Ongevraagd afname water en elektriciteit door verhuurder

D0gD0g
Topic Starter

Ongevraagd afname water en elektriciteit door verhuurder

#1 , 07 jan 2020 12:33

Ik heb een vraag gekregen van een vriend waar ikzelf niet onmiddellijk een correct antwoord kon op geven.
Betreft een kleine woonblok met 3 appartementen, allen van dezelfde eigenaar.
De eigenaar, laat de buitenmuren renoveren, her voegen enz..
Eigenaar geeft de opdracht aan een firma die de werken komt uitvoeren.
Maar dan, eigenaar geeft aan de werkmannen een sleutel van de voordeur, zodat zij in de kelder kunnen om elektriciteit en water kunnen gebruiken.
De elektriciteit die zij aftappen is van de benedenbuur die een stopcontact heeft in de kelder dat aan zijn meter is gekoppeld.
Het water is van een gemeenschappelijke kraan in de kelder.
Echter de eigenaar vraagt niets aan de huurders en verwittigd ook de huurder niet aan wie de elektriciteit toebehoord.
Wat is jullie mening daarover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 jan 2020 12:52

Hij had het wel mogen vragen, of tenminste de betreffende huurders op de hoogte brengen. Maar om daarom een zaak te willen opstarten?
Het verbruik van water en stroom kan zeer laag zijn. Vraag gewoon een compensatie aan de verhuurder.

lucas123
Berichten: 483

#3 , 07 jan 2020 12:55

Of je vraagt hen om een dieselgenerator of zo iets te gebruiken (gebeurde bij mij ook zo als vroegere huurder dacht ik). En het water mee te brengen in een groot reservoir...(gebeurde bij mijn nieuwbouw ook zo dacht ik...)

Reclame

D0gD0g
Topic Starter

#4 , 07 jan 2020 13:04

Ik zou mijn vriend antwoorden zoals mava105 zegt, " hij had het kunnen vragen en de betrokken huurders in lichten"
Maar ik zou ook er bij vermelden dat de verhuurder in dit geval, misbruik heeft gemaakt van zijn sleutelrecht door de sleutel aan werkmannen toe te vertrouwen, zon,der de huurders daarvan op de hoogte te brengen.
Hij heeft ook niks laten dat er water en elektriciteit zal verbruikt worden van de private leidingen ( Volgens mij is dit dus diefstal) Als ik van straat water of elektriciteit aftap is dat ook diefstal.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2020 17:09

Uiteindelijk zal de huurder ook voordeel hebben van die renovatiewerken he, voor een beetje water en elektriciteit zou ik daar nu persoonlijk niet moeilijk over doen. Het zal wel geen maanden aan een stuk zijn zeker?

D0gD0g
Topic Starter

#6 , 07 jan 2020 17:29

Uiteindelijk zal de huurder ook voordeel hebben van die renovatiewerken he, voor een beetje water en elektriciteit zou ik daar nu persoonlijk niet moeilijk over doen. Het zal wel geen maanden aan een stuk zijn zeker?
Het gaat helemaal niet om het water of de elektriciteit.
Het gaat om het feit dat de verhuurder, geen toestemming heeft gevraagd om dit te mogen gebruiken.
En het gaat om het feit, dat de verhuurder misbruikt maakt van zijn sleutel, deze aan vreemden toevertrouwd en hen aldus onrechtmatig toegang verleend tot de kelder om daar ongevraagd water en elektriciteit te stelen.
Had hij het gevraagd en de huurders verwittigd had er niks aan de hand geweest.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 09 jan 2020 20:03

Verhuurders (hun vertegenwoordiger en/of werklieden) mogen de gemene delen betreden zonder toestemming van de huurder. Water en elek zijn gestolen door de werklieden.
Had hij het gevraagd en de huurders verwittigd had er niks aan de hand geweest.
Als dat het geval was, is het louter principieel en is er eigenlijk ook nu niets aan de hand.

D0gD0g
Topic Starter

#8 , 09 jan 2020 21:52

Verhuurders (hun vertegenwoordiger en/of werklieden) mogen de gemene delen betreden zonder toestemming van de huurder. Water en elek zijn gestolen door de werklieden.
Had hij het gevraagd en de huurders verwittigd had er niks aan de hand geweest.
Als dat het geval was, is het louter principieel en is er eigenlijk ook nu niets aan de hand.


