Ongevraagd afname water en elektriciteit door verhuurder

D0gD0g
Topic Starter

Re: Ongevraagd afname water en elektriciteit door verhuurder

#46 , 12 jan 2020 10:10

Voor alle andere bezoeken moet hij aanbellen aan de voordeur.
Toch nog even reageren om het af te leren: Bij welke huurder? die van gelijkvloers, eerste verdieping og 2de verdieping. Of moet hij wachten totdat de 3 huurders samen aanwezig zijn?
[/quote]

Ik denk dat het gebruikelijk is mava dat wanneer hij bij een huurder persoonlijk zijn appartement wil nakijken, dat hij een afspraak maakt met de betrokken huurder.
Hij moet aanbellen, want er is geen dringende noodzaak.

Indien hij, in de gemeenschappelijke delen een nazicht wil doen, kan hij met één van zijn huurders afspreken.
Hij moet aanbellen, want er is geen dringende noodzaak.

https://www.dewaele.com/nl/advies/bijho ... huurwoning

Het is alleen, als het pand, helemaal leeg is, dus als de 3 appartementen vrij zijn, dan kan hij doen wat hij wil en mag hij zoveel werkmannen binnenlaten als hij wil.

Vroeger Mava werd daar allemaal niet zo naar gekeken, dan was de huisbaas de grote man.
Maar de tijden zijn anders nu en de wetten ook, dus moet je gewoonten die je jarenlang hebt als normaal beschouwd nu terzijde schuiven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g
Topic Starter

#47 , 12 jan 2020 10:40

Eens na lezen op het forum zelf;
#11 , 8 jaar 4 maand geleden (08 sep 2011 22:53) Franciscus

Er is GEEN wettelijke verplichting die het verbied aan de eigenaar om een sleutel te vragen. Het bezit van een sleutel heeft geen enkele juridische waarde.
Het gebruik van een sleutel echter wel. Dus een eigenaar die een sleutel gebruikt zonder reden gebruikt wat juridisch wordt genoemd een valse sleutel.
Dus het binnengaan in een woning (wel zijn huis maar niet zijn woning) met een echte sleutel, maar die voor een niet legitiem doel gebruikt wordt, is schuldig aan een strafbaar feit.
Huisvredebreuk op zijn minst.
Niets belet u om direct een ander slot te steken, want dat is NIET verboden.
---------------------------------------
Dus, wanneer men eigenaar is van een huis dat verhuurd is, dan is het niet zijn woning.
Betreed hij echter dat verhuurde huis, zonder wettige reden, maakt hij zich schuldig.
Dat is hetzelfde als een huis met appartementen in het geval van mijn vriend.
Het gaat over betreden van het verhuurde goed, het zijn niet zijn woningen. De gemeenschappelijke delen horen bij het verhuurde goed.
Laatst gewijzigd door D0gD0g op 12 jan 2020 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#48 , 12 jan 2020 10:41

D0gD0g, hier ook één eigenaar voor een gebouw met 2 appartementen en twee studio's, waarvan hij 1 studio constant verhuurt aan toeristen. Wat dus ook inhoudt dat hij iedere keer een toerist verder reist, de studio moet schoonmaken. Nu is mijn eigenaar geen spiderman, hij moet daarvoor dus door de gemeenschappelijke delen lopen om aan die studio te geraken. Verdikke, ik zou toch niet willen om de zoveel dagen gestoord worden door de eigenaar zodat hij toestemming zou kunnen vragen of hij zijn sleutel mag gebruiken.

Reclame

D0gD0g
Topic Starter

#49 , 12 jan 2020 10:57

D0gD0g, hier ook één eigenaar voor een gebouw met 2 appartementen en twee studio's, waarvan hij 1 studio constant verhuurt aan toeristen. Wat dus ook inhoudt dat hij iedere keer een toerist verder reist, de studio moet schoonmaken. Nu is mijn eigenaar geen spiderman, hij moet daarvoor dus door de gemeenschappelijke delen lopen om aan die studio te geraken. Verdikke, ik zou toch niet willen om de zoveel dagen gestoord worden door de eigenaar zodat hij toestemming zou kunnen vragen of hij zijn sleutel mag gebruiken.
Kijk man, met alle respect, ik weet daar niet direct een antwoord op omdat ik niet weet of deze situatie wel wettelijk is.
Het probleem en de vraagstelling dat ik aanhaalde gaat over een huis met 3 appartementen en waar de huurders gedomicilieerd zijn.
Dus de situatie die u aanhaalde ligt niet in die lijn. Alhoewel, ik wel in eerste instantie kan opmerken dat uw verhuurder u het rustig genot moet verschaffen van het door u gehuurde goed. En ik denk niet, wanneer het boven uw hoofd opendeurdag is, dat dit rustig genot gehandhaafd is.

Terug naar “Huren”