Beëindigen van een huurovereenkomst korte duur, Brussels gewest

adamjones
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beëindigen van een huurovereenkomst korte duur, Brussels gewest

#1 , 04 jan 2020 00:07

Beste,
Als eigenaar van een Brussels appartement sloot ik met mijn huurder een overeenkomst van korte duur af voor 2 jaar, lopende van 1/3/2018 tot 28/02/2020.
De huurder maakt problemen van de aangerekende kosten (waren aanvankelijk door mij te laag geschat, blijkt nu nadat ik de kwartaalfacturen van de syndicus heb ontvangen). Hij weigert om de afrekening te betalen en houdt vast aan het (te lage) maandelijkse voorschot.

Aangezien de relatie tussen mij en huurder niet meer optimaal is, wil ik de overeenkomst beëindigen.
We zijn nu 3/1/2020, de opzegtermijn van 3 maanden voor het einde van de overeenkomst is al verstreken. Ik kan dus niet meer opzeggen zodat de huurder het pand verlaat tegen 28/2/2020.
Dat weet hij ook.

Nu beweert hij dat de overeenkomst automatisch is omgezet naar een overeenkomst van 9 jaar, aan dezelfde voorwaarden (huurprijs + voorschot).
Mijn vraag: klopt dat?

In het door beide partijen ondertekende huurcontract staat immers het volgende vermeld: 'in onderling akkoord tussen beide partijen kan de overeenkomst van korte duur onder dezelfde voorwaarden verlengd worden. Dat moet verplicht schriftelijk gebeuren. Een verlenging kan zo vaak als gewenst, maar de totale duur van de huur mag dan in geen geval langer zijn dan 3 jaar'.

Mijn interpretatie: ik kan de lopende overeenkomst niet meer opzeggen, maar ik behoud wel de mogelijkheid om de verlenging te beperken met een maximale termijn van 1 jaar (2 + 1 jaar). Op het einde van dat extra jaar kan ik minstens 3 maanden voordien opzeggen. Is dat correct?

Mijn dank bij voorbaat voor uw advies,
Vriendelijke groeten,
J. Magry

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 04 jan 2020 09:36

Contracten korte duur 1j-3j

Principe

In afwijking van het standaard negenjarige huurcontract, kunnen partijen ook een schriftelijk huurcontract voor een duur die korter dan of gelijk is aan maximum drie jaar.
Men noemt dit ook wel het huurcontract van korte duur.
Een schriftelijke huurovereenkomst van korte duur kan wel éénmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd tussen partijen.
De overeenkomst moet verplicht schriftelijk gebeuren.

Bij gebreke aan tijdige opzeg of indien de huurder het gehuurde goed na het eindigen van de termijn zonder verzet van de verhuurder blijft bewonen, wordt de huurovereenkomst automatisch geacht te zijn aangegaan voor de duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke korte huurovereenkomst haar aanvang nam.

Einde
De korte huurovereenkomst neemt een einde als een van de partijen een opzegging betekend minstens drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duurtijd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jan 2020 10:08

In het door beide partijen ondertekende huurcontract staat immers het volgende vermeld: 'in onderling akkoord tussen beide partijen kan de overeenkomst van korte duur onder dezelfde voorwaarden verlengd worden. Dat moet verplicht schriftelijk gebeuren. Een verlenging kan zo vaak als gewenst, maar de totale duur van de huur mag dan in geen geval langer zijn dan 3 jaar'.
U heeft toch geen onderling & schriftelijk akkoord voor dergelijke verlenging :?:

Als uw huurder dergelijk akkoord weigert, kan hij gewoon blijven huren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 04 jan 2020 10:11

@ DOgDOg : Dit lijkt sterk op de regels voor de Vlaamse Gemeenschap.

Ik weet niet precies hoe het zit voor Brussel voor kortlopende contracten, maar ik meen toch dat er enkele verschillen zijn. Onder andere zou het mogelijk zijn drie of meer keren te verlengen, zolang de totale duur de drie jaar niet overschrijdt.

Wordt vervolgd, neem ik aan.

D0gD0g

#5 , 04 jan 2020 10:22

@ DOgDOg : Dit lijkt sterk op de regels voor de Vlaamse Gemeenschap.