Ook voor gemeenschappelijke ruimtes van verschillende huurders gelden privacyregels. Zo mag een verhuurder ook gemeenschappelijke ruimtes niet zonder meer onaangekondigd betreden.

info: https://www.rechtsbijstandverzekering.c ... woongenot/

Wanneer zelfs de eigenaar dat niet mag, dan zeker werklieden ook niet.
Wat hebt u daar op aan te merken?

mbbs1024
Berichten: 474

#9 , 09 jan 2020 23:36

Dit lijkt me veel gedoe om niets, U zegt zelf dat als hij het gevraagd had, dat u het zou toestaan.
Als de aannemer bovendien zelf voor een waterreservoir en een dieselgroep had moeten zorgen hadden de werken een pak meer gekost, en dat zou dan waarschijnlijk via de algemene kosten van het gebouw aan U doorgerekend worden.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jan 2020 00:50

Ook voor gemeenschappelijke ruimtes van verschillende huurders gelden privacyregels. Zo mag een verhuurder ook gemeenschappelijke ruimtes niet zonder meer onaangekondigd betreden.

info: https://www.rechtsbijstandverzekering.c ... woongenot/

Wanneer zelfs de eigenaar dat niet mag, dan zeker werklieden ook niet.
Wat hebt u daar op aan te merken?
Gewoon even melden dat de site die je hier aanhaalt een Nederlandse site is, ik vermoed dat die vriend van je niet in Nederland woont ...

D0gD0g
Topic Starter

#11 , 10 jan 2020 08:35

Nederlandse site ok , hier is een Belgische
https://www.nobels.be/nl/nieuws/mag-ver ... -eigendom/


Verboden te betreden!

Zij die een eigendom verhuren, mogen de sleutel ervan bewaren. Als verhuurder ben je niet verplicht om alle sleutels af te geven aan de huurder. Daar heb je zijn akkoord niet voor nodig. Maar opgelet, het is niet de bedoeling dat je om de haverklap binnenvalt bij je huurder. En bovendien is het niet toegestaan dat je de sleutel geeft aan werkmannen die werkzaamheden moeten uitvoeren aan de woning of het appartement.

Bij het verhuren van een eigendom kan je in de huurovereenkomst geen clausule laten opnemen die je meer rechten geeft.

D0gD0g
Topic Starter

#12 , 10 jan 2020 09:40

En ook; https://www.thelegalhome.be/tips/tag/Re ... verhuurder

Ik neem aan dat een verhuurder en zelfs ook werkmannen het gebouw en in dit geval zelfs de gemeenschappelijke delen niet mogen betreden, zonder de huurder in kennis te stellen. Er is immers geen dringende noodzaak en de werken zijn uitsluitend op de buitenmuur. Ze moeten voor niks binnen zijn.
Zij hebben op een illegale manier de woning betreden en daar water en elektriciteit gestolen.

D0gD0g
Topic Starter

#13 , 10 jan 2020 09:46

Dit lijkt me veel gedoe om niets, U zegt zelf dat als hij het gevraagd had, dat u het zou toestaan.
Als de aannemer bovendien zelf voor een waterreservoir en een dieselgroep had moeten zorgen hadden de werken een pak meer gekost, en dat zou dan waarschijnlijk via de algemene kosten van het gebouw aan U doorgerekend worden.
Een gedoe om niets man? Snap je zelf wel dat jij onzin schrijft.
Het gaat niet over een gebouw met syndicus, het gaat over een 3 appartementen gebouw van één en dezelfde eigenaar.
Er word dus niks doorgerekend, het is ten laste van de eigenaar.

bosprocureur
Berichten: 6858

#14 , 10 jan 2020 11:42

Veel gedoe om zo ongeveer "niets niemendal" .

Heeft die vriend al eens de eigenaar aangesproken? Hoe zou die vriend anders die werkjes organiseren? Elke klusjesman met een generator + watervoorraad op pad sturen?

Als ik het goed begrijp zijn die werklui enkel in de gemene delen geweest. Waar ligt dan het hemelhoge probleem?

D0gD0g
Topic Starter

#15 , 10 jan 2020 12:02

Veel gedoe om zo ongeveer "niets niemendal" .

Heeft die vriend al eens de eigenaar aangesproken? Hoe zou die vriend anders die werkjes organiseren? Elke klusjesman met een generator + watervoorraad op pad sturen?

Als ik het goed begrijp zijn die werklui enkel in de gemene delen geweest. Waar ligt dan het hemelhoge probleem?
Mijnheer bosprocureur, goed lezen, vooral goed lezen.
Als jij dat normaal vind is dat uw zaak, ik niet, ik vind dat niet normaal en er zijn er anderen met rechtskennis die dit ook geen normale manier van doen vinden.
Sorry hoor.

Terug naar “Huren”