verhuurder weigert verwarmingsketel te vervangen

bambipower
Berichten: 1034

Re: verhuurder weigert verwarmingsketel te vervangen

#16 , 21 jan 2020 09:19

Wie beslist dat er een nieuw toestel nodig is ( zoals bij deze aanvang huur)...? Toch niet de huurder, tzou mooi worden anders

Natuurlijk moet de ketel werken, maar hij moet ook onderhoud krijgen. En ik lees ook nergens niet, dat er geen attest onderhoud was bij aanvang huur.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#17 , 21 jan 2020 09:25

Wie beslist dat er een nieuw toestel nodig is ( zoals bij deze aanvang huur)...? Toch niet de huurder, tzou mooi worden anders

Natuurlijk moet de ketel werken, maar hij moet ook onderhoud krijgen. En ik lees ook nergens niet, dat er geen attest onderhoud was bij aanvang huur.
Vraag het eens aan TS waarom er een nieuw toestel nodig was.
En er staat ook niet dat verhuurder de onderhoudsattesten getoond heeft. Nietwaar? bambipower!

bambipower
Berichten: 1034

#18 , 21 jan 2020 09:27

Ik vraag niks. Ts zou beter actief zijn in zijn eigen topic als hij/zij hulp wil.

Het speculeren laat ik aan u over

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 21 jan 2020 09:29


Voor wij de woning betrokken werd hem reeds aangeraden om een nieuwe ketel te plaatsen,
wat hij weigert.
quote]
Als deze vraag van de onderhoudstechnieker kwam, en het stond vermeld op te onderhoudsattest, dat is de verhuurder verplicht hieraan te voldoen.
Als naderhand blijkt dat een CO vergiftiging is voorgevallen of er is brand uitgebroken in de woning, zal de verhuurder weten wat hij niet heeft laten uitvoeren, en er ook de rekening voor gepresenteerd krijgen.

D0gD0g

#20 , 21 jan 2020 09:31

Ik vraag niks. Ts zou beter actief zijn in zijn eigen topic als hij/zij hulp wil.

Het speculeren laat ik aan u over
Er speculeert er maar één en die noemt niet D0gD0g

D0gD0g

#21 , 21 jan 2020 09:40


Voor wij de woning betrokken werd hem reeds aangeraden om een nieuwe ketel te plaatsen,
wat hij weigert.
quote]
Als deze vraag van de onderhoudstechnieker kwam, en het stond vermeld op te onderhoudsattest, dat is de verhuurder verplicht hieraan te voldoen.
Als naderhand blijkt dat een CO vergiftiging is voorgevallen of er is brand uitgebroken in de woning, zal de verhuurder weten wat hij niet heeft laten uitvoeren, en er ook de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Allemaal, juist mava105, maar waar is dan de verantwoordelijkheid van de onderhoud technieker, wanneer deze dan het CO gehalte niet onder de toegelaten norm krijgt of wanneer er dreigend gevaar is voor de veiligheid. Moet hij het dan niet buiten gebruik stellen?

bambipower
Berichten: 1034

#22 , 21 jan 2020 09:57

Elke ketel is te herstellen... soms vervang je beter, omdat dat uiteindelijk goedkoper uitkomt. Maar alleen de verhuurder beslist daarover. Buiten gebruik stellen, bedoel je dan definitief stuk maken, of de gaskraan dichtdraaien?

D0gD0g

#23 , 21 jan 2020 14:20

Elke ketel is te herstellen... soms vervang je beter, omdat dat uiteindelijk goedkoper uitkomt. Maar alleen de verhuurder beslist daarover. Buiten gebruik stellen, bedoel je dan definitief stuk maken, of de gaskraan dichtdraaien?
Ik herinner mij een topic van een week geleden, dat de brandweer het toestel buiten gebruik heeft gesteld omdat er een overdadig co2 werd vastgesteld na een onderhoudsbeurt.
Dus ik veronderstel wanneer een technieker het co2 gehalte niet onder controle kan krijgen, dat hij de verantwoordelijkheid zou nemen en het toestel buiten gebruik te stellen.

bambipower
Berichten: 1034

#24 , 21 jan 2020 14:46

Een technieker kan niet buiten gebruik stellen. Zoals ik aangeef is elke ketel te herstellen. Als de technieker hem niet hersteld krijgt, moet er een andere komen ( technieker of ketel). Dat beslist de verhuurder. Ze kunnen autos van 100 jaar nog herstellen, dus een ketel van 30j zal ook wel lukken.
Desnoods met occasie onderdelen, of weet ik veel.

