Laatste jaar geen huurcontract en verhuizen

Prutske7881
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Laatste jaar geen huurcontract en verhuizen

#1 , 16 jan 2020 17:41

Hallo

Ik huur sinds 2017 een huis. Toen met een huurcontract van een jaar. In 2018 heb ik een nieuw huur contract gekregen terug voor een jaar. In juni 2019 moest ik een nieuw huurcontract krijgen vanaf juli maar nadat mijn huisbazen gescheiden zijn begin 2019 heeft de huisbaas zich niets meer aangetrokken ervan.
We spraken hem aan over dat huurcontract en telkens was het ik maak het in orde. Ook voor de rest wordt er niks gedaan. Geen rookmelders gekregen die nu wettelijk verplicht zijn, dak niet geïsoleerd, groot lek in het dak waar ik hem ook al verschillende keren over aan gesproken heb. Waar nu door het plafond van mijn zoon zijn kamer de verf van het plafond begint op bladeren. Tis maar altijd ik maak het in orde en er komt niets van. Er zijn heel veel dingen die niet in orde zijn en dingen die stuk gaan die we dan zelf maar bekostigen omdat hij als eigenaar het niet doet zoals stukken aan de douche en dergelijke.
Nu zijn we aan het kijken voor een andere woning te huren.
Maar nu was mijn vraag hoe het zit als wij een andere woning hebben en of wij hier nu wel opzeg moeten doen vermits er geen huurcontract is al bijna een jaar.
Wij betalen wel telkens elke maand nog huur per overschrijving.
Wij hebben ook 2 maand huurwaarborg betaald en er is bij intrede geen plaatsbeschrijving gedaan. Wat hiermee nu? Want wij zouden heel graag onze huurwaarborg terug krijgen.
Kan iemand mij met al mijn vragen helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jan 2020 18:16

Beste,

We gaan ervan uit dat de woonst zich bevindt in Vlaanderen.

Uw contract is van rechtswege omgezet in een huurovereenkomst van 9 jaar. Er is dus wel degelijk een huurcontract. Er is dus in de regel ook een opzeg vereist.

U kan best nakijken of uw huurovereenkomst geregistreerd is - allicht is dit niet het geval. Indien de overeenkomst niet geregistreerd is, kan u de overeenkomst verkort opzeggen. In dat specifieke geval is er geen opzegtermijn na te leven of vergoeding verschuldigd.

Daarnaast merk ik dat er toch ernstige kwaliteitsproblemen zijn, dewelke de ontbinding van de overeenkomst verantwoorden. Dit vereist een rechterlijke tussenkomst, wat niet aan te bevelen is. Dit is pas een optie als de overeenkomst wel geregistreerd bleek.

Indien er geen plaatsbeschrijving heeft plaatsgevonden, wordt het moeilijk voor de verhuurder om huurschade (waarvoor de waarborg dient) te bewijzen. De kans is dus groot (maar niet zeker) dat u uw waarborg terugkrijgt. Een en ander hangt af van de specifieke omstandigheden, maar de regeling is in uw voordeel.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Huren”