Toevalligheden of niet?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Toevalligheden of niet?

#1 , 05 jan 2020 23:56

Beste forumleden,

er zijn hier een paar dingen die door mijn hoofd spoken sedert enkele dagen!

Enfin, om te beginnen, zoals sommigen onder jullie misschien al weten, huur en woon ik in een gelijkvloersappartement. Gebouw met 2 appartementen en 2 studentenstudio's, allemaal van dezelfde eigenaar.

Puntje 1:

De studentenkamers worden, wanneer ze niet "bewoond" zijn door studenten, verhuurd aan toeristen via een website, vermoedelijk in het zwart. Tot voor kort, zeker weten in het zwart. Dit weet ik omdat er enkele maanden geleden een brief in mijn brievenbus zat van toerisme Vlaanderen, zonder naam op, enkel met het adres erop. Aangezien er geen naam op stond, kon er geen briefgeheim geschonden worden en heb ik die dus geopend.
Daar stond in : "We stellen vast dat je het logies "mijn adres" gelegen op mijn adres exploiteert of aanbiedt op de toeristische markt zonder dit aangemeld te hebben op grond van het zogenaamde logiesdecreet ...".

Puntje 2:

Tot eind oktober 2018 was het water hier nog op één gemeenschappelijke meter, dus is die meter weggenomen en zijn er 3 hoofdmeters geplaatst. Eigenaar heeft dan zelf alles verdeeld over de 3 verdiepingen.
Overnamedocumenten werden geregeld door het immokantoor. Ik herinner me dat het lang duurde vooraleer ik mijn eerste kwartaalfactuur kreeg van de watermaatschappij. Ik heb er zelf verschillende keer moeten voor bellen om te vragen waarom dat zo lang duurde. Iedere keer zeiden ze me dat ze het niet gekregen hadden, terwijl overnamedocumenten van zowel bovenbuur en mezelf gelijktijdig verstuurd waren en bovenbuur wel al haar kwartaalfactuur gekregen had. Uiteindelijk na 6 maand, na het zoveelste telefoontje kwam het dan eindelijk in orde.
Eind augustus - begin september kreeg ik dan een brief van de watermaatschappij waarin gevraagd werd naar de keuring van de binneninstallatie. Ik wist helemaal niet waarover dit ging en heb toen gebeld naar de watermaatschappij om daarover info te vragen. Ze wisten me te vertellen dat dat iets was dat moest gebeuren nadat er een nieuwe hoofdkraan aangesloten werd en er leidingen werden op aangesloten werden, waarop ik zei dat ik dat ging doorgeven aan de eigenaar. Ik heb deze brief doorgegeven aan het immokantoor en die zeiden me ook dat ze dat gingen doorgeven aan de eigenaar en dat dit inderdaad niet voor mij was.
Op 31 december 2019 kreeg ik dan een telefoontje van de watermaatschappij om te vragen wanneer ik nu van plan was om die keuring te laten doen. Ik zei hen dat ik die brief nochtans doorgegeven had aan het immokantoor en dat ze die zouden doorgeven aan de eigenaar.
Wat blijkt nu: bij de watermaatschappij waren ze blijkbaar in de veronderstelling dat ik de eigenaar was, ik heb dan gezegd dat dit niet zo was en doorgegeven wie dan wel de eigenaar is.

Puntje 3 :

Als invalide heb ik recht op vermindering op de onroerende voorheffing. Tot op heden heb ik die niet gekregen voor 2019 (2018 wel). Op 23 december 2019 heb ik gebeld naar Vlabel om te vragen of de brief waarin staat wat mijn recht is voor dat jaar eventueel niet verloren gegaan is met de post, want dit gebeurt hier soms wel eens. Ze wisten me te vertellen van niet, dat met andere woorden dus nog geen aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing naar de eigenaar verstuurd werd.
Soms gebeurt dat omdat er nog één en ander uitgezocht moet worden, of dat ze niet alle stukken hebben.

------------------------

Nu heb ik na dat telefoontje van de watermaatschappij zitten nadenken over al die dingen die ik hierboven verteld heb. Nu is mijn vraag, moet ik hier iets achter zoeken? Zit hier iets niet pluis? Of zie ik spoken en zijn dit allemaal toevalligheden?
Ik weet dat ik in feite mijn eigenaar zou moeten aangeven, als hij zich niet in orde gebracht heeft met de belastingen en zo. Maar het feit blijft dat ik slechts een contract heb van 3 jaar en hij is ook zo slim om te weten dat ikzelf ook alles uitzoek en dat dit van mij zou komen. Ik kan het me niet veroorloven om buiten gezet te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 06 jan 2020 09:23

De laatste zin bevat de essentie. Als u uw kansen op een verlenging niet wil hypothekeren, dan zal u zich koest moeten houden tot de deadline voor de niet-verlenging door de eigenaar voorbij is.

De eventuele geschillen die de eigenaar heeft met de watermaatschappij en de fiscus, zijn in principe uw zaken niet. Uit uw relaas blijkt dat beide instanties hem toch al op de hielen zitten, waarom zou u zich daar verder mee willen bemoeien?
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Huren”