Ik weet niet precies hoe het zit voor Brussel voor kortlopende contracten, maar ik meen toch dat er enkele verschillen zijn. Onder andere zou het mogelijk zijn drie of meer keren te verlengen, zolang de totale duur de drie jaar niet overschrijdt.

Wordt vervolgd, neem ik aan.
Idem voor Brussel

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 04 jan 2020 10:37

Oei, ik zal verkeerd gelezen hebben; op de site van Eth*as las ik daarnet dat sedert 2018 :

"Ook het kortlopende huurcontract verandert
U kunt het voortaan vroegtijdig opzeggen, mits een vooropzeg van 3 maanden en de betaling van een schadevergoeding van 1 maand huur. U hebt het zo naar uw zin in uw nieuwe stekje dat u het niet ziet zitten om na 1 jaar alweer te verhuizen? Uw huurcontract meerdere keren (max. 3 jaar) verlengen tegen dezelfde voorwaarden, dat is nu dik oké. Opgelet, want ook dit is veranderd: kortlopende contracten moet u voortaan laten registreren."
Is dat intussen nog maar eens aangepast?

D0gD0g

#7 , 04 jan 2020 16:30

Het zal misschien weer verkeerd aankomen maar ik begrijp niet waarover bosprocureur een uitleg geeft.
Het gaat hier over het te laat opzeggen van een 2 jarig huurcontract dat door gebrek aan schriftelijke verlenging of opzeg een contract van 9 jaar is geworden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 jan 2020 17:29

https://huisvesting.brussels/documenten ... _A4_NL.pdf

Is dus contract van 9 jaar geworden door gebrek aan opzegging

Nieuwe regels zijn meteen bij inwerking treding van toepassing, ook op lopende contracten (P14)


P37:

(iv) In het geval dat de huurovereenkomst niet wordt opgezegd vóór het einde van de huurovereenkomst, loopt deze verder
Behalve voor huurovereenkomsten van minder dan zes maanden, die zonder opzegtermijn eindigen (ZIE III.3.D) (II) HIERBOVEN), loopt de huurovereenkomst verder indien er drie maanden vóór de vervaldatum van de initiële of verlengde huurovereenkomst geen opzegging werd betekend, of indien de huurder ondanks het betekenen van een dergelijke opzegging, de woning blijft bewonen na de overeengekomen duur, zonder dat de verhuurder zich hiertegen verzet. De oorspronkelijke voorwaarden (met inbegrip van de huurprijs) blijven in dat geval van toepassing. De huurovereenkomst zal echter veronder- steld worden vanaf het begin afgesloten te zijn geweest voor een periode van negen jaar.
Deze regels zijn van toepassing, zelfs als de partijen een nieuwe overeenkomst afsluiten met andere voor- waarden of voor een kortere termijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 jan 2020 17:31

Op P37 en verder P38 staat zelfs een gelijkaardig gevalletje als voorbeeld, als wat vraagsteller heeft ...

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2020 17:39

Beste,
Als eigenaar van een Brussels appartement sloot ik met mijn huurder een overeenkomst van korte duur af voor 2 jaar, lopende van 1/3/2018 tot 28/02/2020.
De huurder maakt problemen van de aangerekende kosten (waren aanvankelijk door mij te laag geschat, blijkt nu nadat ik de kwartaalfacturen van de syndicus heb ontvangen). Hij weigert om de afrekening te betalen en houdt vast aan het (te lage) maandelijkse voorschot.

Zijn het voorschotten (provisies) of forfaits? Hoe staat het in het huurcontract omschreven?

Als het provisies zijn, dan moet huurder de afrekening betalen (of terugkrijgen), maar hij moet wel op z'n minst de factuur kunnen inkijken. Als het forfaits zijn, dan hoeft huurder geen afrekening te betalen, maar dan krijgt hij ook niet terug. Als je op voorhand de forfaits te laag hebt ingeschat, dan kan je bij de vrederechter een herziening vragen. Als het provisies zijn en huurder weigert de afrekening te betalen, dan stel je hem in gebreke en betaalt hij nog niet, dan is het wellicht ook vrederechter, waarbij je dan kunt vragen om het huurcontract te beëindigen.

Alles hangt er dus vanaf hoe het in het contract beschreven is ...

Terug naar “Huren”