 17:43

Of misschien zat de verhuurder in de gevangenis omdat hij de grootste oplichter van het land is?

OK, huur verjaart na 5 jaar. Is dat vanaf het moment dat het betaald of niet betaald is, of vanaf het moment dat er naar gevraagd wordt?

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#21 , 28 jan 2020 16:53

Logisch zou zijn dat de verjaringstermijn begint te lopen op het moment dat ik de terugbetaling vraag van de te veel betaalde huur. Dus als ik vandaag mijn brief verstuur om 83 maanden terug te vragen en hij betaalt niet dan moet ik voor 28/1/2025 naar de rechtbank of het is verjaard.

bosprocureur
Berichten: 6854

#22 , 28 jan 2020 17:12

Hebt u daar dan niet gewoond ? U kan er m.i. van uitgaan dat uw huurcontract stilzwijgend verlengd is, en dat u dus huur verschuldigd was; bij betwisting kan dat desnoods omgezet worden in bezettingsvergoeding, maar dat is evengoed in harde Euros gerekend.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#23 , 29 jan 2020 15:54

Onzin, ze beweren hier juist categoriek dat verlenging na opzeg niet kan en bezettingsvergoeding kan alleen maar na veroordeling tot uithuiszetting, en daar zijn we nog ver af.

Mijn brief is juist uitgeprint, over een paar minuten is hij vertrokken.

bambipower
Berichten: 1034

#24 , 29 jan 2020 17:25

Ben wel benieuwd anders naar de afloop van deze g.., :roll: 48 maanden huurachterstand en dan nog 84 maanden huurbetaling proberen terugvorderen :mrgreen:

Volgens mij gaan tvervolg zijn : topics over schuldbemiddeling. :lol:

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#25 , 03 feb 2020 18:33

Of hoe krijg ik mijn geld terug van een failliet schijnbedrijf.

bambipower
Berichten: 1034

#26 , 03 feb 2020 19:22

Waarom neem je u geen advokaat? Uw zaak is te ingewikkeld. Je verteld altijd maar haken en ogen. En nooit geen deftig verhaal, met tijdlijn, alles inbegrepen.

Ik heb uw berichtgeschiedenis gelezen. Eigenlijk is het duidelijk waarom je geen advokaat neemt... ze willen niet meer werken voor u. Tjiens, zou je dan toch mis zitten?

In ieder geval, verwacht ik niet dat je hier hulp gaat vinden. Of je nu gelijk hebt of niet. Uw zaak heb je zo lang laten escaleren, dat het geen forum materiaal meer is.

Als je toch eens met een serieus verhaal komt wil ik mijn best wel eens doen om het te lezen

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#27 , 02 mar 2020 16:08

Het is ondertussen nog een stuk ingewikkelder geworden.

Ik heb de zaak verloren omdat ik geweigerd heb van mijn klacht te laten zien aan de vrederechter, waarna de "verhuurder" over gans de lijn gelijk kreeg. (Ik vond dat de vrederechter zich er niet mocht mee bemoeien.)

Op 10 februari stonden er plots vier agenten in kogelvrije vest voor mijn gevel. Ik vermoed dat ze daar stonden om de "verhuurder" tegen te houden.

Vreemd genoeg is er ook geen deurwaarder gekomen om het vonnis te betekenen.

Volgens het pro deo kantoor is het beter om te wachten totdat er toch een deurwaarder komt voordat ik in beroep ga. Ze zeiden ook dat het een ingewikkelde zaak is.

Stel nu dat de "verhuurder" in de gevangenis of in het zothuis zit waardoor hij geen deurwaarder kan sturen om het vonnis te betekenen. Stel dat ik dan toch in beroep ga. Kan ik dan zeggen wat ik wil en verstekvonnis vragen?

Franciscus
Berichten: 38594

#28 , 02 mar 2020 17:14

Wat kwampolitie daar dan doen - normaal komt politie mee met gerechtsdeurwaarder.
Politie heeft geen kogelvrije vesten hoor.
Tja als u uw argumenten niet aan vrederechter wil overmaken...Vrederechter is de rechter die bij uitstek over huurgeschillen gaat en die daar naar de wet voorschrijft vonnissen in velt.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#29 , 03 mar 2020 18:25

Ik zeg het u toch: vier agenten in kogelvrije vest voor mijn gevel, één van de laatste huizen in het laatste straatje van het gehuchtje van ik-zal-u-eens-gaan-hebben. Naar het schijnt zou de "verhuurder" bedreigingen hebben geuit aan mijn adres.

En dat was vóór de vrederechter zijn vonnis heeft geschreven. En nu is er nog altijd geen deurwaarder geweest.

bosprocureur
Berichten: 6854

#30 , 03 mar 2020 20:05

Heu...
Als u weet, of vermoedt, dat de "verhuurder" bedreigingen uit aan uw adres, zou ik toch eens gaan praten met de plaatselijke politie, en ook op zijn minst aangifte doen.

Terug naar “Huren”