Als huurder natuurlijk wel de verhuurder aangetekend schrijven en eisen dat de ketel zo snel mogelijk vervangen/hersteld is. Als verhuurder het op een lange loop zet, schakel je vredegerecht in.

Als ik dan lees 'ik doe geen kosten meer' zoals verhuurder zegt, denk ik dat hij bedoeld 'grote kosten'. Dus de goedkoopste oplossing. Misschien verkoopt hij de woning binnenkort, of is hij terminaal ziek, of weet ik veel wat. En is een nieuwe ketel plaatsen ( toch al snel een 5000€) een te grote kost.

D0gD0g

#25 , 21 jan 2020 15:48

Een technieker kan niet buiten gebruik stellen. Zoals ik aangeef is elke ketel te herstellen. Als de technieker hem niet hersteld krijgt, moet er een andere komen ( technieker of ketel). Dat beslist de verhuurder. Ze kunnen autos van 100 jaar nog herstellen, dus een ketel van 30j zal ook wel lukken.
Desnoods met occasie onderdelen, of weet ik veel.

Als huurder natuurlijk wel de verhuurder aangetekend schrijven en eisen dat de ketel zo snel mogelijk vervangen/hersteld is. Als verhuurder het op een lange loop zet, schakel je vredegerecht in.

Als ik dan lees 'ik doe geen kosten meer' zoals verhuurder zegt, denk ik dat hij bedoeld 'grote kosten'. Dus de goedkoopste oplossing. Misschien verkoopt hij de woning binnenkort, of is hij terminaal ziek, of weet ik veel wat. En is een nieuwe ketel plaatsen ( toch al snel een 5000€) een te grote kost.
Dus een technieker kan volgens u niet buiten gebruik stellen.
Dus met andere woorden, blijf dan maar doorstoken met het apparaat tot de eigenaar toestemming geeft voor herstel, als je dan ondertussen niet gestikt bent of de boel ontploft is enz...enz..
Ik vind het wel raar hoor! Maar enfin, het zal zo zijn dan.

bambipower
Berichten: 1034

#26 , 21 jan 2020 15:59

Alé dogdog, serieus blijven. Twijfel je, haal dan de brandweer erbij, of koop een co meterke

Als ik telkens ne nieuwe ketel moet kopen als mijn technieker/ hersteller vind dat hij aan vervanging toe is, moet ik elke 5 jaar ne nieuwe plaatsen. Die mannen verkopen graag nieuwe ketels.

Onlangs onderhoud laten doen op mijn HR gasketel van 4j oud. Technieker zegde dat de ontsteking versleten was en moet vervangen worden, want tussen dit en een jaar zou die stuk zijn. Kostprijs 95 euro.. achteraf bij een familiefeestje gevraagd aan een familielid die er kennis van heeft, en volgens hem had die ontsteking nog makkelijk 5j meegegaan.

D0gD0g

#27 , 21 jan 2020 16:24

Alé dogdog, serieus blijven. Twijfel je, haal dan de brandweer erbij, of koop een co meterke

Als ik telkens ne nieuwe ketel moet kopen als mijn technieker/ hersteller vind dat hij aan vervanging toe is, moet ik elke 5 jaar ne nieuwe plaatsen. Die mannen verkopen graag nieuwe ketels.

Onlangs onderhoud laten doen op mijn HR gasketel van 4j oud. Technieker zegde dat de ontsteking versleten was en moet vervangen worden, want tussen dit en een jaar zou die stuk zijn. Kostprijs 95 euro.. achteraf bij een familiefeestje gevraagd aan een familielid die er kennis van heeft, en volgens hem had die ontsteking nog makkelijk 5j meegegaan.
Dat is het hem juist, ik ben serieus en zelfs ernstig.
Als ik de brandweer er bij haal sluiten zij het af in dergelijk geval en een beroeps technieker zou dat dan niet afsluiten volgens jou, hij kan zo toch geen attest leveren dat het toestel werkt volgens de regelgeving.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 21 jan 2020 17:33

Ik weet zo nite of een gewone technieker u zo maar zonder verwarming en/of warm water mag zetten. Hij kan wel de kraan dichtdraaien, maar niet afsluiten. Dat is niet zijn bevoegdheid. Gebruiker kan ze achter zijn rug altijd weer opendraaien. Als er een gevaarlijke situatie is moet hij de gasmaatschappij en/of brandweer verwittigen. Die kunnen wel de boel afsluiten.
Er is een verschil tussen dichtdraaien en afsluiten.

Terug naar “Huren”